Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Solex 34 PICS 10 REP 193

  • Tämä aihe sisältää 17 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 29.6.2023 at 23:46 Panu toimesta.
Esillä 3 viestiä, 16 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #286949

    Tuo lienee kaikista mahdollisista vaihtoehdoista yksinkertaisin ratkaisu (jos kerran letkun pää kestää noin kuumassa paikassa). Ehdin vain jo tilata Jukan vinkistä pari välipalaa, joten jatkan vielä vähän aikaa tätä turhanpuoleista hifistelyä.

    Onko alipainesäädöstä muuten ollut havaittavaa hyötyä?

    t Panu

    #286950

    Letkuna on tullut käytettyä uretaanipohjaista pneumatiikkaletkua, pitäisi kyllä lämmintäkin sen kestää. Toisaalta, jos imusarjassa on niin kuumaa että letku, olkoon vaikka ihan perus -nylonletkua, niin alkaa olla syytä huoleen. Imusarjassa kuitenkin virtaa suht viileää ilmaa, paljon, jota myös bensan kaasuuntuminen viilentää…

     

    Alipainesäädön pitäisi hieman parantaa polttoainetaloutta, etenkin matka-ajossa, mutta tuskin mitään mahdottomia säästöjä saa syntymään. Toki pienikin on aina enemmän kuin ei ollenkaan…

    #287390

    Ajattelin päättää tämän ketjun yhteenvetoon, joka on ikävästi jäänyt roikkumaan. Eli seuraavaa on tapahtunut:

    1. Kaasuttimen vaihto uuteen poisti kokonaan alkuperäisen ongelman, joka oli siirryttäessä tyhjäkäynniltä kaasulle, kone kun melkein sammui.
    2. Tein korotuslevyn kylkeen 4 mm kierteen ja ähersin siihen 5mm:n kuusiokoloruuvista pylväsporakoneen avulla alipainenipan. Alipaine on parhaimmillaan 0,8 bar moottorijarrutuksessa. Kun välilevyn paksuus on vain 5.5 mm ja letku menee aika läheltä pakosarjaa, saa nähdä kauanko viritys kestää.
    3. Käytin Atsulin tutulla sätkämestarilla, joka korjasi aikaansaamani kaasuläpän jumitusongelman ja sääti väärin säädetyt venttiilinvälykset. Mestari mittasi myös puristuspaineet, jotka olivat kuulemma n. 11, eli ihan ok.

    Lopputuloksena Atsulin persoonallisuus on jokseenkin täysin muuttunut. Se reagoi kaasupolkimeen salamannopeasti (ja nyt halutulla tavalla), kiihtyvyys on aiempaan verrattuna räjähdysmäistä ja sitkeyttä löytyy kuin (kahdesta) suomenhevosesta tukkimetsällä. Jopa nopeusrajoituksia joutuu nykyään tarkkailemaan ja vaihtamisen tarve on vähentynyt radikaalisti.

    Kiitoksia kaikille kommentoijille hyvistä vinkeistä!

    (P.S. Vähän ihmettelin 123:n alipainesäätökäyrää, ennenkuin tajusin, että siinä vaaka-asteikkona onkin paine eikä alipaine. Eli pienillä alipaineilla ei tehdä mitään, mutta kun alipaine kasvaa 0,3 bar:iin, aletaan ennakkoa lisätä ja 0,6 bar:n alipaineella ennakko saavuttaa maksimiarvonsa 10 astetta. Esim tyhjäkäynnillä lisäennakkoa on siis jo melkoisesti.)

Esillä 3 viestiä, 16 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.