Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Solex 34 PICS 6 tulvii
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.7.2013, 17:54 #128382
Nyt loppuu omat eväät kaasuttimen kanssa. 😥
Kaasarissa on kaikki vaihdettavissa oleva vaihdettu uusiksi, mutta aina vain tulvii.
Helposti varsinkin lämpöinen kone kun tulee esim.risteykseen ja koneen kierrokset laskevat “puksuttamaan” tyhjäkäyntiä.
Tulvimista ilmenee myös silloin kun moottorin sammuttaa virta-avaimesta.
Kaasarin kurkkuun kun kurkistaa niin bensaa ruikkii kokoajan lisää läpän päälle (reilusti) ja siitähän se tietenkin valuu imusarjaan aiheuttaen tulppien kastumisen.
Ja sittenhän se käyntiin sahaaminen alkaa 👿
Muuta ei enään tule mieleen kuin että käytössä olevan sähköisen bensapumpun tuottama paine on liian korkea.
Oma pumppu on pois kaytöstä koska pumpun käyttötötanko on jostain syystä taipunut ja pumppu ei siitä syystä toimi kunnolla.
Paljonko mahtaa olla oikea bensanpaine jotta voisi vielä kokeilla toisella sähköpumpulla?
Kaikki hyvät ideat ovat tervetulleita.11.7.2013, 18:03 #169681Paine noin 0.20 – 0.30bar….
Oletkos tarkistanut kohon venttiilin kunnon ja bensan pinnan korkeuden ??
Sähköpumpun tulee olla sitten se matalapaine malli,, ei ruiskuun tarkoitettu.. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂11.7.2013, 19:25 #169682Bensan pinnankorkeus pitäisi olla suht oikea.
Neulaventtiilin alla on kaksi prikkaa niin kuin ennen sähköpumppuakin.
Koho ja neulavettiili ovat uusia.Tosin ei tullut mitattua itse neulaventtiilin korkeutta.
Josko se olisi erilainen kuin vanhassa?Mikä on paras,helpoin ja ennenkaikkea oikea tapa tarkistaa ko. kaasuttimen bensan pinnan korkeus?
Jostakin olin lukevinani, että korkeus tulisi olla 25mm mitattuna kohon keskikohdasta.
Mahtaako olla oikea?Pumppua ostaessa pyysin kyllä mahdollisimman matalapaineisen mallin.
Tosin muistelen että myyjä sanoi paineen olevan 0.3 – 0.5 baaria.
Mahtaako tuo olla liikaan? Taidan joka tapauksessa etsiä uuden pumpun pienemmällä paineella.11.7.2013, 20:00 #169683Tuolla jotain kaasuttimen säädöistä. 💡 https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Kaasuttimen_huolto
Näyttäisi että paine voisi ollakkin liian iso tuolle venttiilille.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂28.7.2013, 08:00 #169684No nyt on pähkäilty ja tutustuttu kaasuttimen sielunelämään mutta ei se vaan vieläkään tahdo aueta(sielunelämä). 😕
Bensapumppu on vaihdettu pienempi tehoiseksi, (0.1-0.15bar.) jonka jälkeen tulviminen loppui. 🙂
Sen jälkeen kaasutin on vielä puhdistettu, ensin liottamalla pesunesteessä ja sitten paineilmaa perään kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.
Sen jäkeen vielä CRC:n kaasuttimen puhdistusainetta kaikkiin mahdollisiin kanaviin yms.paikkoihin.
Suuttimet ja suodatinverkko puhdistettu CRC:llä ja paineilmalla.
Tulihan kaasutin käytettyä vielä ultraäänipesurissakin.
Bensaletkuun vaihdettu myös uusi bensansuodatin pumpun ja kaasuttimen väliin.
Ilmanpuhdistin on myös uusittu. Kaasuttimen läpän akselikin on OK.
Sitten etsitty sopivaa seossuhdetta/tyhjäkäyntiä. Nyt tuntuisi kaikki olevan melko kohdallaan .
Mutta mutta, kylmänä lähtee käyntiin kuin palmun alta mutta kuumana ei.
Saa sahata jonkun aikaa ja käyntiin se sitten lähtee aivan kuin se olisi kastellut tulpat.
Bensa ei kyllä haise.
Ensin vähän pörähtää startin mukana ja sitten kun vaan jaksaa startata niin siitä se pikkuhiljaa käynnistyy.
Seuraavaksi pitäneen vaihtaa vielä sytytystulpat.(kaikki keinot pitää kokeilla)
Jos mikään muu ei enään auta niin täytyy kait alkaa metsästä uutta kaasutinta jostakin.
Tai sitten vastaanotetaan hyviä neuvoja.28.7.2013, 08:46 #169685Kannattaa tutkia nuo suuttimien koot kaasarista.. Ottaen huomioon käytössä olevan koneen..
Nelkun suuttimilla ei kutoskone pelaa.. Käynnistyvyyteen vaikuttaa myös tyhjäkäynti suuttimen koko..
Kannattaa kokeilla isompaa jos ilmaruuvia joutuu ruuvaamaan turhan isolle..
Tuolta linkistä jotain tietoa suuttimista mutta sieltäkään ei löydy kun pääsuutin koot..https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Eri_kaasutin_mallien_suutin_koko_taulukko.
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂28.7.2013, 10:32 #169686Pidäthän kaasupolkimen pohjaan painettuna (ei saa ainakaan pumppailla) starttauksen ajan?
28.7.2013, 15:26 #169687Poljin pohjassa startatessa, muuten ei starttauksesta tule mitään. Saa kirnuta hamaan tappiin.
Suuttimet on arkistosta löytyvän taulukon (Kaasutin, Mallit, huolto, halkaisukuvat, säätö) mukaiset.
Moottori mallia 435cc AYA2 ja kaasutin 34 PICS 6
Mutta ei tässä vielä heitetä kirvestä kaivoon(vaikka ne tuossa vieressä ovatkin,kaivo ja kirves)
Pitänee kaivella omat ja vieraat varastot ja alkaa tuo suuttimien vaihto/testaus rumba.
Raportoidaan taas kun jotain on raportoitavaa .Eiköhän tuo nelkku tuosta saada pelittämään.28.7.2013, 15:56 #169688Täältä tarvittaessa toimiva nelkun kaasari toimivasta koneesta.
Tai vaikka koko kone ja loota.29.7.2013, 04:51 #169689Onko venttiilien säädöt kohdallaan? Jos on välykset menneet liian pieniksi, niin alkaa kantamaan lämpimänä ja käynnistyvyys on huono.
14.8.2013, 16:23 #169690No nyt Vaarin nelkku käy ja kukkuu. 😀 Mutta kyllä tehtiin töitäkin. Tässä pieni kertaus.
Bensapumppu vaihdettu. (paine 0.1-0.15bar.)
Bensansuodatin uusittu.
Ilmanpuhdistin uusittu.
Kaasutin purettu ja puhdistettu. (kunnolla)
Suuttimet puhdistettu ja tarkistettu että ovat oikeat. (taulukko arkistossa)
Neulaventtiili uusittu.
Koho uusittu
Läpän asento tarkistettu. (viistetyt reunat oikealla puolella)
Läpän akselin väljyys tarkistettu. (OK)
Bensapinta säädetty.
Venttiilit säädetty.(1 imu ja 1 pako turhan tiukka)
Seos ja tyhjäkäynti säädetty “korvakuulolla” ja “perstuntumalla”
Tulpat ja tulpanjohdot uusittu.Lisäksi kaikenlaista muuta pientä huoltoa ja fiksausta.
Nyt ei muuta kuin ajelua loppukesän ajan ja jossain välissä vielä katsastuksessakin käytettävä.
Lopuksi kiitos hyvistä neuvoista.14.8.2013, 21:59 #169691Olen vastaavanlaiseen ongelmaan muistaakseni aiemminkin ottanut kantaa, mutta kerran vielä: Sätkässä, ja varsinkin nelkussa on ominaista että kuumalla kelillä kovan ajon jälkeen bensa yksinkertaisesti kiehuu kaasarissa. Yleensä ylikiehuva bensa valuu imusarjan pohjalle josta pienen reijän kautta koneen päälle. Tämä on normaalia, ja jos olet sitä imusarjan pikku reikää ihmetellyt, niin tässä selitys. Aivan viimeisissä malleissa oli ekologisista syistä lisätty imusarjan alle huopalevy jonka tarkoituksena oli imeä tuo ylikiehuva bensa pois luontoa saastuttamasta. -Kuinkahan moni sätkä on palanut tuon ekovirityksen ansiosta?
Jos kaasarin ja imusarjan välistä puuttuu bakeliittilevy, saattaa tuo kiehehtaminen tapahtua viileämmässäkin. Lämpö siirtyy pakokaasulämmitteisestä imusarjasta herkemmin kaasariin kun eristelevy puuttuu. Huono kuumakäynnistys saattaa toki myös johtua esim. huonosta puolasta.15.8.2013, 06:13 #169692Bakeliittilevy on paikoillaan, juuri tuon lämmönsiirtymisen vähenemiseksi.
Ja kuumana lähtee käyntiin lähes yhtä hyvin kuin kylmänä.
Ei tarvitse “kirnuta” kovin pitkää.
Kaikenkaikkiaan lopputulokseen olen tyytyväinen. 😀 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.