Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Startti

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122869

    Ois seuraavanlainen ropleema!
    2 cv wanhukseni vm -67 on ollut jo pariviikkoo hankala käynnistyyn startti ei jaksa pyörittää niinkuin akku olis tyhjä vaikkakin on täys.
    No tänään sama juttu ensin pyörittää mutta vaivanloisesti ja sit lopettaa kokonaan ja ei muuta kun naksuu,akussa virtaa viä 5,5 v.Menikö startti vaihtoon 😥
    T:Mikko

    #137009

    Startin hiilet voi vaihtaa, jos startti on muuten hyvä.
    Kannattaa kuitenkin varmistaa niin että kytket jännitemittarin startin viimeiseen näkyvään johtimeen ja käynnistät. Jos jännite tippuu paljon verrattuna akun jännitteeseen käynnistäessä, niin vika on jossain liitoksessa.
    Jos akun jännite tippuu taas paljon niin vika on akussa.

    #137010

    Kannattaa vaihtaa myös laakerihelat. Jos ne on kovin kuluneet ottaa ankkuri kiinni kenttään, jolloin pyörittämiseen tarvittavan virran määrä nousee niin suureksi ettei hyvässäkään akussa siihen puhti riitä.

    #137011

    Se jännitemittari kannattaa itseasissa kytkeä akun plussaan ja startin plussaan, niin näkee yhdellä mittauksella potentiaalieron.

    #137012

    Kuten edellä on kerrottu, vika on tod näk hiilissä ja päätypuslissa. Tai sitten starttimoottorin kollektoripinnan lamelleissa eli siinä pinnassa, johon hiilen hankaavat. Lamellien välit kannattaa puhdistaa huolella esim hammastikulla tai muoviliuskalla. Hiilipöly voi aiheuttaa lamellien välille heikosti johtavan kontaktin, jolloin startin voima vähenee olennaisesti.

    Ja jos haluat kokeilla toista 6V:n vetostarttia, niin sellainen löytyy Siuntiosta.

    veikko 0400 952525
    veikko ät neuro.hut.fi

    #137013

    Joskus myös akun “kengä” voi saada niin huonon kosketuksen että virta ei riitä enää starttaamaan, eli liitoksen vastus on niin suuri että jännite startilla on mitä on?
    6 voltin startti ottaa noin puolta isomman virran, jos verrataan 12 voltin sähköjärjestelmään.
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137014

    Kiitoksia kaikille vinkkien antajille täytynee purkaa tuo startti ja katsoa mikä noista vioista sitä vaivaa,toivottavasti ei kaikki!
    T:Mikko

    #137015

    Sitä vaan tarkoitin että kannattaa eka mitata ennen kuin purkaa starttia…

    #137016

    Tein seuraavat toimenpiteet:Mittasin jännitteen ja jotakuin sama kuin akullakin.Purin putsasin ja vaihdoin hiilet,ei auttanut.
    Testasin niin että painoin pelkkää painiketta jota käyttövipu normaalisti painaa niin startti pyörii vaivanloisesti mutta kun starttaa normaalisti käyttövivun kanssa jolloin myös hammaspyörä siirtyy vauhtipyörälle niin voima loppuu.Mikä ny avux.
    T:Mikko
    ps.oliko amikasilla tuo startti myytävänä

    #137017

    Nyt tuntuu siltä, että puslat on vaihdettava. Tai sitten toinen startti.

    #137018

    En tiedä onko tästä apua, mutta kerran yhdessä korjaamassani tuulilasin pyyhkimen moottorissa oli ne johdot, jotka lähtee kollektorista (siitä hiilien alla olevasta uritetusta pyörästä) pyörivän roottorin kelalle, irti juotoksistaan. Siis siihen roottoriin meni kollektorilta esim. jotain 12 johtoa, joista about 5 (en muista noita lukumääriä) oli juotoksista irti… pyöri, mutta pyöri pirun huonosti.

    Putsasin silloin itse ensin kollektorin, sitten vaihdoin hiilet, mittailin jännitteitä jne… viitisen kertaa piti purkaa koko hoito ennenkuin hokasin mistä kiikastaa. Juotin piuhat vaan takaisin ja monta vuotta on pyörinyt.

    #137019

    Sätkäni startti teki samaa – pyöri huonosti, hiilet ok, mutta puslat oli niin kuluneet, että osat pääsi kiinni toisiinsa ja sehän syö rautaa – rumaksi oli mennyt pinnat ennen kuin pysäsi totaalisesti.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.