Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Startti on hiljaa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124441

    onko kollegiumilla vinkkejä sellaiseen, kun 77-mallinen kutonen on alkanut oikuttelemaan: startti on nyt pari kertaa tehnyt niin, että on mennyt aivan hiljaiseksi. Edellisellä hetkellä se on pyörittänyt, mutta jos sätkä sattuu sammumaan ja yrität uudelleen – aivan hiljaista (paitsi kuljettajan suunnalla). Virrat on päällä – ja pysyvät päällä kun starttaa, mutta ei kuulu yhtään mitään. Työntäen lähtee mukavasti käyntiin… Onko syynä “virtalukon pohja”? vaiko mikä? En ole ennen moista kokenut, vaikka monenmoista muuta olenkin. Ihmettelee Cooper puh. 045-6519941

    #147317

    Voi olla virtalukko, tai sitten hiilet loppu. Kopauta hellästi vasaralla tms. startin kylkeen ja kokeile uudestaan. Jos hiiliongelma, tuo yleensä autta tilapäisesti kun hiilet vielä jousen viime voimilla saavuttavat kollektorin pinnan.
    Mulla lojuu pöydällä Paris-Rhone johon olen vaihtanut hiilet ja helat, vaan bendixin liukukappale on kaputt. Jos on saman merkkinen, nuo voisi kätevästi yhdistää.

    #147318

    Jos antaa suoraa johdolla virtaa solenoidin liittimeen startilla,, jos toimii vika ei startissa.. Jos avaimesta kääntäen on hiljaa on vika virtalukon pohjassa,, kannattaa uusia suosiolla kun uusi maksaa alle kolmekymppiä ja toimii seuraavat viistoista vuotta…. 💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147319

    Tarkista myös paksun kaapelin liitokset sekä akussa että startissa. Itselläni joskus huono kosketus siellä katkaisi virransyötön kokonaan hieman kuvailemaasi tapaan.

    Käytettyjä startteja löytyy multa, jos tarvetta on.

    #147320

    tervehdys ja kiitos teille, joilta neuvoa sain.

    Kokeilin sähkökaapelit, mielestäni ne ovat ok (vaikka toinen akunkenkä onkin “väljä”, sähkö kulkee mielestäni silti). Napautin muutaman kerran isoimmalla kiintoavaimellani startin kylkeen (yllättävän huonosti suunniteltu startinpaikka, hankala osua;) ), ja kuinka ollakaan, kutonen starttasi ja käynnistyi.

    Nyt tyhmä kysymys: jos kyse on hiilistä, niin mistä niitä hankin? Artikkelista ja/tai Sitronelta vai onko niitä muuallakin eli lähi-varaosakaupassa saatavana?

    #147321

    Mulla oli toi ongelma Italian maailmankokuksessa. Monacossa autohallissa maanalla teki sen ekan kerran ja siitä sitten tihenevässä tahdissa kunnes oli joka starsin yhteydessä koputeltava. Sitten korjasin vian ja sepä hajosi kokonaan pian sen jälkeen.

    Sen jälkeen ostin uuden startin, ja sen jälkeen ei ongelmaa tietystikään ole ollut. Jos on utelias, kannattaa katsoa mikä vanhassa on vikana, mutta hiilet tai bendix se kuitenkin ilm on. Nää uudet startit pyörittää paljon paremmin kuin ne vanhat, kun näissä on joku ‘turbo’.

    #147322

    @tehvana wrote:

    Nää uudet startit pyörittää paljon paremmin kuin ne vanhat, kun näissä on joku ‘turbo’.

    Riippuu täysin startista. Olen kuullut muutamia aivan uusia Valeon startteja, jotka kuulostavat laiskoilta jopa heti asennuksen jälkeen. Valeon uudet startit ovat jopa reippaasti pienempiä kooltaan kuin vanhat startit. Sähkömoottoreissa ei kehityksessä olla juurikaan edetty sen kummemmin, eli kyllä sen roottorin ja staattorin koko ratkaisee aika paljon… 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147323

    Joissakin starteissa on “turbo” elikkä eräänlainen vaihteisto (hammasvälitys). Turbon saa myös käyttämällä 6V vetostarttia ja ihme kyllä kestää 12V rääkkiä liki mukisematta.

    Pakkasella vasta startti joutuu testiin. Iskrat ja Femsat tapaavat hyytyä silloin vaikka kesällä ihan hyvin pyörittäisivätkin.

    Itse hamuilen mieluiten vanhoja Ducellier- ja Paris Rhone -startteja.

    Jukka

    #147324

    kiitokset taaskin hyvistä neuvoista 🙂 katson parhaimmaksi hankkia uuden startin, koska vaikka hiilet voisivat riittää, voi startti tosiaan muutenkin laueta jossakin vaiheessa (vaikka se voi maksimissaan olla vain 31 vuotta vanha).

    Tulee mieleen vanha vitsi vuosien takaa, ehkä teille hyvinkin tuttu: (varaosaliikkeessä)
    – olisko kutosen startin hiiliä?
    – Parisrone vai dusellieeri?
    – Paris-Rhone.
    – Ei oo.
    – Olisko ollut Ducellieriin? – Ei olis ollut niitäkään. …

    #147325

    Vaikka Iskrat ja Femsat ovat startteina “huonompia” niin huollettavuudeltaan nämä ovat käsittääkseni parempia kuin Ducelier ja Rhone?

    Oma starttini oli aluksi Kooman sätkässä ja löi silloin tyhjää startatessa, jonka seurauksena startti lensi hyllyyn odottamaan parempia aikoja. No aika koitti ja se huollettiin tiinaani varten ja sen jälkeen ko. oiretta ei ole kertaakaan ollut. (Vaikka startti muuten onkin ääneltään karmea..) Tarinan opetuksena se, että startteja pystyy korjaamaan (tiettyyn pisteeseen saakka) ja hiilet tms. eivät ole kalliita varaosasia. Niinkuin Miki tuolla jo huuteli niin paria samanmerkkistä starttia pystyy yhdistelemään 😉

    Nm. Vanhassa vara parempi, meniskö vielä toiset 31v?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.