Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Starttimoottori sanoi sopimuksen irti?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.4.2015, 09:56 #129363
Varoitin vielä vaimokultaa “Tarkista, että virta-avain palautuu virta-asentoon, kun se välillä takkuillee”.
Vedin sitten käyntiin emännän työmaan pihalla, kun startti ei antanut elonmerkkejä olleenkaan. Oli vähän erilainen ääni autossa, kun lähdin töihin, sanoi vaimo (työmatkaa 25 km / siivu, luultavasti sai sätkä ainakin yhden hevosvoiman lisää satartista).
Otin sitten startin irti, kävi aika näpsäkästi yläkautta. Herätevirtapiuhan vieressä oli reikä, mistä tinaa(?) on valunut ulos. startti luultavasti entinen.
Älylaturihan ei halunnut, että olisin syöttänyt suoraa 12v starttiin (tai sitten se on ihan oikeasti rikki). Pyörii kyllä käsivoimin, rataskin on ihan hyvässä kunnossa. En kehdannut sateessa improvisoida piuhojen kanssa, saati sitten irroittaa akun, ja tuoda sisälle. Sähkö yleensä on sinistä ja sattuu…
Potilashan on 2CV6 vm -78.
Aikomushan olisi viedä startti työmaalle kokeiltavaksi.
– jos ei toimi
* ostanko uuden alkuperäisen (Sitronen 134,20 VALEO, vai tarvike 68,70)(Auto-Artikkeli 99,00),vai käytetyn?Vai olenko Mies, ja hankin kammen?
‘jos taas toimii irrotettuna => piuhat uusisksi virtalukosta.Olisin liittänyt kuviakin, mikä tietysti aiheutti tuskia, kun tietokone ei ymmärrä mitä minä haluaisin.
Yst terv, Joerkka från Ekenäs
20.4.2015, 10:05 #174882Moro !!
Voitele nyt ihan ensiksi se virta-avain ja lukko, että palauttaa kunnolla. Ei startti kovin monimutkainen ole, jos et halua itse purkaa, niin ehkä paikkakunnallasi on vielä autosähkö-sähkömies, joka korjaa vanhan. Veivillä lähtee, jos säädöt kohdallaan, mutta ei ehkä ihan “jokanaisen päivittäiseen käyttöön” sopivaa puuhaa. Jos on pelinainen, niin kyllä työkavereilta saa ihmetykset, kun veivillä täräyttää sätkän tulille 🙂
Varmaankin molemmat sekä alkuperäinen että tarvike ajavat asian, jos haluat uuden hankkia.
Lasse20.4.2015, 11:00 #174883Tämä on nyt vähän mielipiteestä riippuva näkökanta, mutta ne uudet Valeon startit ovat laiskempia pyörittämään kuin Femsa, Paris-Rohne tai Ducellier. Valeon kestosta ikänsä puolesta ei ole mulla kokemusta, mutta noista muista perinteisistä kylläkin. Tästä nopeasta pyörittämisestä voipi olla sekin etu, että sätkä lähtee nopeammin käyntiin, eikä tällöin sätkä ole rouvalle niin hankala käyttää nykyaikaan peilaten? (=auton pitää käynnistyä heti tai se on “rikki”)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.4.2015, 11:10 #174884Itse juuri viikonloppuna pähkäilin startin kanssa.
Apu löytyi uudesta akusta. Vanha ei ottanut virtaa vastaan, se oli saanut ylilatausta ennen puolentoista vuoden seisontaa ja oli muutenkin lopussa. Valot syttyivät hyvin, solenoidi naksahti, mutta ei lähtenyt pyörittämään.
Uuden akun kanssa ei mitään ongelmia.
Ja startti on nimeltään iskra.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen20.4.2015, 11:35 #174885Aaa, Iskran unohdin kokonaan listaltani…Visat taisi olla Boschilaisilla kummajaisilla?
Näistäkin pitäisi luoda artikkeli mitä mihinkin malliin on saatavissa ja tehtävissä…kun vaan muistaisin dokumentoida.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]22.4.2015, 14:42 #174886Noniin, pientä päivitystä ongelmaan:
– solenoidi oli “keittänyt” tinaukset => ei elonmerkkejä. Täydellisesti jumissa.
– startti pyörähti n puolikierrosta, kun syötti siihen suoraan 12v====> uusi startti tilauksessa.Entinen on siis hönkäissyt elämän pihalle. RIP
Joerkka
22.4.2015, 18:30 #174887Minusta jos siellä on hyviä autosähkö paikkoja, on ottaa vanha risa startti ja vaihtaa käytettyyn ja korjattuun. Ne ei hirveesti maksa, eikä tarvi nyhrätä vian kanssa, koska korjatussa on yleensä vuoden tai pari takuu. On tämä ainakin yksi ehdotus. 🙂
28.4.2015, 05:19 #174888@veera 1-2 wrote:
Minusta jos siellä on hyviä autosähkö paikkoja, on ottaa vanha risa startti ja vaihtaa käytettyyn ja korjattuun. Ne ei hirveesti maksa, eikä tarvi nyhrätä vian kanssa, koska korjatussa on yleensä vuoden tai pari takuu. On tämä ainakin yksi ehdotus. 🙂
Noniin: uusi startti maksoi 65 euroa (tosin tarvike) jonka vaihdoin ulkona yläkautta. Yksi helpoimista starttivaihdoista ikinä!. Tinasin eilen uudet kaapelit akusta starttiin (nyt 25 mm2, vanhat vm-78 noin 15 mm2, ja hel***in hapettuneet), sekä tietysti myös uuden maajohdon akusta vaihdelaatikon päälle. (tämän vaihtaminen vie sitten pari minuuttia ekstraa, ahdasta on, pitänee ottaa lämpöputket pois tieltä).
Seuraavaksi sähköjen uusimista. Sinikkahan on päivittäisessä liikenteessä, joten iltaisin kun inspiraatio yllättää, pitää ryhtyä toimenpiteisiin.28.4.2015, 06:22 #174889Laittasin toisen maadotusjohdon runkoon/koriin. Vaihdelaatikkokonepaketti “kelluu” kumien varassa, joskin varmasti maadoittaa noinkin. Ja yksi johto vielä korista/moottorista valopukin liikkuvaan putkeen.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com29.4.2015, 10:08 #174890@2cvjimmi wrote:
Laittasin toisen maadotusjohdon runkoon/koriin. Vaihdelaatikkokonepaketti “kelluu” kumien varassa, joskin varmasti maadoittaa noinkin. Ja yksi johto vielä korista/moottorista valopukin liikkuvaan putkeen.
Kiitän ja kumarran, enpähän tullut mieleen, että vomapaketti+loota on tosiaankin kumityynyjen varassa. Valopukista myös.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.