Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Suojakumin asennus.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127273

    Terve.
    Aika mielenkiintonen homma asentaa kaksoisristikon suojakumi.
    Kovan ähräämisen jälkeen toinen kumirengas on paikoillaan.
    Sitte toista laittaessa tulee hyvin rasvatusta nivelestä rasvaa mestalle ja homma alkaa luistaa käsistä.
    Ja jo paikallaan ollut rengas irtoaa.Oletteko laittaneet joillain liimalla renkaan kiinni kumiin ,tms?
    Mielestäni aikas ihme jos ne saa pysyyn paikallaan ilman jotain kiinnitystä.
    Timo.

    #164069

    Tervehdys Timo, mulla oli sama ongelma..kone ruiskutti öljyä oikealle puolelle eräällä Lapinreissulla ja rinkula oli irronnut eikä pysynyt paikoillaan..
    kyllä meni muutama sauna/olut ennenkuin hokasin..öljy oli turvottanut rinkulan ja se oli liian iso..onneksi oli uusi varastossa ja homma hoitui.

    #164070

    Jep, nää on kaikki uusia osia. Onko sulla kiristys renkaan profiili neliskanttinen?
    Timo.

    #164071

    mulla oli pyöreä profiili..jos sulla on vanha tallessa mittaa halkaisia..

    #164072

    Minulla on alkamassa kokeilu, jossa laitoin tuplaristinivelen vaihteistoöljykylpyyn ja sitten liimasin suojakumin ja myös kiristysrenkaan Sikaflex-massalla paikoilleen. Tämä asennus ei vielä ole ajossa, joten kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään.

    Näissä tuplaristinivelissä on ongelmana rasvan saaminen ristitappeihin. Asennus on koottu niin tiiviiksi, että nivelen voitelu on pelkästään tehtaan jäljiltä.

    #164073

    Hyvä konsti on myös sellainen että ennen kumisen renkaan asennusta pyöräyttää sähkömiehen teipin suojakumin reunan päälle,,
    siihen mihin kiristysrengas tulee ja sitten vasta se kiristysrengas..
    Suojakumi pysyy paikoillaan hyvin vaikka ei olisi kunnolla kiristäväkään se kumirengas,, jopa ilman sitä rengastakin…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164074

    Mitä sikan massaa amikutoseeni käytit?
    Sikalla kun on iso valikoima.
    Timo.

    #164075

    Ehkä ei kannataisi sitä Sikafleksia käyttää,, sottaisaa touhua..
    Siisti ja kauan testattu on tuo teippiniksi…
    Teippi kierretään siihen kiristysrenkaan paikalle ja suojakumi on jo silläkin lukittu paikoilleen…
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164076

    Muoviteippi toimii varmasti hyvin kiristimenä. Halusin laittaa tiivistemassaa, koska muutoin tämä kokeilussani oleva vaihteistoöljy ei pysy nivelen ympärillä. Epäilen että teippikiristyksellä kumia ei saa täysin tiiviiksi. Vaseliinia käytettäessä liitoksen ei tarvitsekaan olla 100 % tiivis.

    Muutama vuosi sitten laitoin Amiini uudet tuplaristivetarit. Nivelien ympärille vaseliinia ja päälle ehjät kumit. Nyt nämä vetarit ovat jo ihan väljät. Koska vetarit olivat vanhat iältään, vaikkakin käyttämättömät, tehtaalla laitettu rasva oli todennäköisesti kuivunut. Nivelen rakenne on niin tiivis, että uutta rasvaa ei sinne saa mitenkään. Siksi päädyin antamaan seuraaville uusille nivelille öljykylpyä. Öljy päässee tunkeutumaan ristitappien neulalaakereihin asti.

    Tuplaristinivel ei ihan äkkiä rikkoudu, vaikka kumi on irti tai rikki. Vanhoissa 2CV:issä yksöisristinivelissähän ei ole suojakumia ensinkään – mutta niissä on rasvausnippa. Kuulamallin nivel särkyy nopeasti, jos siihen pääsee likaa sisälle.

    Käyttämäni Sikaflex on tyyppiä -11 FC+. Ihan tavallista markettilaatua. Tämä öljykokeilu ei siis ole ollut ajossa vielä minulla, joten käytännön kokemuksia en siitä osaa vielä antaa.

    #164077

    Tohon öljy asiaan. Nythän olis kiva kuulla joltain joka tietää rasvoista-voiteluaineista.
    Eli onko sen laatusta vaseliinia mikä lämmetessään muuttuisi osittain juoksevaksi?
    Tai mikä yleensä olisi parasta ainetta niveleen. Itse ostin crc.een sitkostettua vaseliinia.
    Mitä se sitten tarkoittaakaan ei ainakan ollu halvinta eli varmaan hyvvää, tiedä sitten mihin paikkaan.
    Timo.

    #164078

    En muuta osaa nyt neuvoa,, mutta itse käytän sreipullossa olevaa sumutettavaa vaseliinia..
    Suihkutetaan kohteeseen on ihan juoksevaa kuin vesi ja tunkeutuu ahtaaseekin rakoseen,,
    kun liuotin sitten haihtuu jää vaseliini jäljelle.. Kokeiltu onnistuneesti esimerkiksi oven saranoihin
    ynnä muihin vaikeasti voideltaviin kohteisiin kuten virtalukko ynnä muuta..
    Tunkeentuu varmaan vetoakselin ristikkoniveliinkin..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164079

    Kyllä nuo vaaleat perusvaseliinit melkolailla juoksevaksi muuttuu jopa alle sadan asteen lämpötiloissa. Kloppina huolsin prätkän ketjut aina syksyisin putsaamalla naftalla ja keittelemällä niitä juurikin vaaleassa vaseliinissa. Tunkeutui hyvin rullien väleihin, ja jämähti sitten jäähtyessään. Nykyisin laiskana yksinkertaisesti vaihdan ketjun 😀 .

    #164080

    Onko kukaan kokeillut mitenkä nykyiset kuivavaseliinit pelaisivat vetarin nivelissä. Se olisi siitä hyvä että sitä olisi helppo laittaa sekä melko hyvin voitelee. Pysyy minusta hyvin ketjuissa eikä sottaa paikkoja.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.