Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Suomalaisviranomainen aikoo helpottaa rakentelua

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128695

    Suomalaisviranomainen aikoo helpottaa harrasteautojen rakentamista – uutisoi IS.

    “Poikkeusluvan myöntää edelleen Trafi, joka saa harrastejärjestöiltä lausunnon autoon suunnitelluista rakennemuutoksista.”

    Mitenkähän käy tilanteessa jossa automerkille/-mallille ei ole FHRA:ssa asiantuntemusta ja merkkijärjestön päättävät henkilöt sattuu olemaan sitä mieltä että vain alkuperäismallinen on ainoa oikea ratkaisu ja muita ei tule kannattaa? En sano että 2cv -killassa olisi näin kun en tiedä mutta on mahdollista että tilanne sellaiseksi ajautuu.

    #171234

    Mielenkiintoista kuulla, millaisia helpotuksia tämä oikeasti tarkoittaa. Itselläni on esim. ollut halu muuttaa sätkän kantavuus suuremmaksi, kun alustaksi on vaihdettu Ami 8:n tai AK400 vermeet. Aiemmin tämä on ollut hyvin hankalaa tai ainakin vaatinut Citroenin hyväksynnän.

    #171235

    Yhdistetty ketjuja. Onko jossain vielä samaan aiheeseen liityvää? Keskusteluihin tulee mukavasti asiaa kun vältetään pelkkien linkkien välittämistä. Eli omaa kommenttia rohkeesti mukaan.

    Mun mielestä uutinen on hyvä uutinen 🙂 Helpottaa rakentelun byrokratiaa kummasti, nythän kaikki riippuu kuinka hyvin tunnet jonkun katsastajan.

    edit: Poistin samaan osoittaneet linkit ja turhat kommentit, pidetään siistimpänä. Voitte ilmoittaa viestit tuolla punaisella huutomerkillä ylläpidon hoidettavaksi.

    #171236

    @Wonderi wrote:

    Suomalaisviranomainen aikoo helpottaa harrasteautojen rakentamista – uutisoi IS.

    “Poikkeusluvan myöntää edelleen Trafi, joka saa harrastejärjestöiltä lausunnon autoon suunnitelluista rakennemuutoksista.”

    Mitenkähän käy tilanteessa jossa automerkille/-mallille ei ole FHRA:ssa asiantuntemusta ja merkkijärjestön päättävät henkilöt sattuu olemaan sitä mieltä että vain alkuperäismallinen on ainoa oikea ratkaisu ja muita ei tule kannattaa? En sano että 2cv -killassa olisi näin kun en tiedä mutta on mahdollista että tilanne sellaiseksi ajautuu.

    Tässäpä sama kävi mielessäni. FHRA:n kulttuuri pohjaa erittäin paljon rakenteluun ja muutoksiin (jo nimikin sen kertoo, Hot Rod association) mutta miten lie. Monissa merkkikerhoissa on aika paljon tuota Wonderin mainitsemaa koulukuntaa ja varsin vähän kokemusta/ajatusta rakentelusta. Onkohan mahdollista että FHRA valvoo myös muita rakennettuja kamppeita kuin jenkkirautoja, eihän FHRA:kaan mikään merkkikerho ole vaan nimen omaan harrastejärjestö.

    -Erkka

    #171237

    Tässä Raadilla mahdollisuus olla hyödyksi jäsenistölle. Voisi vaikka kokeilla riittäisikö esim. kiltakapteenin lausunto Ami8- ja 2cv-osien yhteensopivuudesta lisäämään kantavuutta.

    #171238

    Kiinnostaa Jukka tuo kantavuusasia – kantavuutta lisää paperillakin, vai vain käytännössä… nimim. Ami8-runkoinen

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #171239

    Pitää kysellä katsastusmieheltäni, kun on rekisteröintiä tässä kohta edessä. Heillehän tulee uudistuksista yleensä Trafin ohjeita. Viimeeksi tilanne oli tosiaan se, että tarvitaan Citroenin virallinen hyväksyntä yhteensopivuuksista. Yritin maahantuojan kautta, mutta se tyssäsi siihen, ettei Ami kasia edes ole koskaan tuotu virallisesti Suomeen.

    #171240

    Katsastajille tiedot uudistuksista tapaa tulla ylemmiltä viranomaisilta vasta samana päivänä kun sääntö astuu voimaan. Mutta siellä se uusin saatavilla oleva tieto kuitenkin on.

    Voisiko olla hyvä jos killassa nimettäisiin oikeasti rakentelumyönteisistä henkilöistä koostuva komitea antamaan näitä lausuntoja. Eikä varmaan haittaisi jos sillä komitealla olisi avattuna keskusteluyhteys FHRA:han, siellä on varmasti paljon yleistä rakentelutietoa.

    #171241

    Samaa mieltä. Se, että rättäreitä rakenneltaisiin oikein olan takaa erilaisiksi muunnoksiksi ei ole haitaksi muulle harrastajakunnalle, sillä monesti näissä erikoisimmissa projekteissa eteen tulee ratkaisuja, joita voi soveltaa ns. taviksiinkin. Esimerkkinä vaikkapa GS-rattiakselinivel, suuremmat jäähdytetyt levyjarrut, takalevyjarrut yms. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.