Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Suuri ihmettely

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130327

    Tämä mainitsemani gs x3 laatikko on suunniteltu 1000cc gs koneelle, joten siinä on lyhyemmät välitykset kuin gsa 5v:ssä. Tämä laatikko saattaisi toimia välitysten puolesta jopa kutosessa…

    Keulaahan ei ole pakko jatkaa: siirtämällä koria eteenpäin pääsee siistimpään (alkuperäisempään) ulkonäköön. Tosin jos tähän lähtee niin joutuu koko sätkän rakentamaan uudestaan. Miinuksena on huonontuneet etujalkatilat. Rattiputkeen joutuu myös laittamaan nivelen.

    Jasu: Sanoiko katsastusmies koskaan oudosta vaihdekaaviosta mitään?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130328

    Eikös X 3 ole GSA:n “kireämpi” versio, 1000cc geesussa oli X 1? Vai olenko taas antanut valehdella itselleni?

    Ei se katsastussetä koskaan siitä ihmetellyt, totesi vaan että ainahan näissä on jotain outoa… Joskus vaan kyselevät että “onko näitä aivan pakko rakentaa?” Täytyy vaan sanoa että joskus hieman jännitti noiden viritysten kanssa katsastustapahtuma. Saas näkee miten ensi keralla kun on ehkä taas jotain viritystä käytössä

    #130329

    Joo hups hups hups… näyttäis olevan x3 1.3 koneella, mutta silti vaihteistosta minulla on käsitys että x ?:n viisilovinen loota on lyhyemmillä välityssuhteilla kuin gsa 5v. Muistaakseni tämä x? jossa oli viisi vaihdetta oli suunnattu afrikan markkinoille ja sitä tehtiin varastoon jäänneistä jämistä….

    http://members.tripod.com/~mattysk/types/gsxx2x3.htm

    Paras lääke katsastusmiehelle on: “tällainen tässä on aina ollut”

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130330

    5-lovista laatikkoa on kahdella eri perävälityksellä, 4.125 ja 4.375. http://www.cats-citroen.net/ osoitteesta löytyy tällaista tietoa, ei tosin sitä että mihin malleihin nämä eri välitykset on tarkoitettu.

    Sama sivusto kertoo X 3:ssa olevan hitusen enempi voimaa (65hp / 63,8hp), tosin kukahan tuollaisen 1,2hp:n eron huomaa…

    #130331

    . Itsekin laitoin uuden alustan muutama vuosi sitten ja heitin kitkat keulasta hiiteen, olen kyllä katunut sitä suuresti, enää sätkäni ei kumartele näteille naisille eikä muutenkaan nyökkäile kellekään. Olen jo monta kertaa harkinnut kitkoja takas kyllä ne olivat mukavat ajaa nyt on liian kova montuissa enkä muutenkaan ole vielä päässyt sinuiksi autoni kanssa. (Vaihdoin samalla uudet jouset, iskarit), siis kertokaas muut omia mielipiteitä koska minä en ole ainut joka on hölmöillyt heittämällä minusta paremman jousituksen pois. 😈 :evil:[/quote]
    Näin on. Mullakin on ollut iskarit ja kitkat edessä, kyllä kunnossa olevat kitkat voittaa iskarit mukavuudessa. Eikä siinä ajettavuudessa häviä yhtään. Kallistelee se tietysti enemmän mutkissa, mutta entä sitten? Ei se ole haitannut minua yhtään. Niin kauan kuin löytyy hyllystä kitkoja, aion käyttää niitä 😉

    #130332

    Kitkoille voi tehdä uudenlaisen “kupin” akselin päihin: Kitka käännetään toisin päin ja uusi kuppi tehdään sen verran tilavaksi, että kitka mahtuu sen sisällä olemaan. Nämä uudet akselinpäät eli “kupit” kuitenkin aiheuttavat sen, että pakoputkea joutuu hieman rakentamaan “leveämmäksi”(=käyrä ensimmäiseltä äänenvaimentajalta kulkee kauempana etuakselista), että kuppi paikoilleen mahtuu. Näistä kupeista on se hyöty ettei tarvitse irroittaa kitkoja niitä kiristettäessä.
    Tällaiset on hyvä tehdä jos aloittaa rakentamisen siltä pohjalta, että omistaa kulkimesta vain paperit. Tietenkin tämä on hyvä myös jo käytössä oleviin kulkimiin, mutta pienen muutoksen se entiseen pakoputkeen vaatii…

    Jasu: Luulen kyllä, että se lyhyt viislovinen on siinä x3:ssa, koska kiihtyvyys on nopeampi mutta huippunopeus ei paljon lisäänny verrattuna gsa:han..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130333

    Morjens taas, kysyisin Jasulta kun en vieläkään ymmärrä mistä sait niin paljon hevosia 55-60, kun en saanut vaikka tein huomattavasti enemmän koneelle työtunteja, eihän pelkällä 652cc tule tollasia kaakkeja, ja miten se voi kiihtyä tosi hyvin kun kerran kulki liki 200km. Tuliko sulle mäntiin mitään venttiiliuria jos laskit kansia vai miten nostit puristuksia. Jos on kevyt vauhtipyörä, nokkaaviritetty niin et pysty millään verrata tavallista konetta siihen koska viilattu pannua ei ole tarkoitettukaan millään alakierroksilla lähtijäksi. Akaille Kotkan autossa oli muistaakseni nelipyttyinen pata, meinasin ostaa samanlaisen Frediltä se oli sätkään aivan sattuva ilmakone minusta tosi nätti, taisi olla muutaman sentin pidenpi, tästä ei ole montaa vuotta kun se oli vielä siellä kysele vaikka löytyisi. Kuulemma oli jostakin erikoiscitikasta mitä suomeen ei ole tuotu koskaan. Vesa

    #130334

    Olen nähnyt sen ahveniston jutun videona ja siitä äänistä ja muista tiedoista päätellen sillä fredillä oli siinä citroen Gs-kone…Samalla videolla Henkka antaa garfieldille kyytiä kumit vinkuen… 😆

    Jasu: Lueskelin tuossa juttua 652 virityksistä ja huomasin sellaisen jutun, että 652-männänrenkaissa ja pytyissä on kovakromi-pinnoite.Noista renkaista johtuen ei voisi käyttää sätkän omia 602 pyttyjä porattuina 652 mäntien kanssa–>kuluu nopeasti? Mitä pyttyjä sinä käytit? jäi hieman epäselväksi käytitkö viritettyä 602 konetta gs-loodan kanssa vai kokonaista 652 konetta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130335

    Ainakin ensimmäinen, ellei jopa toinenkin, vuosikerta X3:a oli GS:iä. Itselläni oli muinoin -79 GSX3, tai se oli ainakin rekisteröity -79. Valmistus alkoi kai jo-78 ja vaihtui n. 1 vuoden kuluttua GSAX3:seen. 😉

    #130336

    Visan männistä:
    “The 652cc engine has Nickasil coated alloy barrels. The 602cc engine has cast steel

    barrels. Because of this the original 652 piston rings and 602 barrels don’t match,

    destroying the barrels very fast.”
    Visan mäntien kanssa voisi ehkä käyttää jonkun muun auton renkaita?
    Mulla olisi muuten myytävänä valmiiksi työstetyt kuplan männät.

    Akaile: En oikein usko tuohon ilmanputsari teoriaan.
    http://www.ecas.co.uk/2cv_tuning.htm
    Sätkän ilmanputsari on todella iso näin pienelle koneelle.
    Samaten venttiilitkin on isot.

    Olen ollut kyydissä Fredin sätkässä jossa oli GS:n kone.
    Täälläpäin on yksi hopaenvärinen (sinkitty) sätkä jossa on viritetty GS:n kone (yli

    100hv).
    GS:n kone tarvitsee muuten Superin rungon ja kun Suomen katsastusmääräykset
    ja verotus ei oikein suosi rakentelua, niin ei ihan vähällä pääse.

    Oliko Jasun kaasarissa muuten vaihdettu suuttimia?

    Painava vauhtipyörä ei lisää vääntöä, eikä myöskään vähennä sitä, ainoastaan
    tasoittaa koneen käyntiä. Niillä kierroksilla joissa Kevyellä vauhtipyörällä
    nykii, niin ei pitäisi sätkän koneella edes ajaa!

    Itsellä on 2cv jossa 9:1 männät (toisellapuolella 8.5:1 josta kantta laskettu
    ja männät tasapainotettu), kanavat sovitetta imupakosarjassa, kevyt
    vauhtipyörä, tehtaan 310 asteinen nokka, “turboputki”, propelli vaihdettu
    sähköiseen ja lautaspyörä kevennetty, itsetehty pakoputkisto ja levyjarrut.
    Ensi kesänä jos saisi laitettua ami8:n tai ami6:n perän.
    Varsinkin kiihtyvyys on todella hyvä ,kone käy pehmesti ja on vielä mukava ajettava.
    Bensankulutusta lisääviä virityksiä olen karttanut ja suosinut vähentäviä.
    Äänetkin on pysyneet kurissa, kun tuo nokka on niin matalanostoinen.

    #130337

    Sätkässäkin on ainakin kahdenlaista ilmanputsaria, jopa kutosen muoviputsarilla ja nelkun peltisellä on eroa. Jos et usko putsarin vaikutukseen niin miksi käytät turboputkea? 😉
    Turboputkellakin haetaan parempaa imuilman saantia.
    Sinkki-superi ei ole enää väriltään hopeinen. (Eikä liiku helsingissä.)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130338

    Niin se peltinen putsari saattaa kyllä ahdistaa jonkunverran.
    Mutta siis ainakin muovinen putsari on samankokoinen kuin yli litraisissa autoissa.
    Turboputki vaikuttaa monella tavalla, Ami8:ssahan se on alunperin tyhjäkäynnin takia, näin olen kuullut monelta taholta.
    Mutta putken kanssa imuilma on myös viileää, sekä vähetää mm. ilmaputsarista aiheutuvaa vastusta.

    #130339

    Tere! Onko kukaan teistä ajatellut asentaa sätkään turboa, minä meinasin nuorena alkaa siihen hommaan mutta se kaatui luultavasti innostuksen loputtua. Sätkään käy ellen väärin muista 650cc Suzukin turbo suoraan pakoputkeen siitä saa noin 1kg painetta laskettiin kynällä teoriassa, tai sätkässä oli aikoinaan oma ahdin joku ökyrikas oli semmosen halunnut löysin kirjoista mutta älkää kysykö mistä kirjasta( taisi olla juttu Nyytisissä) niin johan tulisi loppunopeutta ja turbolla kiihtyvyyttä. Turboon joutuu melko varmasti laittamaan vesisuihkujäähdytyksen mutta jos pääsee niin pitkälle ei pitäisi olla ongelma, ja vielä lisää jos molenpiin laittaa oman niin johan on kiinni pitämistä. Melko varmasti joutuu myös kytkimen vahvistamaan mutta niitäkin saa kaupan hyllystä suoraan. No ainakin olen taas antanut jutun aihetta, että vastailkaa.Vesa p.s.. Turbo käy sitten sätkään jos joku ei usko niin mitatkoon, kokeiltiin aikoinaan.

    #130340
    #130341

    Haluaisin tietää onko 100hp mitattu pyöristä vai koneesta, sellaista sätkää olisi varmaan hauska kokeilla. Olin aikanaan Fredin kyydissä kyllä silläkin aika rateva kuljeskella. Saako niitä pieniä nelipyttyisiä koneita enää mistään? Mutta onko teillä kaikilla vakio kaasarit kun en ole päässyt siitä oikein selville, eikö ne kannattaisi nostaa ylemmäs tulisi imu ainakin paremmaksi, minä en aikanaan uskonut siihen turboputkeen onko siitä todella mitään hyötyä(todellista/henkistä), vai onko se jossain oikein mitattu? En itse ole mikään kova lukemaan alan tietoa kun ne on yleensä väärällä kielellä, kokeilin joskus sitä putkea ilmanputsariin mutta eipä minua oikein vakuuttanut, tosin mulla oli sätkän 602cckone en ole ikinä kokeillut mitään gs tai vastaavaa. Nameone kokeiles piruillessas ww1600cc pyttyjä, sorvaa ne sätkän koneeseen käyviksi, tulevat tosi ohkasiksi mutta pitäisi pelata, siellä on varmaan jollain jokkiskuskille jäänyt ylimääräisiä laskettiin aikanaan että niillä tulisi melko mahtava teho. Sulla on etu kun siellä on R-koneitusy.m. mitkä ovat sätkien osia virittäneet. Vesa

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 61)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.