Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sytytyksen säätö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122901

    Nelkun koneesta on kysymys. Ainakin sen luulen DYANE:ssani olevan.
    Olen kokeillut ainakin kolmea nokkakappaletta nokkaakselin päähän ja kaikissa sytytys eri pytyillä heittää n. 4 hammasta. Ja sitten kun yrittää saada sytytksen kohdaleen niin kilkattaa ja kalkatta hermoon käyvästi.
    Tehdääkö nämä tahallaan vähän sinne päin eikä tarkasti vai mistä kiikastaa.
    Kulumia ei pahemmin näy. T . kake

    #137168

    Onko kone ollut halki, siis remontissa? Siinä tapauksessa tulisi ekana mieleen nokka-akselin väärä kohdistus kammen suhteen.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #137169

    Kone on ollut haliki. Ja kaksi kolme kertaa tarkistin että merkit ovat kohdallann mutta ??

    #137170

    Voisiko tässä olla sama kun 70-luvun Skodassa jossa merkit piti laittaa 2-hammasta ristiin.

    #137171

    Onko kärkiväli sama molempien nokkien kohdalla?
    Saattaa olla taipunut se nokka-akselin päässä oleva tappi, johon nokkakappale tulee.

    #137172

    @kaukop wrote:

    sytytys eri pytyillä heittää n. 4 hammasta.

    Siis tekee siten että toisella pytyllä sytty aikaisella on, kun taas toisella myöhäisellä.

    Mieleeni tulisi että nokka-akselin päässä oleva kärkiä käyttävä kappale on hieman vinossa, ei tarvitse olla paljoakaan, jollon tämä “vinous” aiheuttaisi tämän ongelman.

    Joku Mikkelissä vaikuttavahan voisi tätä käydä ihmettelemässä, paikan päällä käynnin tuntuisi vaativan, puhelimessa tuntui hankalalta selitettävältä…

    #137173

    Tuntuu kuitenkin epeätodennäkiöiselta kun olen tarkkaillut kolmella eri nokkakappaleella.

    #137174

    Edelleen itse itseäni toistaen, kuten puhelunkin aikana, ei se jousien varassa oleva nokkakappale vaan se, mikä on nokka-akselissa “kiinteästi” paikallaan. Tämä lämpösovitteella kiinni on, saattaa päästä liikahtamaan vinoon, jolloin se on aivan sama vaikka vaihtaa siihen minkä tahansa nokkakappaleen. Sama ominaisuus toistuisi vaikka laittaisi 123-ignitionin kärjettömän, sillä ne nokka-akselissa olevat kiinteät tapit ovat pois linjastaan…

    Ei tuossa oikein muita vaihtoehtoja ole, jos useampaa nokkakappaletta kokeillut olet…

    #137175

    Piirsin sit kuvan aiheesta… Pitää kuitenkin muistaa että tämä aavistelua aiheesta on, potilasta näkemättä…

    #137176

    huu,
    Sekä miulla & jalppiksella sattui semmoiset koneet, joissa kammet oli ollunna remontissa esim. etummaisen laakerin vaihdon takia jolloinka kammen etupää oli irroitettu lämpösovitteesta ja läjätessä se oli päätynyt eri asentoon eli tehtaan merkki ei pitänyt paikkaansa. Tarkan putsauksen ja tihrustelun jälkeen löytyikin pajan tekemä UUSI merkki joka osoitti oikean kohdistuksen. Sen mukaan ku laitto nin homma oli hyvin pitkälti oo-ja-koo.

    #137177

    @toppok wrote:

    Sen mukaan ku laitto nin homma oli hyvin pitkälti oo-ja-koo.

    Juu, itsellekin tuollainen vastaan tullut on, mutta tässähän ei kyse siitä ole, vaan sellaisesta ikävästä että kun sytyn laittaa toisen pytyn mukaan kohdilleen, niin toista pyttyä varten sytty on sen neljä hammasta pielessä…

    Tämä missä itselle vastaan tuli ajoitusmerkkien väärä sijainti, siinä oli merkit ihan reilusti pielessä. Tosin nokka-aksilalla, vaatimattomat 90 astetta… Olisi iso vahinko tullut jos ei olisi ajatuksen kanssa ollut kasaamassa… Venttiilit auki männän ollessa ylhäällä, ei hyvä…

    #137178

    Jauzaa-jauzaa!
    Eikös se sillo o pari torahammasta pois holliltansa?

    #137179

    Näitpä vaivaa tuon hienon kuvan kannsa. KIITOKSIA. Pittä tuo vinous tarkistaa kunhan saan hankittua mittakellon. T.kake

    #137180

    Eipä tuon piirtämiseen paljoa vaivaa nähdä tarvinnut, että idean selville saa. Sanoin selittämällä tuntui olleen kovin paljon hankalampaa… Ei mieleeni muutakaan syytä tullut mikä tuon aiheuttaa voisi, kun kerran eri nokkakappaleillakin tuli vastaava tulos. Ellei sitten olisi ihan käsittämätön tuuri että kaikki kolme olisivat kuluneet samalla tavalla…

    Sellaisia moottoreita missä jako on hampaan verran pielessä on vastaan muutamia tullut, kuultu useammastakin on. Ja kuten poijjaat tuolta karjalan suunnalta totesivat, saattaa se kampiaksilan rataskin olla asetettu aivan miten sattuu etummaisen laakerin vaihdon yhteydessä.

    Taas kerran siis sai todisteltua että yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat savolaista, vai miten se sanonta menikään..? 8)

    #137181
    eki

    Valitettavasti kuvattu vaiva on Sätkän nokka-akseleissa hyvin yleinen. Kun sytytystä säätää stroboskooppivalolla, niin harvoinpa kummankin pytyn sytytys sattuu samaan kohtaan, ja kokemukseni perusteella voin sanoa, että yhsen kahden hampaan heitto on enemmän kuin vakio. “Viritykseen” olen käyttänyt yksinkertaisesti muovipäistä vasaraa ja sillä kopauttanut kärkinokan akselin kanssa samaan linjaan. Rakenne on niin ohutta tekoa, että voimaa tässä työssä ei tarvitse käyttää; vain kevyt napautus oikeaan suuntaan riittää.

    t.Eki

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.