Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sytytyksen säätö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 16 - 26 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #137182

    Olen säädellyt, naputellut ja ihmetellyt. Saan sytyksen likimain kohdaleen , mutta melkein “yskäsystä” se siirtyy. Eli Missä asennossa jousien varassa olevat epäkeskolimput pitää olla aksliin nähden. Kiinne akselissa ?.(lepoasennossa). Vähän ihmetyttää kun nokkakappale pyörii kuin lampaan saparo. Olisin piirtänyt kuvan mutta en tiedä miten sen voi lisätä.

    #137183

    Tässä toimivat ohjeet millä kuvia näkösälle saa.

    Kuvat kyllä auttaa melkeinpä asiassa kuin asiassa, yksi kuvahan valehtelee enemmän kuin tuhat savolaista… 🙄

    #137184

    Minulla limput sijaitsevat nollatilanteessa (kone ei käy) akselin ja toppareitten puolessa välissä. Josta johtuen nokkakappele pääsee nollatilanteessa kääntymään kumpaankin suuntaan. Jouset palauttavat sen tähän keskiasentoon. Se on siten vähän holtiton (kun on vielä pientä välystä). Tarkoitus on kait syt.ennakon lisääminen. Vai onko systeemin ajateltu myös kääntävän myöhäisemmälle.
    Sitten tuo Stroposkoopilla säätäminen ?. Kun olen laittanut sytytyksen merkkiin niin Stroposkooppi näyttä mahtavaa ennakkoa jo n.900 r/min nopeudella. (Toivottavasti kuva onnistui. Eka kerta.)
    [img]nokka.jpg

    #137185

    Säädä strobon mukaan kohdaleen, jos ei muuten onnistu.
    Noi keskipakojouset pitäisi olla välykset pois kun on kohdallaan.
    Siksi kärkikoteloakin pitäisi kääntää muistaakseni vastapäivään, kun etsii sytytyskohtaa.

    #137186

    Nythän tuon keskipako säätäjän painot on normaalisti liki lepo tilassa, joskaan ei ihan kiinni akselissa. Sen toiminta on ohjeen mukaan sellainen, että 1000 kierrosta pyörivässä koneessa on säätäjä jo tapissa, eli noissa stoppareissa käpälät kiinni. Varmin konsti on se käydessä säätö kärkikoteloa liikuttamalla, ja katsomalla sillä stroposkoopilla se ennakko miten se muuttuu kierroksia muuttamalla. Kuka muistaa tarkasti mitä sen ennakon pitäisi olla siellä ylä kierroksilla, kun on unohtunut se säätö arvo eikä ole nyt gatalookia likellä, että tarkistais asian? Kuitenkin jos keskipako säätäjä on vastaavassa kunnossa, kun uutena on ollut, niin vauhtipyörän merkkiin säädettynä on riittävän kohdallaan noin niinkun käytännössä. Jos ei toimi on vikaa muualla?
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137187

    Nyt tilanne on sellainen, että eri pyttyjen välinen syt.kohdan heitto on n.1-1,5 hammasta. Tiinassa on vähän vaikea takoa sitä nokkakappaletta. Teemu Eerolan mukaan yksi hammas on n.3° ennakkoarvoon eli heitto on nyt +- 3°.
    Enimmillään 6°. Vähän epätasaistahan tyhjäkäynti on. Tosin olen vuosia ajelut sytytksen ollessa täysi pielessä, mutta onpa kone kestänyt.

    #137188

    Ota etumaski pois ja väännä putkella se suoraksi, saat paremman tuntuman.
    Ja ehdottomasti kannattaa korjata noin suuri heitto.

    #137189

    Vieläkö joku jaksaisi minulle täsmentää seureevat seikat: Kun laitan käsin pyörittämällä “merkin” kohdalleen.(Se reikä vauhtipyörässä on tosi hankalassa paikassa. Öljytikun putki just samassa linjassa. Meistasin vauhtipyörään viirun kun kone oli halki.) niin stropo näyttä 5-6 hampaan ennekkoa tyhjäkäyniillä. Kierroksia nostaessa kuuluu nakutusta.
    Kysymys: Sropolla tarkistettaessa, pitäisikö tyhjäkäynnillä ennakko asettaa merkkiin? .

    #137190

    Tarvit sellaisen jämptin l_n muotoisen tapin minkä työnnät sinne lohkon reikään, 2cv:n takaluukun tukirauta on esim. juuri sopiva, ota vaikka mallia siitä jos sinulla ei ole ylimääräistä.
    Mä olen tehnyt valkoisella tussilla merkin vauhtipyörän merkin ollessa kohdakkain ja kyllä se on tyhjäkäynnillä siinä samassa asennossa.
    Nousee tasaisesti kyllä kun nostaa kierroksia ja kone käy tosi nätisti.

    #137191

    Eli tässä minun koneessani (nelkku) keskipakolaite kääntää jo tyhjäkäynnillä sytytystä aikaisemmalle. Koska käsin pyörityksellä merkkiin asetettu moottoroeri ole mekisää kun sitä katsoo Stropolla. Eli ilmeisesti jousille pitäisi tehdä jotain. Systeemin pitäsi olla jäykempi. Onkohan tässä sama kuin “normaalissa” autossa, että toinen jousi on jäykempi ja laskee sytytystä kääntymään vasta toisen ollessa topparissa.

    #137192

    Kyllä ne jouset on samanlaiset keskenään, ja toimivat yhtä aikaa kumpainenkin. Nyt niiden täytyy olla vääntyneet, tai muuten vialla. Kannattaiskohan ne hankkia kunnolliset joltain vaikka purku osina?
    Niihin saattaa tulla senkin lainen vika, että ne päissä olevat laakeri helat kuluvat väljäksi aiheuttaen ennakon kääntymisen jo tyhjä käynnillä?

    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 11 viestiä, 16 - 26 (kaikkiaan 26)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.