Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Takajarrujen herättelyä
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.3.2014, 07:31 #128688
Ehkei takarummun irroitus ole kaikille kuitenkaan niin tuttu homma. Muutama työkalu auttaa kovasti.
Pyörän alta paljastuivat vielä alkuperäiset rasvakupit. Normaalistihan nämä kaivetaan väkivalloin ulos, mutta nyt kokeilin mutterin hitsaamista kupin keskelle. Kyllä vain, kupin saa näin ehjänä kierrettyä auki ja asennettua takaisinkin. Kupin tilalle on saatavissa myös muovisia korvausosia.
46 mm hylsyjä saa edullisesti tietyistä marketeista ja niillä aukeaa 44-millinen kiristysmutteri ongelmitta (lukituksen poiston jälkeen)
Tämä on varmaankin paras ulosvetäjä rummun poistoon, vaikka se olisi kuinka jämähtänyt. Työkalun voi tehdä myös vanhasta vanteesta tai käytä kahta isoa meisseliä ja raakaa lihasvoimaa.
Tee-se-itse hoonausta porakoneella ja 800-numeroisella hiekkaperilla.
Takasylinteri (tämä LHM-malli). O-renkaiden asennuksen jälkeen ilmaus ja mahdollisten vuotojen tsekkaus: rumpu paikalle ja armotonta polkemista; rumpu pois vuotojen havainnoimiseksi. Jarrukilven takaa säädetään 14 mm säätöruuveista liinat lähelle, mutta kannaattaa jättää pieni liikkumavara niin, että sylintereissä tapahtuu jonkinlaista liikettä. Vanhat liinat jäivät paikoilleen, mutta alapään liikkuvuus varmistettiin.2.3.2014, 07:50 #171213Hyvät ohjeet!
Tähän vielä linkkivinkiksi perään tämä toinen ongelma, joka koskee joitakin tapauksia, joissa sylinterikumit vaihdetaan uusiin: viewtopic.php?f=10&t=7783&p=46261#p46261
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.3.2014, 11:11 #171214Juuri näin! Lisävinkkinä että rummun ulosvetämiseen ei tarvita välttämättä erityistä työkalua tai vanhan vanteen uhrausta, mikä tahansa keskireijällinen vanne toimii ulosvetäjänä kun laittaa keskireikään sopivan pitkän pultin.
3.3.2014, 09:37 #171215Moro !!
Ulosveto saattaa onistua myös ihan laittamalla vanne paikoilleen kiristämällä pyöränmutterit ja sitten renkaasta kiinni ja hemputtelee jarrurummun pois paikoiltaan.
Lasse3.3.2014, 14:00 #171216Kyllä se rumpu laakereineen luistaa ihan kivasti pois akselilta, mutta rummun kulumisen aiheuttaman
rummun reunan palle takertuu jarrukenkiin..
Ei jarrukenkien säädön löysäys helpottaa irroitusta.. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂3.3.2014, 14:53 #171217Helpottaa muttei välttämättä sittenkään ratkaisevasti. Waltterin toinen takarumpu tulee pois ja menee takaisin niin kuin kuuluukin, toinen taas niin kankeasti ettei ilman jarrunkenkiäkään (kokeilun vuoksi) liiku ilman raskaita työkaluja. En tiedä miksi, pyörimissuuntaan toimii kuitenkin ongelmitta kun vaan saa paikalleen.
4.3.2014, 08:53 #171218Jos laakeri liukuu liian nihkeästi niin akselia voi hiukan hioa hiomapaperilla tai nauhalla..
Akseleissa saattaa olla pieniä toleranssi eroja tehtaankin jälkeen..
Ohentaa niitä akseleita ei tarvi vain pieni kiillotus riittää.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂4.3.2014, 09:13 #171219Jos olette facebookissa, samasta aiheesta on kansainvälistäkin keskustelua, jossa muutamia hyviä huomioita (englanniksi, mutta kuvatkin kertovat): https://www.facebook.com/mandurahcaravanpark#!/groups/596439873760607/” onclick=”window.open(this.href);return false;
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.