Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Takajarruputkien vaihtaminen 2cv4 -73

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126086

    Onnistuin sitten takajarrujen sylintereitä vaihtaessani vääntämään molemmilta puolilta putket poikki, joten niiden vaihto on edessä ensi viikonloppuna. Täällä forumilla kyllä neuvottiin että kannattaisi mieluummin pyöritellä sylintereitä kuin putkia, mutta minkäs teet kun huomasin sen viestin päivän liian myöhään 🙂

    Millä tavalla jarruputken saa kätevimmin pujotettua läpi jarrulta haaroittimeen, tarvitseeko jotain erityisiä työkaluja jotta saa akselin päädyssä olevan “kupin” irti?

    #157922

    Ei tartte mitään erityistä eikä ole vaikeaa. Sen kupin irroitus siis. Homman inhottavin osuus on tankin pudotus ja siellä haaroituspalikan ahtaassa kolossa nyhertäminen.

    #157923

    Kannattaa olla työkaluna 6-kulmainen avolenkkiavaian, joka on erityisesti tarkoitettu jarruputkien liittimien avaamiseen. Teoriassa mahdollista jopa tankkia irrottamatta elleivät putket ole sitten vuosikymmeniä vanhat.

    #157924

    Muistaakseni E. Rajala on itse valmistanut sellaisen työkalun, jossa kuusikulmainen hylsy on halkaistu ja hitsattu lukkopihteihin kiinni. Tällä sitten otetaan tiukka ote juntturin kannasta…

    Edestakainen nitkuttelu on tärkeää, että välissä oleva pasha lähtee liikenteeseen ja putken pää alkaa nousta kovettuneesta kumista. Muutoin juntturi ainoastaan toimii venytys/leikkaustyökaluna.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157925

    Kannatan tuota Jukan ehdottamaa työkalua. Maksaa itsensä hyvin nopeasti takaisin, ja säästää todella paljon vaivaa. Mielestäni hankalinta putken vaihdossa on sen 7 mm pultinpään kohdistaminen akseliputken reikään. Faija teki siihen tarkoitukseen työkalun. Käytännössä pitkä haarukka jolla pujotus onnistuu ehkä hieman helpommin.

    #157926

    Kyllä,, kun putki on saatu ujutettua sinne akselin sisään siten että kolmio palikkaan tuleva liitinpää on sieltä keskireiästä sormissa kiinni niin vedetään siitä ja samalla työnnetään sillä aputyökalulla sieltä akselin sisällä olevan spiraaliputken keskeltä sitä putken kiinnitys pulttia, jotta se sattuu akseliputkessa oleviin reikiinsä.. Ei vaikeakaan kun homman hoksaa… 😯 💡

    Se erikois työkalu ei tarvitse olla kummoinenkaan,, siihen käy jokin riittävän pitkä vaikkapa rengasrauta jos vain sen pää on ohut ja 45 astetta mutkalla.. 😉

    Hommaa helpottaa vielä jos laittaa pienen taskulampun valottaan akseli putken sisään sieltä toisesta päästä akseli putkea niin näkee toisesta päästä ohjata sen kiinnitys pultin akseliputken reikään… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157927

    Jos paikkakunnalla on Motonet, löytyy 8 mm avolenkkiavain edullisesti.
    http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=avolenkki” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Suora malli 8/9mm 3,70 eur, nivelellä 7,90
    Kenties Biltemakin tai vastaava tarjoaa, mutta usein pienin koko on harmillisesti 10 mm.

    Hitsaustaitoinen tekee helposti vastaavan kuusiokolokantaisesta (8mm kolo) ruuvista työstämällä.

    Mainittu Rajalan Erkin niksi on vieläkin paree, koska tarttumapintaa on liittimen ympäri ja pidemmältä matkalta.

    #157928

    @Isoo-Jukka wrote:

    Jos paikkakunnalla on Motonet, löytyy 8 mm avolenkkiavain edullisesti.
    http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=avolenkki” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Suora malli 8/9mm 3,70 eur, nivelellä 7,90
    Kenties Biltemakin tai vastaava tarjoaa, mutta usein pienin koko on harmillisesti 10 mm.

    Hitsaustaitoinen tekee helposti vastaavan kuusiokolokantaisesta (8mm kolo) ruuvista työstämällä.

    Mainittu Rajalan Erkin niksi on vieläkin paree, koska tarttumapintaa on liittimen ympäri ja pidemmältä matkalta.

    Kiitokset vinkeistä! Motonetistä kävin hakemassa ko. avolenkkiavaimen viime jarrupuuhien yhteydessä eikä ole tarvinnut katua. Kiintoavaimella putkien auki vääntäminen vaikutti aika tuhoontuomitulta.

    Taidanpa kokeilla ensin irroittamatta tankkia, katsotaan miten käy. Onneksi tuolla takapään alla on työskentelytilaa hyvinkin mukavasti.

    #157929

    Itse olen käynyt kaikki putkiin kiinnittyvät osat läpi kierretapilla
    ja asentaessa laittanut jarrurasvaa kierteisiin. Nykyään minulla on
    silikoninesteet jotka estävät ruostumisenkin ja lisäksi messinkimutterit
    jarruputkissa, joten nuo irroitusongelmat ovat raskasta mutta taaksejäänyttä elämää.
    Gustaf

    #157930

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Kyllä,, kun putki on saatu ujutettua sinne akselin sisään siten että kolmio palikkaan tuleva liitinpää on sieltä keskireiästä sormissa kiinni niin vedetään siitä ja samalla työnnetään sillä aputyökalulla sieltä akselin sisällä olevan spiraaliputken keskeltä sitä putken kiinnitys pulttia, jotta se sattuu akseliputkessa oleviin reikiinsä.. Ei vaikeakaan kun homman hoksaa… 😯 💡

    Se erikois työkalu ei tarvitse olla kummoinenkaan,, siihen käy jokin riittävän pitkä vaikkapa rengasrauta jos vain sen pää on ohut ja 45 astetta mutkalla.. 😉

    Hommaa helpottaa vielä jos laittaa pienen taskulampun valottaan akseli putken sisään sieltä toisesta päästä akseli putkea niin näkee toisesta päästä ohjata sen kiinnitys pultin akseliputken reikään… 💡

    Putket paikallaan, liittimet “huulilla” ja erilaisia sörhimiä kokeiltu mutta kiinnityspultti ei hakeudu reikäänsä. Oliko parempia ohjeita kuin “ei vaikeaa kun homman hoksaa”?

    #157931

    Muistaakseni viimeeksi uujtin ensin ohuen rautalangan reiästä ja akseliputkesta läpi ja sidoin sen kiinnitysruuviin ja hilasin paikoilleen. Muutaman harjoittelukerran jälkeen onnistui.

    Citroenin alkuperäisputket saattaavat mennä kohtuuvaivalla paikoilleen, mutta tarvikeosissa kiinnikkeet ovat missä sattuu.

    #157932

    Komppaan rautalangan/narun puolesta !!
    Lasse

    #157933

    Itse käytin viime viikolla ohuesta rautatangosta tehtyä T-avainta, jonka toiseen päähän on tehty pieni 45 asteen taitos ja siihen on hitsattu sopiva prikka. Tämä pujotetaan spiraalin keskeltä sisään ja jarruputken kiinnityspulttiraudasta löytyvään reikään se taivutettu pää. Tällä T-kädensijalla sitten käännellään pulttia oikeaan asentoon ja saadaan se tulemaan läpi akseliputkesta. Jos olisin kotona niin ottaisin kuvan malliksi 😥

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157934

    @Isoo-Jukka wrote:

    Muistaakseni viimeeksi uujtin ensin ohuen rautalangan reiästä ja akseliputkesta läpi ja sidoin sen kiinnitysruuviin ja hilasin paikoilleen. Muutaman harjoittelukerran jälkeen onnistui.

    Citroenin alkuperäisputket saattaavat mennä kohtuuvaivalla paikoilleen, mutta tarvikeosissa kiinnikkeet ovat missä sattuu.

    Quick Brakessa ainakin oli spiraalin ulko- ja sisäpää ihan eri kulmassa kuin pois tulleessa putkessa. Kiinnitysruuvin reikään harkitsin narua mutta veikkaan että jos tyköistuvassa reiässä on jo naru ennestään niin mitenkähän sinne enää ruuvin saa. Kiinnityspellin reikään pistin narun ja putken reiän kautta yritin vetää mutta siitä ei ollut minkäänlaista apua.

    Pitänee konstruoida tuommoinen Akailen kuvailema työkalu valmistaa, tallin valikoimista löytynyt puolimetrinen ruuvimeisseli oli liian kolho ja otti korin kulmaan kiinni.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.