Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Takajarrurummun hallittu purkaminen ja pari muuta kysymystä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125000

    Jukkahan sen jo todisti että takajarrurumpu menee palasiksi, mutta onnistuuko se hallitusti? Talvikulkimessa on hyvät rummut takana, mutta yhdestä pyöränpultista on jenga mennyt huonoksi. Huonoja rumpuja joissa pultit on hyvät lojuu pitkin tallia ja varastoa.
    Löytyykö joltakin tuplaristivetareiden räjäytyskuvaa, tai selkokielistä purkamisohjetta? Eerolan opasta en ole vielä muuta kun silmäillyt, mutta siinä taisi olla ohjeet pelkälle yksinkertaiselle ristikkonivelelle.
    Ja kuka tööttäsi minulle harmaasta xantiasta juuri äsken? Olin pursimiehenkadun päässä jalkaisin liikenteessä, mustat lasit silmillä ja kaulus pystyssä. 8) Xantiassa oli TODELLA likaiset ikkunat, joten en nähnyt kun heiluvan käden ja kuskin silhuetin.

    #150723

    Niitä pultteja voi vaihtaa rummusta toiseen,, ne on boorihammastettuja ja lähtevät sisäänpäin irti reiästään kun kopistelee riittävästi,,
    etulaippoihin olen joskus vaihtanut,, takasiin ei ole itsellä ollut tarvetta vaihtaa….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150724

    Eikös se itse rumpu ollut lämpösovitteella kasassa, joten pillillä ulkokehään lämpöä ja vasaralla sisäosaan iskuja? En ole kokeillut, mutta näin lähtisin hakemaan, mikäli ei tuolla Manun vinkillä onkhelma ratkea!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #150725

    Takarumpu lienee navassa kiinni vain niillä pyöränpulteilla. Rummun jos vaihtaa toiseen napaan, todenäköisesti lopputulos on epäkeskeinen.
    Eli jarru alkaa täristää, tietysti jos sen sorvaamalla keskittää niin toimivan saa. Ja sitä rumpuosaa ei ihan hirveästi pidä lyödä, valurautaa kun on.

    #150726

    Tuplavetarista löytyy kuva: http://www.suomen2cvkilta.fi/arkisto/tekniikka/A-mallit-Saksa1963-83-Reparaturman-244siv.pdf sivulta 90.
    Purkaminen ei ole ihan helppo tehtävä koska nuo keskiötapit pitää irrottaa eikä se oikein onnistu ilman asianmukaista ulosvetäjää. Ja ainakin siinä mallissa, jota joskus yritin purkaa oli ristikon laakerikupit lukittu jollain nylonin tapaisella muovilla, joka oli pienen reijän kautta ruiskutettu kupin ja rungon väliseen uraan. Prässillä painaen tuo muovi leikkautuu ja lukitus pettää, mutta uudelleenlukitus voi olla ongelma. Ja mahtaako noita ristikoitakaan mistään saada?

    #150727

    @Masa wrote:

    Purkaminen ei ole ihan helppo tehtävä koska nuo keskiötapit pitää irrottaa eikä se oikein onnistu ilman asianmukaista ulosvetäjää.

    Tuota vähän epäilinkin kun noita viime syksynä sillä silmällä katselin. Tosin nyt kun tänään kävin tuon pakun talviunilta herättämässä, tuntui taas ihan siedettäviltä. Johtuneeko siitä että koko talven olen ajellut vielä väljemmillä vetareilla? Pitänee kokeilla prässätä se rummun pyöränpultti irti. Luulisi ruuvipenkissä olevan sen verran voimaa että lähtee. Kiitokset taas vinkeistä.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.