Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Takajarrurummunkin saa osiksi … ja laakeridebattia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #141247

    Mutta en ymmärrä miten se uusi rasva menee laakeriin ellei purkaa koko systeemiä. Minusta rasva ei pääse laakeri kuulien sisäpuolelle pelkästään ulkopuolelta rasvaamalla. Se aikanaan ja vielä nykyään pilaa äkkiä laakerin jollei uutena halkaise ja rasvaa sitä sisältä pelkkä ulkopuolinen oli vain silmän ruokaa. Se tietysti auttaa jos paikat on auki niin putsaa kuten joku kirjoitti ja laittaa pintoihin uutta mutta ite laakeriin ei hirmusti vaikutusta. Mutta uusi laakeri kannattaa aina laittaa jos kerran ottaa vanhan pois, voihan vanhan rasvata laittaa muovipussiin ja pitää varalla. Samassa vaihdossa aina uudet stefat tilalle eikä vanhoja mitä aika usein näytetään laittavan takas. Ne on yleensä valmista kamaa soraa ja muuta rojua täynnä eikä niitä paljoa pesu pelasta, kovia ovat ellei uuniin laita.

    #141248

    Jokainen tekee kuten hyväksi näkee….
    Että semmosta…..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #141249

    Takana ainakin laakerin kuulat ovat niin esillä, että rasvan tuorestaminen ei ole ongelma (ks. tämän viestiketjun aloituskuvaa takarummusta).

    Edessä ainakin 2-osaisen laakerin stefan rakosista on vetarin pois ollessa mahdollista ujuttaa uutta rasvaa kuulille.

    Tarvikkeenahan on myös myyty “elinikäisesti rasvattuja” suljettuja laakereita. Poissa silmistä, poissa mielestä…

    Taka- ja etulaakerithan ovat samoja, joten periaatteessa vanhoista taka-akseleista voisi siirtää laakerit eteen. Vanhemmissa malleissa olivat vielä lujaa SKF-laatua.

    #141250

    Tuon suljetunkin laakerin saa perinteiseksi,, kun poistaa tuon pölysuojan tuon laakerin kummaltakin puolelta… Yleinen käytäntö jos on tarvis suojaamattomalle ja ei ole saatavilla kun suojattu laakeri,,, näin meillä…..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #141251

    Ei nyt varsinaisesti otsikkoon liity, mutta minulla on nyt SKF-Timken maaottelu etuakselissa. En saanut kuin yhden SKF:n laakerin, joten jouduin laittamaan toiselle puolelle Timkenin. SKF oli hyvin voideltu, ja pysyi kasassa paketin avaamisen jlkeen, kun taas Timken oli täysin kuiva, ja osaset levisivät pöydälle. Pysyi sentään kuulat nipussa… Mitä siihen rasvaukseen tulee, niin kyllä kait keskipakovoima roiskii sen rasvan sinne mihin se kuuluukin vaikkei sitä suoranaisesti siitä raosta saakaan ihan puserrettua ulkokehälle.

    #141252

    Vielä kun laittaa pari tippaa öljyä ennen rasvaa sinne rakoseen niin hyvä tulee…….
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #141253

    Minun mielenkiintoni heräsi niin kovasti tän jutun takia että kävin purkamassa. omastani etupyörän laakerin näkyviin. Mutta vieläkin ihmettelen mistä te laitatte laakeriin uudet rasvat vaikka stefa on poissa. Toisella puolen ei saa ellei ota laippaa irti ja jollei ota sen akseli peittää laakerin sisäosan kokonaan. Vanhuksen osista en osaa sanoa niissä saattaa olla toisin. Sitten lukkorengas on eessä ettei sieltäkään paljoa laakerin sisään heitetä. Enkä oikein usko siihen että se menee pyöriessä kokeilin lensi vaan seinille. Mutta nyt ei kannata manun eikä kenenkään muun tästä hermostua kohan tässä juttua jaarittelen. 😀 😈

    #141254

    Rasvan täydellinen vaihto onnistuu vain laakerin irroituksella ja liuotinpesulla, mutta lisäämään/tuorestamaan sitä pystyy. Kun vetari tai takarummun rasvakuppi on takaisin paikoillaan roiskuaa rasvat vain laakerin sisällä niinkuin pitääkin.

    #141255

    Onkos se takapyörän laakeri identtinen puolin ja toisin, eli voiko laittaa väärinpäin – sisäpuolen ulos tai päin vastoin.

    Stefoja oli paketissa 2 kpl, mutta avatessa takaa löytyi vain sisäpuolelta.

    Kuinka laakerin siis voi asentaa väärin?
    Tarkoitatko hakkaamista vai mitä?

    #141256

    Jos kaakeri paketissa on kaksi stefaa on laakeri setti tarkoitettu etupyörään,, siellä on stefa kummallakin puolella laakeria.. Takana taas vain sisäpuolella.. Mutta itse laakerit on identtiset eikä pyörimis suunnalla ole väliä,, ei siis voi laakeria väärinpäin asentaa pyörään… 💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.