Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Takajarrut Huom!!
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
31.8.2010, 16:15 #126243
Suosittelen jotta sitä kilikilipurkissa olevaa ainetta ruiskautetaan vaikka kerran kuukaudessa niihin säätömuttereihin..olihan helppo säätää kun ei ole jumissa..
se on 14mm avain..jos pääsee jumittumaan on tosi iso työ kaikkine pullonuotioineen.. Niin ja säätäkää ne myös muulloin kuin katsastukseen !! kaupunki sun muussa ajossa ette huomaa toimiiko vai ei mutta raskas lasti tai kovempi vauhti kyllä huomaatte.
terv. Kari31.8.2010, 16:23 #158877Hitsautin niihin 19 mm mutterit päähän, kestää hyvin vääntää.
31.8.2010, 17:09 #158878Ainoa oikea työkalu takajarrujen säätöön on kuusikanttinen hylsy,
josta on reuna hiottu siten että kantit alkaa heti.
Ostettaessa hylsyssä on pyöristys reunassa joka estää hylsyä menemästä kunnolla mutteriin kokomatkalta.
Eipähän nyljähdä ja pilaa mutterin kantaa.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.9.2010, 07:50 #15887914-millin kuusikololla varustetusta isosta pultista saa myös kätevästi hitsattua työkalun. Alkavat liikkumaan jopa kerran nuljaantuneet säädöt. Pitäis ottaa kuva tosta yksinkertaisesta työkalusta.
2.9.2010, 11:13 #158880Ota ihmeessä kuva ja laita tänne!
30.9.2010, 20:38 #158881Tässähän on tullut koko joukko hyviksi toteamiani neuvoja. Mikäli hitsaa
mutterit, kannattaa valita muistaakaseni 16 mm reiällä varustettu joka menee lyömällä
vanhan mutterin päälle (ulkokantti muistaakseni 22 mm). Tämän voi vielä sahata
kahtia jolloin hitsaus helpottuu ja maailma ja oma talous pelastuu! Hommaan suosittelen
puikkovehkeitä, vastaan on tullut useita epäonnistuneita mig-pilottien laukaisuja.
Tuntuu kuin hitsaus polttaisi (puikolla) vanhat ruosteet ja tuloksena on tosi herkästi säädettävät
jarrut. Mikäli mitkään aiemmin luetellut neuvot eivät ole käytössä, lyödään sopivan
painoisella astalolla säätömutterin kantaan. Oikeastaan tästä konstista kannattaa aloittaa
kohdattaessa vastoinkäymisiä ottaen huomioon mitä laki sanoo astalonkäytöstä! SYY:
Pultin kannan alla on kaksi jousilevyä ja riittävän napakka isku irrottaa jumittuneen
pultin. Juuri nämä jousilevyt hankaloittavat pultin vaihtoa, joka on muuten 9 mm (esim.
jarrupääsylinterissä ja jarrurummuissa). Tehdaskireyden saavuttaminen voi olla vaikeaa
mutta vähäisellä kokemuksella voin sanoa että se ei käytännössä ole tarpeenkaan.
Niittaamallahan siihen päästään ja tällaisia osiahan ei oikeaoppisesti saisi hitsaillakaan.18.7.2011, 18:49 #158882Ajattelin tässä julkisesti kertoa mitä ei kannata tehdä, ettei tarvitse muittenkin hajottaa takajarrujen säätölevyjä (niitä pultin päässä olevia epäkeskoja). Eli jos ne säätöpultit on jumissa, ei kannata hakata säätölevyjä siinä toivossa että lähtisivät liikkeelle. Eivät lähteneet, tai siis säätölevyt kyllä lähtivät pyörimään mutta se ei ollut tavoitteena 😀
Hitsasin levyt takaisin kiinni ja jatkoin hiljalleen ruosteenestoaineella käsittelyä, nyt pultit pyörivät ja pitäisi säätöjen kelvata katsastusmiehellekin.
7.8.2011, 19:56 #158883Itse olen hitsannut moneen takapäähän lattaraudan pätkän jota helppo on mutterisorvilla sitten käännellä.
8.8.2011, 06:56 #158884Kuparivaseliini-spray on kiva aine joka paikkaan jonka pitää kestää kosteutta/ruostumista/kuumuutta/suolavettä jne.
Pienenä esimerkkinä vaikkapa imu/pako-sarjan pultit.
10.8.2011, 19:22 #158885Jusiinsa jouduin hitsaamaan tuon avainväli 22 mm mutterin takajarrun säätöruuvin päälle. Hienosti istui paikalleen ja todellakin, aivan mahdottoman mukavaksi tuli säätää. Kaksi päivää ensin yritin tapella sen kanssa että saisi liotettua/hakattua/suostuteltua auki, eikä auttanut.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.