Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Takarummun avaaminen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
29.7.2011, 20:39 #126892
Onko mitään ihmeellistä vastassa kun huomenna joudun korkkaan takaa rumpujarrun auki? Eipä ole ennen tarvinnut, mutta nyt taitaa olla sylinteri jumissa, joten joutuu kurkkaan sisään mitä sieltä löytyy.
On muuten vielä sellainen homma, että taitaa olla jumittunut aukiasentoon, joten rumpu lienee lievästi tiukassa.
Sätkä seisoi tallissa pari vuotta, ja viikko sitten kaivoin sen esiin. Ensin takajarrut ei ottaneet ollenkaan, sitten survoin kunnolla jarrupoljinta, niin takana paukahti ja sen jälkeen jarru jäi kantamaan. Hyvä ettei mennyt rengas umpijumiin. Ilmeisesti jumissa ollut jarrumäntä paukahti auki ja jäi nyt sitten pysyvästi aukiasentoon.
Voiko -72 ikäisessä olla hihnat joissa asbestia?
29.7.2011, 21:20 #162430Jos ikivanhat jarrukengät niin voi olla vielä asbestiakin..
No homma etenee siten että tunkille rungon alta levypyörä pois tukivarren alle tunkki.
Napamutteri auki kenkien säädön palautus,,
vasaralla napakoita iskuja etu ja takaosaan rumpua jotta jarrukengät saadaan täräytettyä irti rummusta..
Ulosveto rumpuun jotta se saadaan vedetyksi laakereineen pois.
Puretaan kengät irti jos ovat jumittuneet alanivelistä,, löysätään jarrusylinterin kilvestä irti (kaksi ruuvia kilven takana)
Otetaan 8 mm jarruputkiavain pidetään putkiliittimestä avaimella kiinni ja pyöritetään sylinteristä jotta se irtoaa putkesta.
Sylinterin huolto tai uusi paikoilleen kenkien kasaus ja keskitys rumpu paikoilleen ja kenkien säätö sekä sylinterin ilmaus..
Noin niinkun pikaiseen kerrottuna….
Kuvassa eturumpu mutta pätee myös takaseen puuttuu vain nuo kasijarru vivut ja vaijeri…Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.7.2011, 09:10 #162431Okei, mainio ohje. Alkuun päästy mutta ei pidemmälle. Normi työkalut loppui napamutteriin… Lisään ohjeeseen: Aloita hakemalla kaupasta keliin sopivaa juotavaa sekä avainvälin 44 mm hylsy.
30.7.2011, 09:29 #162432Vaihtoehtoinen hylsyavain napamutteriin on itselläni käytössä,, tuuma koko = 1 3/4 sopii paremmin laakerin kiristysrenkaan sisälle kun 44mm hylsyavain…. 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂5.8.2011, 20:46 #162433Tuolta aiemmista jostain löytyi ohje, kävin hakeen Biltemasta 46 mm kuusikulmaisen hylsyn ja vääntövarren. Maksoi n. 22 e. Hylsyä piti puoliska milliä hioa ulkokehältä pienemmäksi että mahtui rummun aukosta sisään. Hyvin aukesi napamutteri.
2.6.2014, 16:56 #162434Mistäs liikkeestä sais tuota 44mm tai 1″3/4 hylsyä?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.6.2014, 21:44 #162435Franzoselta saa ihan sätkän takanapaan tarkoitettua erikoistyökalua. Harmi vaan että se ei tahdo mahtua rummun reikään kun on juuri puoli aavistusta liian paksu. 👿
3.6.2014, 06:17 #162436Etran luettelossa on ainakin 1″3/4 hylsy. Näkyy maksavan 34,70€ alv.0%.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g14805928/stahlwille-55a-hylsyavaimet-34-tuuma” onclick=”window.open(this.href);return false;
10650008959 55A-1 3/4 Hylsyavain WI05410068 1 3/4 59,5 40 33 70 32 40,5 524.0 6500L 34,70 kpl
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke3.6.2014, 08:50 #162437Kiitos vinkeistä. Googlea laulattamalla löytyi vielä tällainen vaihtoehto: http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Ajoneuvoty%C3%B6kalut/Hylsyt+ja+v%C3%A4%C3%A4ntimet/Kuusiokannoille/467/Hylsy+34%22+44mm+BGS+6-kulmainen/1585″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ei ole hinnalla pilattu, joten tilaan testatakseni myös laadun 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.6.2014, 07:43 #162438Yo. hylsy saapui päivässä lähimpään postiini ja vaikuttaa ihan laadukkaalta kalulta. Mahtui suoraan sijoillensa, eli ei vaadittavaa hiomista, ja tietty tuo kuusikantaisuus on etu vaikeimmissa tapauksissa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.