Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Taktak…. koneen soundi osuu kuulohermoon

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124260

    Tervehdys!

    Käydessäni eilen kääntymässä tuolla Hirsalassa (mukavanolista porukkaa, toim. huom.) vahvistui käsitykseni koneen jonkinlaisesta viasta. Eli, nelosella ajeltaessa vauhtialueella 65-90 (kun ei ole kierroslukumittaria, niin täytyy määritellä näin) kuuluu koneesta kohtuullisen terävä taktak-ääni. Ääni tulee vedättäessä ja taukoaa, kun siirrytään moottorijarrutukselle. MIelestäni ääntä ei tule tai ainakin se on paljon pehmeämpi kylmällä koneella.

    Ääni muistuttaa jollain tavoin nakutusta, muttei tule matallilla kierroksilla, kuten normaalinakutuksessa. Miten tuo sytkäennakon säätö näissä sätkissä toimii? Voisiko sytkä säätyä tuolla kierrosalueella niin aikaiselle, että kone nakuttaa?

    Jos mennään hieman ajassa taaksepäin ja mietitään, milloin kiinnitin huomioni (korostus tuolla huomioitsemisella) kalkatukseen.

    Vaihdoin koneeseen öljyt ja suodattimen sekä tarkistin venttiilit. Huollon jälkeen sain vempeleen ottamaan sen tavoittelemani 120 mittariin. Näillä ei todennäköisesti ole mitään tekemistä asian kanssa.

    Vian korjaamiseksi olen lisänyt yhdet tiivisteet venttiilikoppiin, kun epäilin keinuvivun tapaavan koppaan. Ja tarkistanut venttiilivälykset uudelleen. Nuo eivät vaikuttaneet asiaan.

    Onko arvon raadilla hyviä arvauksia, mitä kannattaisi tutkia? Sytkän ajattelin stroboilla, kun saan ko. värkin käsiini. Mutta toisaalta, mikä sytkän yhtäkkiä olisi vinoon saattanut. Juurihan se tuhat kilometriä sitten katsottiin.

    #146335

    Terve!

    Kiertokangen yläpään helaa veikattu syyksi. Ei kai auta muu kuin napata sylinterit ulos ja katsoa…

    #146336

    omia kokemuksia ovat olleet vast. tilanteessa:

    1. kiertokangen alempi laakeri – tämä oli kauan seisseessä koneessa jonka otin käyttöön ja ilmeni vasta kun olin ajanut parituhatta km. kyseisellä koneella. Vaurion aiheuttajaksi epäiltiin ruostumaan päässyttä kiertokangen alapään laakeria

    2. karsta männän päällä. kun kone lämpeni niin kalina alkoi. purettaessa näkyi selvä isku jälki kannessa. Syy venäjänbensa(kuulemma rautaoksidia bensan seassa) ja rikas seos.

    Toivottavasti ei ole tuo ensimmäinen… Menee kampi silloin vaihtoon. 🙄

    #146337

    Ei tuo minusta männäntapilta vaikuta, koska se antaa ääntä silloin kun ei ole vetoa eikä jarrutusta.
    Jos se on oikein hiljainen kilinä vedättäessä, niin vaikuttaa ajoituksen vialta. Joskus auttaa ainakin vähän kun laittaa korvike lyijyä bensaan.

    Hannu Keinänen

    #146338

    Kammen kolinan erottaa kyllä harjaantumatonkin korva, oli se sitten ylä tai alapäässä, se on sen verran selkeä, että tietää paikallaankin kaasutellessa jonkun olevan pahasti pielessä.

    Sytty säädetään juurikin niin miten sen teimme espoon visiitilläsi, tosin nyt hieman pakkaa saattaa sekoittaa ne nokan rajut asteet. Kokeileppa, että kun se kilinä alkaa niin hölläät kaasua hieman, jos kilinä loppuu niin on varmasti ajoituksesta kiinni. Säädin tiinasta kaksi viikkoa sitten sytyn strobolla ja täytyy todeta, että ihan karvan verran myöhäisemmällä voisi olla. Jätin sen kyllä puolen hampaan päähän merkistä, eli ei olisi pitänyt.

    Myös venttiilinvälykset voivat olla ratkaisevat tuon virinokan kanssa? Laitoitko 15 ja 20 vai 20 ja 20? ja minkälaiset välykset olivat ennen säätöä? Loppuiko se venttiileiden äänekäs napina jo?

    Mitenkäs on öljynlämpöjen laita? Eli kun kokeilit sitä 120kmh niin oliko kone kylmä vai kuuma? Oon huomannu sellaisen, että alle 60 asteen mun kone ei kiltisti liikuta tiinaa 100:sta kovempaa, mut sit kun lämpö on 70 ja 80 asteen tienoolla niin rupee kiertään ja liikkuun kuin viitapiru. Koneessa mulla on Castrolin Magnatec täyssynteettinen, eli todellakin vaatii lämpöä toimiakseen kunnolla. Sen verran jäykkää tavaraa on.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146339

    Otin tuossa joutessani oikean pytyn irti ja kas sieltä löytyi väljää kiertokangen yläpään helasta. Huomenna otan auki toisen, vaikka kilkatuksen taajuudesta voipi päätellä, että vain yhdessä on vikaa.

    Tuo hela pitää kuulemma sovittaa paikallaan männän tappiin. Temppuun on olemassa jonkinlainen työkalu. Millaisen profiilin tuo kalu hioo? Siis koko helan pituudelta samaan halkaisijaan vai helan päistä hieman väljemmin ja vain keskikohdalta tiukasti?

    #146340

    @dieselflosse wrote:

    Tuo hela pitää kuulemma sovittaa paikallaan männän tappiin. Temppuun on olemassa jonkinlainen työkalu. Millaisen profiilin tuo kalu hioo? Siis koko helan pituudelta samaan halkaisijaan vai helan päistä hieman väljemmin ja vain keskikohdalta tiukasti?

    Koko matkalta samalle halkaisijalle, mielellään just oikealle, sellaisella säädettävällä kalvaimella (uudistetun sanaston mukaan kalvimella, milloinkahan tuota oppisi käyttämään?). Ehdottoman suoraan vieläpä saada pitäisi, muuten tulos saattaa olla uudestaan tämä…

    #146341

    Otinpa vielä vasurin pytynkin pois ja kas, sieltä se todellinen äänilähde löytyi. Kanki kolisee alapäästään… 😥

    Jottei auton käyttöarvo säilyy, heitän jossain välissä kutosen koneen takaisin ja fiksailen sitten tämän virikoneen myöhemmin. Todennäköisesti nokka menee samalla hiontaan, jotta siitä tulee hieman maantieystävällisempi… Olisikohan 288-astetta hyvä? Sellaisia tuolla maailmalla myyvätten katumoottorin piristykseen.

    #146342

    Joulu lähestyy, kilisee kilisee kutoset, mullakin kilisi joten vaihdoin uuden koneen ajettu nyt 260km ei kilise. Kaasarin säätö äsken Citix Mikkeli jossa sai myös arpoja ostaa. Kiitokset Mikkeliin.

    Tulossa 2cv6 kone visan pytyillä ja kansilla, eli käykö kutosen imu/pakosarja??
    entäs koneen pellit??
    toinen Spa24 koneista tulee myytäväksi.

    terv.Kari 0400 697947

    #146343

    @kari80 wrote:

    Tulossa 2cv6 kone visan pytyillä ja kansilla, eli käykö kutosen imu/pakosarja??
    entäs koneen pellit??

    Käy. Kummatkin. Ja kumpiakin löytyy edelleen Lievestuoreen “aarreaitasta”… Ellei niitä jo kaikilla ole muutenkin nurkat täynnä..?

    #146344

    @dieselflosse wrote:

    Otinpa vielä vasurin pytynkin pois ja kas, sieltä se todellinen äänilähde löytyi. Kanki kolisee alapäästään… 😥

    Hyvä että vika löytyi, harmi vain sen äänen syy. Kierros vai vääntö nokka?

    #146345

    Terve!

    Tuo 288 lienee hyvä kompromissi kierrosten ja väännön väliltä (siis kumpaakin löytyy, ei puutu). R-koneistus Keravalla se putiikki lienee, joka hiontahomman osaa tehdä? Ja aihioksi menee vakionokka, ei tuo 300+ asteinen. Sen säilytän mahdollisia jatkohörhöilyjä varten… (hmmm. normaali kutonen, kevennetty vauhtipyörä, 305 asteinen nokka…. ehkä jonain päivänä 8) )

    Tuohon visa-sylinteriseen kutoskoneeseen 🙂 tarvitaan visan pellit. Nuo sylinterit ovat sen verran isommat halkaisijaltaan. (Tuli ensin yritettyä peruskutosen peltejä).

    #146346

    No voihan jehna!

    Pitäjänmäen Gt-motor on halvempi kuin r-koneistus. Siellä teetin visan nokkani ja pari kolme kutosen nokkaa… Aiheesta löytyy keskustelu “nokka-akselin koneistus” tjsp.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.