Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Talven tekemiset

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 59)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #167428

    Wau, loistavaa talvipuhdetta. Eikös fasu-pakut olleet alunperin tummansinisiä ja sillä scripitilogolla varustettuja? Ja tietenkin ilman kylki-ikkunoita.

    #167429

    Laskin tallissa olevan kaluston yhteisiän, neljä rättäriä ja traktori yhteensä 247 vuotta, siis keski-ikä n. 49 vuotta. Muualla säilössä vielä kolme niilläkin yhteisikää yli 100 vuotta. Tekeminen ei lopu talven aikana. Pitäisiköhän uusia kalustoa että päästöt vähenee?

    Dyanen etuvalojen kuupat kelpaisi, ei tarvitse olla säätövaijereita. 🙄

    Hannu Keinänen

    #167430

    @hantta wrote:

    Laskin tallissa olevan kaluston yhteisiän, neljä rättäriä ja traktori yhteensä 247 vuotta, siis keski-ikä n. 49 vuotta. Muualla säilössä vielä kolme niilläkin yhteisikää yli 100 vuotta. Tekeminen ei lopu talven aikana. Pitäisiköhän uusia kalustoa että päästöt vähenee?

    Dyanen etuvalojen kuupat kelpaisi, ei tarvitse olla säätövaijereita. 🙄

    Rekisterissä olevat kulkimet + minä = 254 vuotta

    #167431

    260 😀
    2 traktoria, 2 pappatunturia, 1 moottoripyörä 1 rättäri ja mä.

    Myönnän, sitikoita pitäisi olla enemmän 😆

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #167432

    Onneksi tässä oli puhetta vain liikenteessä olevasta kalustosta, eikä mukana keskeneräisiä projekteja 🙁 Luku olisi sellainen, ettei taida kehdata kirjoittaa. Varmaan jollakin muulla onneksi on vielä enemmän noilla kriteereillä 😛

    #167433

    Ajattelin laittaa talven aikana öljyä tukivarsiin. Täällähän on varoiteltu niitten ruostumisesta sisältä.
    Mutta mitä öljyä ootte laittanu? Joskus laitoin käyttöauton oviin teräketjuöljyä.
    Siittä hyvä aine että se alko nousemaan ylöspäin ovissa. Ollakko se hyvä tukivarsiin?

    #167434

    Olen käyttänyt puhdasta moottoriöljyä, mitä juoksevampaa, sen parempi. Itse hieman vierastan teräketjuöljyjen käyttöä ruostesuojaukseen, sillä osa on jäteöljyistä valmistettua. Jäteöljyissä saattaa olla kaikenmaailman rikkiyhdisteitä, jotka syövyttävät metallia.

    Tukivarren tapauksessa tilkka öljyä kyllä nousee koheesion avulla seinämiä pitkin varsin ylös saakka. Mikäli hitsaussaumoissa on rakoja niin öljy paljastaa nuokin ajan kanssa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167435

    @Akaile wrote:

    Olen käyttänyt puhdasta moottoriöljyä, mitä juoksevampaa, sen parempi.

    Eikö tarkoitukseen vasiten tehty kotelosuoja-aine olisi parempaa?

    #167436

    Ei, jos se kovettuu. Öljy pysyy tuossa tilassa aivan varmasti, kun ei sinne roisku suolavesiä tms. sitä pois pesemään. Jos massaa haluaisi käyttää niin siitäkin tekisin sitten 50/50 koktailin öljyn kanssa.

    Nykyajan moottoriöljyissä on panostettu paljon öljyn tarttuvuuteen, jotta sylinteriseinämät ja männänrenkaat olisivat liukkaita jo ennen öljynpaineen nousua, eli starttauksen aikana. (<- Tämä korostuu erityisesti seisonnan aikana epätasaisissa lämpötiloissa. Öljy valuu hitaasti öljypohjaan, mutta osan on jäätävä suojaamaan pintoja, ettei kondenssivesi pääse tekemään tuhojaan.) Tätä samaa tarttuvuutta hyödynnän epäekologisessa ruostesuojaamisessanikin. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167437

    Rypsiöljy – eko.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #167438

    Nuita kotelosuojia on erilaisia… Enemmän ja vähemmän öljymäisiä. Jotenkin vain luottaisin vartavasten tarkoitukseen tehtyihin mömmöihin… Noiden kotelosuoja-aineiden kiipeämiskyky on aivan uskomaton.

    Niistä oli joskus TM-testikin.

    #167439

    Vanha viidakon sanonta: Money talks. Erillisiä ruostesuoja-aineita ei valmistettaisi, ellei niistä saisi extraeuroropoja tilille. Öljypohjaisessa kotelosuoja-aineessa on vaikuttavana aineena edelleen öljy, mutta purkki on suunniteltu houkuttelevammaksi ja pursotuskin innovatiivisesti (<- muodikasta,eikö) toteutettu. Aerosolipullosta ruiskutettu suoja-aine on ohuempaa kuin tavallinen purkista valutettu tavara. Sen sanelee jo pelkästään se, ettei sitä saada aerosolipullosta ulos ilman ohennusta.

    Toki hyvä, jos edes tuollaista suoja-ainetta tukivarsiinsa suihkii, mutta edelleen väitän, että tavallinen öljykin riittää.

    Aikoinaan höyrykoneen sylinteriöljy oli uskomaton ihmeaine ruostesuojaukseen, mutta sen saatavuus taitaa olla nykyisin aika olematon…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167440

    Hyviä vinkkejä öljyistä..mutta kun pitäis kansalle selvittää mistä se sinne laitetaan 😳

    #167441

    Eikköstä porata reikä ja siihen joku tulppa?

    #167442

    Porataan vaikka tukivarren laakeripesän viereen reikä ja kierteet reikään ja sopiva pultti ja tiiviste,,
    Sitten kuikalla öljyä tukivarren sisään…
    Jos tukivarsi on irti sitä voi vielä keikutella eri asentoihin,,
    jos haluaa voi vielä valuttaa ylimääräisen öljyn pois siitä reijästä,,
    ettei jää turhaa lisä painoa tukivarteen…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 59)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.