Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Talven tekemiset

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 59)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #167443

    @setä wrote:

    Eikköstä porata reikä ja siihen joku tulppa?

    Minä poraisin reiän ylimpään ja alimpaan kohtaan…öljyä täyteen…lasketaan öljyt pois..sama öljy seuraavaan jne..ja vaikka vuoden kuluttua uudelleen..voishan tuonne jättää vaikka desin killumaan..ja tulppa ainakin alimmaiseen 😳 😳

    #167444

    @kari80 wrote:

    @setä wrote:

    Eikköstä porata reikä ja siihen joku tulppa?

    Minä poraisin reiän ylimpään ja alimpaan kohtaan…öljyä täyteen…lasketaan öljyt pois..sama öljy seuraavaan jne..ja vaikka vuoden kuluttua uudelleen..voishan tuonne jättää vaikka desin killumaan..ja tulppa ainakin alimmaiseen 😳 😳

    Varmaan hyvä konsti jos tukivarsi on paikoillaan,, eikä halua irroittaa sitä..
    Panee vain mietityttään se reikä siellä alapään ohuemmassa osassa että heikentääkö se siellä tukivarren kestävyyttä.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167445

    Oliskos näistä apua:

    Pikkuisen huonosti näkyy ympyrät, mutta noissa yritetty selventää rasvanippojen ja öljynvalutusreikien sijaintia. Reiän tulppana RST M6 pultit. Muutaman desin lorottelin sisään ja sinne jätin muhimaan menneenä kesänä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167446

    Moro !!
    Kiitos vinkistä, öljyä tukivarteen, itse mietin parindesin annosta. Itselläni on myös nuo rasvanipat kuvien paikoissa tukivarren laakerien välissä ja matopyörässä, mutta liekö välit tullut vaseliiniä täyteen, kun prässillä ei mene enempää nipasta läpi, nippa kyllä kunnossa. Onko kokemusta moisesta ?
    Lasse

    #167447

    Akailen kuvat on hyvät..tukivarsia ei tarvitse ottaa irti..alempi ympyrä tukivarressa on öljyreikä jonka voi tukkia vaikka kumitulpalla..ei välttämättä tavitse tehdä kierteitä.

    #167448

    @Lasse1 wrote:

    Moro !!
    Itselläni on myös nuo rasvanipat kuvien paikoissa tukivarren laakerien välissä ja matopyörässä, mutta liekö välit tullut vaseliiniä täyteen, kun prässillä ei mene enempää nipasta läpi, nippa kyllä kunnossa. Onko kokemusta moisesta ?
    Lasse

    Matopyörän tilanteen näet kuskin puolelta, kun ottaa iskarin laipan irti ja kurkkii fikkarin kanssa hammastankoa. Siellä pitäisi olla edes jonkinlainen nööli vaseliinia pursonneena. Ei välttämättä tule hammastangolle läpiasti pursotushetkellä, mutta ajan kanssa kyllä kulkeutuu.

    Tukivarrenlaakereiden rasvanipan kanssa saa olla tarkkana, sillä jos sen laittaa väärään kohtaan niin puristaakin rasvaa tukivarren sisään, eikä laakeripesään. En muista tuliko rasvaa laakereille asti tuota etuakselistoa kasatessa, mutta kyllä sekin sieltä levinnee..Ainakin pitää korroosiota loitolla 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167449

    Kiitti kuvista. Toi täyteen tulo kyllä ihmetyttää, luulis et rasva pursuu jostain raosta yli.
    Siis kun sitä ei työnnetä pulloon tms. Onko rässi kunnossa?

    #167450

    Siellä kun on hyvin rasvatut laakerit edessä ja sen päällä vielä stefa niin laakerirasva ei välttämättä kovin iisibiisisti välistä pursua. Tukivarren ja akseliputken välinen tila kun täyttyy rasvasta niin se on pääasia. Painovoima vetää yläpuolista rasvaa alaspäin ja tukivarren kiertoliike päästää väliin rasvan mikä laskeutuu. Todella pitkäaikainen voitelu pitäisi olla taattu.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167451

    Moro !!
    Ilmeisesti tila on täynnä, kun ei mene lisää. Prässi on kyllä kunnossa, juuri eilen illalla rasvasin olkatapit ja vetarit talvihuoltoa tehdessäni.
    Lasse

    #167452

    Piti vielä kysymäni tosta matopyörästä, eli pystyykö siihen raidetankojen väliin laittaan nipan ettei pura koko keksintöö?
    Kai sen purkaankin pystyn mutta menee pian pari talvee tässä savotassa. Ja kesäksi täytyy päästä ajeleen.
    Kun on jo enemmän kesiä takana kun edessä.

    #167453

    Raidetankojen välissä on vain peltilipare, joten käsittääkseni rasvanippa tarvitsee vastamutterin pysyäkseen paikallaan. Tuo ei rakenteellisesti ole kovin haastava ja samalla tulisi putsailtua ja rasvattua huolella tärkeitä paikkoja, joten…..?

    Muistelisin, että koko hammastankoa ei tarvitse irrottaa akseliputken sisältä, mutta raidetangot vaativat jonkunlaista yksinkertaista ulosvetäjää, jotta saat välipellin kätösiisi.

    Jos ohjausakseli on vielä suht välyksetön niin näillä rasvanippatoimenpiteillä voit lykätä ohjausremonttia vuosikausiksi 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167454

    Noita nippoja laittaessa huomasin että vasen tukivarsi edessä on erilainen kun oikea.
    Siis muutakin kun kätisyys.Siinä on keskellä n.15mm syvennys ja nousee laakerin kohdalla takas.
    Selvästi erilainen kun akailen kuvissa.
    Rupes vaan kiinnostaan minkä takia?

    #167455

    Koska sinulla pitäisi olla normaalin sätkän tukivarret, minulla ei 😉
    Jos muodollisesti sinun vasemmassa ja oikeassa tukivarressa on eroa toisiinsa nähden niin sitten jompi kumpi on vaihtunut Ami8-Acadiane-jokumuu malliseen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167456

    Joskus punnitsin tukivarsia ja havaitsin painoeroa olevan. Ilmeisesti Ameissa ym. on paksumpaa materiaalia.

    #167457

    Tommonen ero niissä on.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 59)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.