Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Talviajo ja moottorin lämpö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127230

    Mietin mikä olisi paras tapa nostaa moottorin lämpöä talvella, etumaskilla vai öljynlauhduttimen peittämisellä.
    Tästä on varmasti ollut juttuja jo aiemmin, vaikka en niitä löytänytkään.

    Etumaskin peittäminen (jota testailin) estää raakaa ilmaa menemästä sekä sylintereille että öljynlauduttimelle, jolloin ilma tulee moottoritilasta ja sen alta. Ilma on siten “esilämmitetty” jolloin moottorin ja sisäilman lämpötila nousee mukavasti.

    Öljynlauhduttimen peittäminen (jota en ole kokeillut) nostaa öljyn lämpötilaa ja siten myös moottorin lämpöä. Kutenkin sylinterien läpi kulkee raaka ilma kuten ennenkin, jäähdyttäen tehokkaasti sylintereitä. Tässäkin sisäilman ja moottorin lämpö nousee, mutta kuinka paljon?

    Voisi kuvitella että maski on tehokkaampi kuin öljynlauhduttimen peittäminen moottorin ja ohjaamon lämpötilan säätämiseksi. Mitkä ovat kokemukset?

    rexa

    #163861

    Etumaski tukkoon, öljynjäähdytin tukkoon ja öljypohjan alle suoja..
    Sitten öljynlampö mittari joska voi tilannetta tarkkailla ja tarvittaessa raottaa etumaskia…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163862

    Juuri näin mitä MHM sanoo. Sätkän konetta on pakkaskeleillä todella vaikeata saada lämpeämään liikaa. Öljylämpömittari kun näyttää reilut 80 astetta, sitten on tukittu tarpeeksi reikiä keulalta….

    #163863

    Moro !!
    Ensimmäisenä kannatta aloittaa öljynlauhduttimesta ja rungon tukkimisesta alta, sitten sopivasti nokkaa tukkoon vähän kelin ja ajo-olosuhteiden mukaan.
    Suomisätkässäni oli lauhdutin ja öljypohjan alus tukossa kesät talvet ja talvella sitten nokkaa tukkoon tarpeen mukaan.Ajoin yleensä yhdenhengen kuormalla enkä vetänyt kärryä yms. Tosin kaasua annoin kyllä reippaasti, kun tykkäsin ajella 100 – 110km/h, jonka se kulki mukavasti ykköskurkulla.
    Ero sylintereiden ja sylinterikansien ja öljyn lämpiämisessä on tosi iso, sylinterit reagoivat nopeasti esim. kuormituksen muutoksiin ja öljy lämpiää ja vastaavasti jäähtyy hitaammin, näin ollen öljynlämpömittarikin näyttää lämpiämisen hitaammin. Merkki vajavaisesta jäähdytyksestä sylintereille ja kansille on koneen rapina tai nakutus kuormitettaessa.
    Hyvä sormituntuma sylintereitten lämpöön on näppi tuntuma ikkunan puhallusputkessa, kun näppejä alkaa polttaa noin 15-20 sek kuluttua on lämpö aika kohdallaan 😳
    Lasse

    #163864

    2cv Wiki:llä jotain ohjeita mittareiden kytkentään… 💡

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=%C3%96ljyn_l%C3%A4mp%C3%B6_ja_painemittarin_asennus.

    Öljynjäähdytin tukkoon:

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=%C3%96ljynlauhduttimen_l%C3%A4mp%C3%B6erist%C3%A4minen

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163865

    Tollanen on käytössä, Parissa kulkimessa. toimiii upeasti. Tosin paras lämpötilan mittauspaikka on mielestäni sylinterinkopan päässä. Mutta noihin arvoihin kun lisää noin +10,,+20 astetta, tietää mikä on oikea öljyn lämpötila sylinterin päissä. Tuo öljynpaine-mittari on aivan kuninkaallista, loistohomma !

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    2cv Wiki:llä jotain ohjeita mittareiden kytkentään… 💡

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=%C3%96ljyn_l%C3%A4mp%C3%B6_ja_painemittarin_asennus.

    #163866

    Terve, ja kiitos hyvistä vinkeistä.

    Alkaahan sitä lämpöä tulla kun paikkoja tukkii.
    Myös kulku paranee huomattavasti.

    Rexa

    #163867

    Hieno homma !

    Se öljyn lämpötila-anturi on todella MUST lisävaruste rättärin koneeseen.
    Riippuen ihan täysin öljyistä, hätä pitäisi tulla käteen vasta kun öljynlämpö on 120…150 C asteessa.

    Talvella hyvin vaikea saavuttaa 😀

    #163868

    Suosittelisin kuitenkin pitämään lämmöt alle sata astetta jatkuvassa ajossa,, ovat kuiteskin turvallisemmat lämmöt vielä…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163869

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Suosittelisin kuitenkin pitämään lämmöt alle sata astetta jatkuvassa ajossa,, ovat kuiteskin turvallisemmat lämmöt vielä…

    Miksi? Tästä on “väitelty” jo ikuisuus, vesi kiehuu sadassa asteessa, öljyt ei…

    Tältä palstaltakin löytyy tästä aiheesta ihan paljon tarinaa, antaa öljyjen vaan lämmetä sataseen ja vaikka ylikin niin siitä tykkää niin öljyt, moottori ja matkustajat…

    #163870

    Siksi että öljy on jäähdytyksenä ristitapille ja männän päälle sekä pakoventtiilin istukalle… 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163871

    Kaivetaas taas vanhaa tarinaa esille..:

    posting.php?mode=quote&f=10&p=36206

    @Jasu wrote:

    Otetaanpas tähän sitten erään hieman enemmän asian kanssa touhunneen tarinaa, tueksi omille väittämilleni..:

    @A. Graham Bell wrote:

    -ihanteellinen moottoriöljyn lämpötila mahdollisimman tehokkaanmoottorin toiminnan ja voitelun kannalta on 95°C-105°C taikka korkeintaan 110°C
    -hyvin suuri osuus moottorin kulumisesta tapahtuu moottorin ja moottoriöljyn ollessa kylmiä, minkä vuoksi moottoria ei milloinkaan saisikaan suuremmin kuormittaa eikä kierrättää liian korkeilla kierroksilla, ennen kuin moottoriöljy on saavuttanut likimain 70°C lämpötilan
    -moottoriöljyn lämpötilan ylärajana voidaan pitää 130°C, ja siihenkin öljyn lämpötila saa yltää ainoastaan hetkittäin

    Lisäksi tällainen hauska huomio..:

    …autonvalmistajien tekmissä täydellä kaasulla ajetuissa 24 tunnin testeissäkin on osoittautunut, että hyvälaatuista moottoriöljyä käytettäessä täysin hyväksyttävä moottorin öljypohjassa olevasta öljystä mitattu lämpötila on 120°C-130°C, ja hetkellisesti öljyn lämpötila voi olla jopa 150°C-180°C, mutta joka tapauksessa tällaiset moottoriöljyn lämpötilat edellyttävät että kyseessä on uusi tai ainakin uudenveroisessa kunnossa oleva moottori…

    Minun mielestäni öljynjäähdytin on aiheellista hankkia silloin, jos moottoriöljyn lämpötila raskaammassa ajossa kohoaa säännöllisesti suuremmaksi kuin noin 120°C.

    Lähde: Nelitahtimoottorin Virittäminen, A. Graham Bell, sivu 12.8

    Ja juu, näitä lämpötiloja on tullut itse seurailtua tosiaan öljypohjasta, ja minua on “huolettanut” moottorinvaihdon jälkeen se, ettei tuossa “uudessa” (ajomäärä arvoitus, mutta vähemmän kuin entisessä) tahdo öljynlämpö nousta mitenkään edes sataseen, kesäkuumallakaan. Entisen kanssa ei ollut tuota ongelmaa, piti jo turvautua konehuoneen “lisätuuletukseen” jättämällä kolmiopellit pois, vaan siltikin sai jopa talvella lämmöt lähelle sataa…

    Niin, ja mielipiteeni perustuu siihen mitä on tullut kokemuksen kautta opittua, noilla lämmöillä vaan “saa eniten irti” moottorista, niin sisään tulevana lämpönä kuin pyörille siirrettävänä voimanakin. Kumma miten tuo parikymmentä astetta vaikuttaa, nyt sitten kun tuota polttoaineenmenoa moottoriin pääsee vähän toisella tavalla katselemaan, niin siinäkin sen eron näkee…

    Pitää vissiin ahtaa tuo, niin saa sen lämpenemään asiallisesti..? 🙄

    Jotenkin tuli mieleen että ollaan myö ennenki tästä viännetty…

    #163872

    Eipä onneksi tartte vääntää.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163873

    Tuossa(kin) puhutaan pelkästään öljynlämmöstä, sillä ei ole mitään merkitystä onko moottori ilma- vai nestejäähdytteinen, sen öljynlämmön kannalta…

    Sinänsä hauskaa on että nyt kun tuosta opuksesta on tullut kyseisen moottorivelhon jutut luettua, niin siihen kirjatut asiat ovat täysin linjassa omien vuosien mittaan tulleiden kokemusten kanssa. Moottori kulkee kepeämmin kun öljyllä on lämmintä, se 80-100 astetta omien kokemusten mukaan, eikä tuon kirjan kertomat lukemat taas siitä isosti poikenneet (95°C-105°C)…

    Kun on huoletta “päästänyt” moottorin lämpiämään kunnolla, niin tuosta edellisestä tuli loppu vasta 380***km:n jälkeen, eli ei tainnut ainakaan lyhentää sen käyttöikää korkeampi käyttölämpötila..? Kun taas paljon on ollut puhetta viileänä käyvän moottorin lyhemmästä käyttöiästä, en aio kokeilla ja riskiä ottaa, näillä kokemuksilla…

    Muoks: kysyit mitä lämpöjä juttu koski, siksi tämä vastaus on tällainen, jos joku sitä nyt ihmettelee…

    #163874

    Niimpä niin ja alun perin ihmettelin ja kommentoinkin lukemiin — > 120…150 C astetta… 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.