Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Talviajo ja moottorin lämpö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 16 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #163875

    Menisköhän oikiasti näin… 💡

    Yläkuva: Öljyn lämpö voi olla reilusti yli 100 astetta…

    Alakuva: Sylinterin lämpö alle 100 astetta…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163876

    Juu, nykyään on tuollai, sylinterikannen lämpöä mittailen. Vaan on sitä tullut mitattua venttiilikopasta siellä majailevan öljynkin lämpöä, joka poikkeaa öljypohjasta noin kymmenen astetta (vielä kun muistaisi, mielikuva oli että olisi näyttänyt kuumempaa kannesta?)…

    Ja kuten on tullut monesti se todettua, edes viritetyn Visan kanssa, jossa oli öljynjäähdytin korvattu pelkällä putkella, ei ollut kuumina kesäpäivinäkään lämpöjen kanssa ongelmia… 🙄

    #163877

    @Jasu wrote:

    Moottori kulkee kepeämmin kun öljyllä on lämmintä, se 80-100 astetta omien kokemusten mukaan, eikä tuon kirjan kertomat lukemat taas siitä isosti poikenneet (95°C-105°C)…

    Kun on huoletta “päästänyt” moottorin lämpiämään kunnolla, niin tuosta edellisestä tuli loppu vasta 380***km:n jälkeen, eli ei tainnut ainakaan lyhentää sen käyttöikää korkeampi käyttölämpötila..?

    Ja mittauspiste oli missä? Hilmassa on öljynlämpömittarin anturi vasemmassa venakopassa ja se ei kyllä nouse juuri koskaan edes 60 asteeseen. Pitäisköhän pistää öljynjäähdyttimelle joku suoja vai eikö sen kannessa kuulu lämmetäkään.

    #163878

    @RPekka wrote:

    @Jasu wrote:

    Moottori kulkee kepeämmin kun öljyllä on lämmintä, se 80-100 astetta omien kokemusten mukaan, eikä tuon kirjan kertomat lukemat taas siitä isosti poikenneet (95°C-105°C)…

    Kun on huoletta “päästänyt” moottorin lämpiämään kunnolla, niin tuosta edellisestä tuli loppu vasta 380***km:n jälkeen, eli ei tainnut ainakaan lyhentää sen käyttöikää korkeampi käyttölämpötila..?

    Ja mittauspiste oli missä? Hilmassa on öljynlämpömittarin anturi vasemmassa venakopassa ja se ei kyllä nouse juuri koskaan edes 60 asteeseen. Pitäisköhän pistää öljynjäähdyttimelle joku suoja vai eikö sen kannessa kuulu lämmetäkään.

    Tällä sivulla ylin kuva kertoo mittarin anturin sijainnin, seuraava kuva ruiskunohjaimen anturin paikan…

    Ihan oikeasti, ei ne öljyt tahdo lämmetä moottorin ollessa kunnossa, kuumallakaan kelillä ajellessa. Edelleen on pelti öljynjäähdyttimen takana sekä keulan säätösäleikkö kiinni…

    #163879

    @Jasu wrote:

    Ihan oikeasti, ei ne öljyt tahdo lämmetä moottorin ollessa kunnossa, kuumallakaan kelillä ajellessa. Edelleen on pelti öljynjäähdyttimen takana sekä keulan säätösäleikkö kiinni…

    Tää lähtis pistämään peltiä väliin….

Esillä 5 viestiä, 16 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.