Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Talvipyöriä Mehari Clubilta

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #225251

    Näyttäisi Mehari Clubilla olevan myynnissä 135×15 pinnoitettua rengasta, jossa olisi nastanreijät valmiina ja kuvi legendaarisesta Michelin XM-renkaasta. Noihin jos löytäis jostain rengasliikkeestä vanhanajan kunnon nastoja ja laittais rallinastojen liimalla kiinni, niin vois saada melkoisen hyvät talvipyörät kulkimeen.

    http://www.mehari-2cv-spare.co.uk/tire-snow-retread-135r15–a–1201008.html

    #225252
    #225263

    Muuten hyvä, mutta tuosta Misukasta ei saa hyvää talvipyörää tekemälläkään. Samaan hintaan, tai itseasiassa halvemmalla saa uutta Continentalin ContiVikingContact 6:sta koossa 145×15´´. CVC 4:jään olen ollut Xantian alla erittäin tyytyväinen, joten uskoisin sätkänpainoisenkin pysyvän tiessä.

    Hyvin on pärjännyt tämän talven parikytävuotta vanhalla Michelinin x m+s 100 kitkarenkaalla ja ensi talvena lähtee kokeiluun ne Contit, joita nyt myytiin Joensuussa halpaan hintaan.

    Siispä vaihtoehtoja kyllä on ja omien kokemusten mukaan tuo Misukan talvipiikki on huonoin vaihtoehto näistä rinkuloista. Tekniikka kehittyy, myös renkaissa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #225264

    Ei järin hyvä tuo mainttu Misukka, mutta on sentään nastat jarrutustilanteeseen. Continental on kaiketi kitkoista paras, mutta hiljattain eräs 2cv ei saanut tuliterillä sellaisilla riittävästi vauhtiaan hillittyä liukkaalla. Onneksi mitään suurta tuhoa ei syntynyt. Onnettomuuksiinhan liittyy aina monia vaikuttajia, jolloin vertailu muttuu arvailuksi.

    Pinnoitettuja Ässä-renkaita Nokian vanhalla kuviolla voi vielä saada? http://www.assarengas.fi/
    Yokohama IG35 145/65 R15 vaikutti mielenkiintoiselta tulokkaalta pari vuotta sitten, mutta ei ole niitä näkynyt Suomen markkinoilla.

    #225269

    Pinnoitettuja Ässä-renkaita Nokian vanhalla kuviolla voi vielä saada? http://www.assarengas.fi/

    Laitoin Ässärenkaalle taas kyselyn, viime vuonna eivät vaivautuneet vastaamaan. Sen sijaan Keskipinta Turengissa vastasi, mutta heillä ei ole lisenssiä valmistaa henkilöauton renkaita.

    #225270

    Ei järin hyvä tuo mainttu Misukka, mutta on sentään nastat jarrutustilanteeseen. Continental on kaiketi kitkoista paras, mutta hiljattain eräs 2cv ei saanut tuliterillä sellaisilla riittävästi vauhtiaan hillittyä liukkaalla. Onneksi mitään suurta tuhoa ei syntynyt.

    Itsellä ei ole kovin hyviä kokemuksia noista keskieuroopan kitkoista. Yleensäkkään kitkoista keveissä kulkimissa. Ovat useimmat kovempaa kumiseosta kuin Pohjolaan tarkoitetut mallit. Tuo pinnoitettu misukka voi olla vaikka kuinka hyvä, jos kumi on riittävän pehmeätä ja nastatuksen voi tehdä itse huolella ja vielä liimaten.

    #225275

    Liikkeellelähtökyky on tuossa Misukassa ollut surkea. Aikoinaan Suomen Michelin järjesti tuikkuja renkaita Raid Laponien osallistujille. Tuliterilläkin renkailla jäi helposti jumiin jäiselle kaltevalle tienpinnalle, vaikka miten maltilla yritti lähtöä tehdä (jossain olisi tuosta hyvä videonpätkäkin). Muuten mukava ja äänetön rengas ajossa ja käytettävissä kesärenkaan korvikkeenakin, kun nastat on poistettu.

    #225283

    Ei järin hyvä tuo mainttu Misukka, mutta on sentään nastat jarrutustilanteeseen. Continental on kaiketi kitkoista paras, mutta hiljattain eräs 2cv ei saanut tuliterillä sellaisilla riittävästi vauhtiaan hillittyä liukkaalla. Onneksi mitään suurta tuhoa ei syntynyt. Onnettomuuksiinhan liittyy aina monia vaikuttajia, jolloin vertailu muttuu arvailuksi.

    Jos Jukka viittaat tähän onnettomuuteen:
    niin en päässyt kuvista ihan perille oliko kyse Conti Viking Contact 6 145/65 R15 72T

      pohjoismaisesta kitkarenkaasta

    , sillä ainakin kuvan mukaan:

    kyse on profiililtaan toisenlaisesta renkaasta. Kenties WinterContact TS 800? Näistä toinen on testivoittaja ja toinen ei. Oli miten oli, tuollaista eteenhyökkäystä ei voi täysin pistää renkaidenkaan piikkiin..tai piikittömyyteen.

    Molemmat kuvat napattu hollandeerojen blogista.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #225284

    Tässä nyt sotketaan tahallisesti tai tahattomasti kahta eri asiaa. “Keskieuroopan kitkat” ovat nimensä mukaisesti k-eurooppaan tarkoitettuja kitkoja, joille on eri vaatimukset kuin kitkoilla, joita kutsutaan Pohjoismaisiksi kitkarenkaiksi. Noilla ensimmäisillä ei ole mitään tekemistä hyvien talvirenkaiden kanssa. Olen maininnut nimenomaan malleja vain tällä pohjola-leimalla.

    Mihin perustuu väite “kitkat ja kevyt kuljin ei ole hyvä yhdistelmä”? Painon vähentyessä etenevän liikkeen laki ei ole yhtä kohtalokas kuin raskaalla autolla, eikö?

    Ja sitten asia, jonka tietää rättäristit, jotka ajelivat ennen muinoin Michelin X-kesärenkaalla ympäri vuoden ja talvirengaspakkolain murrosvaiheessa: “Tuntui, että kesämisukka oli parempi rengas talvella kuin 135 talvimisukka”. En päässyt tätä “iloa” silloin kokemaan, mutta tätä toteamusta olen pohtinut jälkeenpäin ja pistänyt merkille, että Michelin X:n kesärenkaan pintakuvio muistuttaa modernia kitkarengaskuviointia, eli nimenomaan ne lamellit ovat pitäneet sätkän tiessä kiinni silloinkin.

    Toistan vielä kertaalleen, Michelin X talvirenkaasta et saa hyvää rengasta nykymittapuulla, vaikka pinnoittaisit sen uudella kumilla ja tökkisit tuoreet nastat kumiin. Syy on nimenomaan siinä kuvioinnissa. Se mitä Jukka sanoi liikkeellelähdön vaikeudesta pätee myös jarrutukseen osittain.

    Omakohtaista kokemusta on samalta päivältä kaameassa lumimyräkässä ensin tuoreella talvimisukalla ja sitten kulkimenvaihto ja heti perään yli 20 vuotta vanhalla Nokian Hakkapeliitalla tienpäälle. Olin totaalisen mykistynyt siitä, että “vanha kovaksi koppuraksi kovettunut” rengas vei mennen tullen Misukkaa. Eikä tämä ollut ainut kerta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #225285

    Mihin perustuu väite ”kitkat ja kevyt kuljin ei ole hyvä yhdistelmä”? Painon vähentyessä etenevän liikkeen laki ei ole yhtä kohtalokas kuin raskaalla autolla, eikö?

    Perustuu omakohtaisiin kokemuksiin kahdessä eri pikkuautossa, jossa iso paino ero. Renkaat samat kuvio koko tietysti hiema eri. Eli Suzuki Alto ja VW Polo farkku, painoeroa yli 300 kg. Fysiikan lakeja ajatellen olisin päätellyt toisin, kuin mitä käytäntö osoitti.

    Tuo avauksessa linkittämäni Misukan pito ominaisuuksista ei ole kokemuksia.

    Hiljaisessa etsinnässä siis edelleen, uudet mahdollisimman oikea kokoiset renkaat nastoilla sätkään.

    #225289

    Vanhojen misukoitten pito-ominaisuudet olivat oman kokemukseni mukaan häkellyttävän hyvät. Olipa yhtenä talvena käynnistettävä Poppaloora ihan vain siksi, että se on koneelle terveellistä. Vaikka oli nollakeli ja sivutie ihan jäätiköllä/luminen eikä kuljinkaan ollut vakuutuksessa niin sain päähäni käydä kokeilemassa pienen lenkin verran. Olin varautunut olemattomaan pitoon ja pikkuisen pelottikin mutta hämmästykekseni havaitsin, että vanhoilla kesärenkailla pitoa oli ainakin saman verran kuin käyttöautoni leveillä talvirenkailla. Ei mitään vaikeuksia pysyä tiellä ja jarrutuksetkaan eivät olleet tolkuttoman pitkiä. Osaltaan kai asiaan vaikuttaa renkaan kapeus, joka saa aikaan reippaamman pintapaineen. Tuostahan johtuukin mieleen, että nythän se ehdoton talvirengaspakko on päättynyt. Siis jos keli antaa myöten niin kesärenkailla jo saa ajella. Kunhan tulee nätti keli niin minäpä otan kulkimen liikenteeseen.

    #225292

    Osaltaan kai asiaan vaikuttaa renkaan kapeus, joka saa aikaan reippaamman pintapaineen

    Moron Kaikille!

    Sen verran komppaan Keiterettä, että ennen vanhaan ralliautoissa talvisaikaan kun kisattiin oli kapeet renkaat (en tiedä, miten on nyt). No olihan ne nastatkin ja niiden lukumäärä rallikäytössä vähänn eriä ainakin silloin -70 luvulla? Kitkoilla tuskin olis pärjännyt.

    T: jii-pee

    #225295

    Kapeita ne on edelleen, useimmiten joko 135 tai 145…

    pirelli

    #225301

    Makuasioitahan nää rengasjututkin on, ennen ajettiin kesärenkaalla kesät talvet, toiset pärjäs toiset ei. Hyvillä nastarenkailla (kuin myös kitkoilla) mennään metsään että rytisee, pääasia että tietää mitkä on alla ja ajaa sen mukaan.

    Hausjärvi / Hy-Ri

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.