Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Talvisätkäilyä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 60)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #142341

    Kiskovirityksiä on monenlaisia tullut nähtyä, yhtään ei ole (vielä?) tullut omiin tehtyä. Ihan metalliputkea, 20x30mm tai 20x40mm parin millin seinämällä olevaa “kanttiputkea” on näkynyt suosittavan, siitä sitten tukeva mutta kevyt kehikko alkuperäisiin penkinkiskon kiinnityspultteihin.

    Kehikkoon ei tarvitse mitään säätöjä, sillä näissä mainituissa jakkaroissa on omat kiskonsa etäisyyssäätöjä varten. Kehikkoa miettiessä voi myös “säätää” ajoasennon varmasti mieleisekseen, penkin korkeutta myöten ennenkuin jakkara Sätkään kiinni naulittu on….

    Mutta. Ax:n penkeistä tiedä en, mutta Bx:n penkeissä tulee turvavyön vastakappale penkkiin kiinni. Saa sen toki poiskin siitä jos ei sitä siihen halua vaan lattiaan alkuperäispaikkaan, mutta jos haluaa vastakappaleen penkkiin kiinni niin huomiota pitää kiinnittää kehikon tukevuuteen tällä kohtaa ja tehdä lisäkiinnike kehikkoon joka menee myös turvavyön kiinnikkeisiin. Ellei halua hankaluuksia karsastuksessa tai mahdollisen kolaritilanteen satuttua halua vakuutusyhtiön luopuvan korvausvelvollisuudesta…

    Tällä viimeisellä ei ole tarkoitus pelotella, vaan pelkästään muistuttaa että kehikosta tulee varmasti sellainen ettei ongelmaa tule. 🙄

    #142342

    Uusi talvi edessä. Kolme sätkistämme aikoo tänä vuonnakin palvella säällä kuin säällä, ilman pakkasrajaa.

    Talven alku ei kyllä näytä lupaavalta ainakaan siinä suhteessa, että tammikuussa on suunnitteilla pientä talviraidiakin otsakkeella “Raid Poronkusema” ulkolaisten 2cv-ystäviemme iloksi. Saariselän korkeudella (mihin suuntaamme) tilanne näyttää onneksi paljon lohdullisemmalta jo nyt.

    Noin kaksi viikkoa vielä aikaa ajella kesägummeilla kelin salliessa ja sitten on tehtävä päätös, vaihtaako renkaat vai siirtääkö kuljin vuorotteluvapaalle.

    Vieläkö muita talvisätkäilijöitä on remmissä. Perustetaanko oma “jaos”?

    #142343

    Tinsku satunnaisessa talvikäytössä. Ihan kiusallaan uudempien autojen omistajille… Mitä pahempi lumimyräkkä, sitä mieluummin Tinskulla kuin Xm:llä… Sitten taas ajoneuvovalinta toisinpäin kun suolakelit tiedossa on…

    Käytössä vähän toista talvea ajetut Nokialaiset, äsken niitä tuolla varastossa pyörittelin. Eivät vielä pinnaltaan paljoa uusille häpeä, nastoja on kaikki paikallaan ja kaikissa kärjet eikä yksikään ole mihinkään lähtenyt kaatumaan. Kumikaan ei ole vielä niin pahasti kovettunut kuin muistelin, joka yllätti..! Vielä tosin mennään reippaan kymmenen vuotta vanhoilla kitkoilla, kun kelit on tällaisia…

    Aika jännää on että kerrankin sitä odottelee pakkasia..! Mutta vain siksi että pääsisi testaamaan ruiskun asetuksia… Muuten en pakkasesta niin isosti välittäisi…

    #142344

    Vuorotteluvapaalle, arpa suosi 2cvS, talvella ulkoilutan Amia joka saa alleen talvikumit nastoilla..osaankohan edes ajaa niin karkeilla…edellisen kerran noin 17vuotta sitten Raid Laponie..viime talvena tuli opetus..talvi yllätti pääsiäisenä…Dako näki vauriot ja Sahtivaari korjaa,,heh..
    Ylimääräisenä on 7 kpl talvirenkaita 125 vanteineen..
    T. Winter division n:3, Kari

    #142345

    Kun ei ollut kädetön kuski, jäi vauriot hämmentävän pieneksi verrattuna tilanteeseen 😯 😀 . Mutta mukava nähdä kuskien ilmeet talvella, jos vaikka sillä “amilla” tännepäin mökille tulette. Saatta yllättyä jokunen. 8)

    #142346

    Kuvaa kehiin 😉

    #142347

    Sen näkee jo nyt, että tähänkin vuodenaikaan ihmiset suhtautuu aivan uusin silmin sätkään, kesällä täällä ei juurikaan huomioitu rättäriä liikenteessä, mutta nyt syksyn sateiden myötä ihmiset ovat taas jostain syystä aloittaneet osoittelemaan sormillaan. Ja kuskia ne ei osoittele, kun juuri lähdön jälkeen ikkunat on niin huurussa 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #142348

    Kyllä sitä pohjoiseenpäin pitää mennä jos haluaa käyttää termiä “talvisätkäily”. Aiomme täällä etelässä vakaasti ajaa kalenterin mukaan läpi talven. Saisihan tuota lunta tulla ja vaikka pikku pakkanen pitämään sen maassa. Toiveajattelua, täällä on tärkeimmät talvivarusteet kunnossa oleva pissapoika ja hyvät pyyhkijän sulat.

    #142349

    Siitähän se pakutin Pohjolankadulta Mäkelänkadulle aamuisin kurvailoo noin 9:50
    tuleppa joskus Shellille kahveelle….

    terv. Kaato Kari -82 ( nyytiset sivu 39 ) ennen Henkkaa, kuvia galleriassa..

    Muistan kyseisen kaadon, olin
    ajanut jäällä tuhansia kilometrejä( Mikkeli, Espoo,Inkoo, Lohja, Kirkkonummi…oppi-isäni oli Hannu Mikkola, tosin takavetoisella.
    Sätkän etupyörä otettiin kiinni penkkaan ,ja pysyi…Audien sun muitten
    ihmeeksi…..mutta Tampereella SE penkka olikin jäässä….

    #142350

    Kun vuosien 1987 -1998 välillä ajoin kaikki talvet myös säännööllisesti talvet läpeen Torniossa töihin. Varustin 2cv.

    vuorivillaa pohjaan ja kattopeltiä alle. tietenkin ensin jäähdytys ripoihin sähkö murikka kiinni se gs malliin tarkoitettu.

    öljy lauhduttimen takaosaan pujotin sopivan suoran pellin tukkimaan suoran läpivirtauksen lähes koko leveydeltä ja nokkaaritilään peitto ja katon sisäpuolelle solukumi mattoa.

    Lämpöputket oli originaalit ja hyvin pysyi tuulilasi sulana.

    yli 25 asteen pakkasella nahkasaappaat jalkaan ja koko haalari päälle.

    No sellaista silloi parhaimillaan oli 39 astetta pakkast mikäli oikein muistan.

    125 x15 nokialaiset hakkapeliitat oli kuin traktorin renkaat mutta pitivät

    #142351

    MORO !!
    Eilenillalla tuli harrastettua talvisätkäilya oikein lumessa välillä Frankfurt Hahn – Brysseli. Tosin lunta satoi “vain” ensimmäisen 200km matkalla, eli Hahn – Verviers (Liegen lähellä). Moselin rannalle piti lasketella kieli keskellä suuta, kun tuo alaspäin meno kesärenkailla lumessa ei ole vahvin lajini 😳 . Motarilla sitten pärjäsi, kun peesasi rekkaa, joka teki sopivat ajourat, ei nekään ajanut kuin 60-70 km/h. Muutamia hollantilaisia bemuja oli tiensivussa, kun eivät päässeet Ardennien nousuja ylös 235/40 kesärenkailla. Korkeushan on siellä noin 400 – 500m merenpinnasta. Nousut on senverrran kovia, että sätkäkin ruopi tyhjää 60 km/h nopeudesta nelosella, joten kaasun kanssa sai olla tarkkana. Talvirenkaitten hankinnan mietintä tuli taas ajankohtaiseksi, kyllä niillä lumessa olisi mukavampi mäkiä lasketella 😯 No, onneksi liikenne oli rauhallista ja kotiin päästiin lopulta hyvin, eikä aikaakaan mennyt kuin noin 1h normaalia enemmän, mikä ei nyt valmiissa maailmassa ole paljon. Siinä ajassa ei paljon peltihommia tee. 😈
    Ajelkaahan varovasti, siellä on liukasta !!
    Lasse

    #142352

    Moro !!
    Täällä etelässäkin ajellaan yli talven, tosin suolakelejä vältellen. Tällähetkellä poikkeuksellisesti -8c pakkasta ja lumi maassa jo toista päivää peräkkäin, tiet tosin suolattu auki, aurausta täällä harrastetaan vain moottoriteillä.
    Uudet talvirenkaat on ostettuna ja asennettuna uusille vanteille, huomenna laitan alle, jos vaikka viikonloppuna kokeilis ajoa.
    Renkaat on Continental Winter Contact TS760, koko 135/70-R15 eli Smartin eturenkaat, maksoivat uutena (DOT 4008), asennettuna ja tasapainotettuna 90eur/kpl.
    Ajokokemuksista kerron, kun pääsen baanalle.
    Lasse

    #142353

    Wanhassa vara parempi, vaimitensenyoli!

    Aamula Joensussa -20 astetta, pihassa Picasso & Paku. Piuhassa molemmat. Picassolla piti lähteä kun siinä on tankissa bensaa ja maaginen rouvan kanssa sovittu pakkasraja ylittynyt, vaan ei suostunnu avaan oviansa. Kun kaivettiin paku hangesta, raapattiin ikkunat ja peruutettiin pihasta niin Pablo vielä vilkutteli valojansa jatkaen epätoivoista ovien avausyritystään. Vähän nakratti!

    Onkohan akku tyhjä kun tullaan ehtoolla kotio 🙂

    #142354
    Pia

    Ensimmäinen talvi ilman sätkää kymmeneen vuoteen ja vähän samoja ongelmia kuin Toppok:lla. Xsarasta aukesi kyllä apukuskin ovi; siitä sitten vaan mönkien. Ja kai se kuumavesipussikonsti käy näihin uudempiinkin malleihin jos ovi ei muuten aukea.

    Ruskea on hieman osissa ja odottaa uutta tulemista…

    #142355

    Tuli tuosta talvisätkäilystä mieleen, että aikoinaan Isosetäni vaimo ajaa pärryytti sätkällä päivittäin vuodesta 1956 vuoteen 1980…Jaa mitäkö ihmeellistä siinä? No kun se ajoi kesärenkailla kaiken aikaa ja ei puhettakaan, että olisi ollut auratut tiet, kun hän lähti töihin. Ajoi se vuoden 1980 jälkeenkin, mutta silloin tuli talvirengaspakko ja siihen loppui misukoilla lipsuttelu. Aikamoista sissihenkeä nääs! 😆 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 60)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.