Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Talvisätkäilyä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 60)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #142356

    No niinhän sitä ajettiin ennen kaikilla autoilla kesäkummeilla, olihan niitä ensimmäisiä Hakkapeliittoja, mutta hyvin harvalla oli varaa semmoisia ostella ja vaihdella.
    Mulla tosin oli 66 vuonna rättärissä nastattomat karkeakuvioiset eturenkaissa.

    Misukka oli muuten yksi paraspitoisista renkaista talvella.

    Ja heti lähden liikenteeseen, kun toi hiton talvirengaspakko poistuu.

    Tää vaan on semmoinen kerpeleen kieltola koko Suomen maa, ihan kun ihmisiltä olis oma järki kokonaan kadonnut ja kaikesta halvatusta pitää säätää laki.

    #142357
    Nimetön

    Tää vaan on semmoinen kerpeleen kieltola koko Suomen maa, ihan kun ihmisiltä olis oma järki kokonaan kadonnut ja kaikesta halvatusta pitää säätää laki.

    Niinpä! Tosiasia kuitenkin on, että suurimmalla osalla muamme kansalaisista tuskin löytyisi minkäänlaisia rajoja
    omaehtoisten rajojen luomiseen, jos sitä ei virkavalta heiltä edellyttäisi!!!
    vrt. villilänsiRonalt&Nänsi
    ..seseolis todellista itsekkyyttä??

    #142358

    Moro !!
    Kyllä sätkällä saa ajaa talvella kesärenkailla, jos lakia ei ihan viimeaikoina ole muutettu. Siellähän todetaan, että kesärenkaita saa käyttää, jos vastaavia talvirenkaita ei ole saatavilla. Aikoinaan oli killalla myös Korpivaaran todistus, ettei sätkään saa talvirenkaita, saattaisi se lappu multa jostain vielä löytyäkkin.
    Jos tiellä poliisi pysäyttää, voi pyytää soittaan rengasliikkeeseen joka vahvistaa ettei 125-15/16 koon talvirenkaita saa.
    Turvallisuussyistä kannattaa tietenkin käyttää niin hyviä talvirenkaita kun löytää, mutta pikku siirtojen kanssa ei tarvitse kärvistellä, kun lupa ajaa on.
    Lasse

    #142359

    ^ Mielenkiintoista, pitääköhän vielä paikkansa?

    Eipä tullut katsottua, löytyiskö Vammalasta talvikumeja. Palstalaisillahan niitä tuntuu olevan.

    Enpä tosin usko, että tässä montaa viikkoa tarvii enää varrota, kun asfaltti näkyy.

    #142360

    135-15 nastoitettua Micheliniä saa Vammalan rengaspalvelusta, tämä kumoaa tuon aiemman luvan jolla sai ajaa kesärenkailla…

    Selvittelin asiaa joku vuosi sitten, tosin se “ihan viimeinen virallinen kanta” jäi selvittämättä, eli lappu viranomaisilta, mutta AKE ja polliisit tuli kyselykierroksella läpi käytyä…

    #142361

    Kyllä näin on, jotta ei nykyään kannata vedota renkaattomuuteen, sillä napsahtaa sakko. Ei selitykset auta. Niinkuin Jasu kirjoitti, löytyy lähes joka paikasta, viimeistään tilaamalla, sopivat talvirenkaat sätkään.

    #142362

    Moro !!
    Nyt on koeajolenkki ajettuna viikonloppuna. Hyvältä tuntuu renkaat, miellyttävä ajaa, ehkä jopa hieman vakaampi kuin kesämisukka. Matalampaa profiilia ei huomaa ja rengasäänet on hiljaiset. Lumi olosuhteita en vielä päässyt testaamaan ja enkä kovaa ajamistakaan, kun täällä on “smogin” eli savusumun takia 90km/h yleinen nopeusrajoitus voimassa, jota ihmiset myös hyvin noudattaa. Myös uudet vanteen ja tasapainoitus tekevät ajosta tärinävapaata 😆
    Renkaathan oli siis: Continental Winter Contact TS760, koko 135/70-R15 eli Smartin eturenkaat, maksoivat uutena (DOT 4008), asennettuna ja tasapainotettuna 90eur/kpl.

    Lasse

    #142363

    Mielenkiinnolla seuraan kokemuksiasi. Kirjoita lisää vain, kiitos tuosta ja hyvää kevään odotusta sinne.

    #142364

    @Dooris wrote:

    @ernest wrote:

    🙄 oiskohan ollut vuosi 1986-7 🙂 silloin oli ainakin lunta ja pakkasta lokakuulta melkein vappuun ja merellä jäätiet ?

    Varmistin tuon vuoden vielä vanhoista muistiinpanoistani & Nyytisistä ja kyseessä oli tosiaankin vuosi 1985 ja tammikuun 26 päivä. Vuosina 1986 ja 1987 oli Hanki st:ssä pakkasta vain -10.

    Vahvistan tuon, olin mukana kisassa! Muistaakseni 😆

    Otin kutosen talvikäyttöön R.P.Kuseman ja kokeilun vuoksi. Ja onhan tuo katsastuskin talvella.

    #142365

    @Lasse1 wrote:

    Moro !!

    Lasse

    niin ku lasse sano, eli moro

    #142366

    Dago kyseli kokemuksia Conteista alla.
    Pitkään meni taas, ettei tullut ajeltua sätkällä, mutta nyt taas viikonloppuna ajelin Hahniin ja takaisin, kun tuli pistäydyttyä Tampereelle äiteen syntäreilla ja Zeus-pakuprojektia taputtelemassa 😆 .
    2 x 300km kuivalla asfaltilla, lämpötila vaihteli lähdön +10 ja illan +2 välillä, mukava ajaa asfaltilla ja erityisesti Berngastelguesin serpentiineillä Moselin laaksosta ylös kiivetessä oli tunne, että matalaprofiilisella Contilla voi vetää U-kurviin melko kovaa ja sellaista muljahdusta käännöksen lopussa ei tullut, kuten Misukalla on tapana. Ovat myös hiljaiset ja tietty uusien vanteiden kanssa mukavan tärinättömät. Haittapuolena mittari näyttää naviin verrattuna 10km enemmän, kun rengas on aavistuksen Misukkaa pienempi.
    Valitettavasti lumikokemukset taitaa tältä talvelta jäädä saamatta 🙁
    Lasse

    #142367

    Museorekisteröidyssä autossa ole talvirengaspakkoa. Ainakin omassa dyanessa alla olevat uudehkot x-misukat pitää melkein yhtä hyvin kuin C5 dessä olevat talvibridgestonet ( vaikka on kaikkea hienoa luiston ja ovenaukasun estoa)

    Yksinkertaiset ja kevyet autot, sopivat tehot, rumpujarrut ja kapea rengas, siinä pidon salaisuus, ainoa poikkeus on ns. vesijää mutta siihenkin riittää varovaisuus. Olen ajellut x-misukoilla jo tammikuun puolivälistä.

    #142368

    Jaa!
    Oletho jo museo rekisteröinyt Dyanesi?
    😛

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #142369

    Niin kyllähän nämäkin siinä iässä on, eli olen

    #142370

    Hienoa!
    Onnittelut sinne onnistuneen Dyane rojektin johdosta!
    😛

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 60)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.