Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Talvitoimia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125425

    Nyt kun tuo liukas yrittää jälleen yllättää ja syysmyrskyt kolkuttaa ikkunoita niin ajattelin hieman listata muutamia vinkkejä niille, jotka tätä harrastusta jatkavat läpi talven tai pitkälle syksyä:

    -Bensa: Masinolia tankkiin! Ei tarvitse vielä paljonkaan pakkasta olla, kun ajoviima jäädyttää kaasarin, mikäli bensapuolesta ei ole huolehdittu.

    -Sähköt: Liitinpinnat puhtaiksi esimerkiksi puolasta. Hapettuneet liittimet estävät virran kulkua, joten esimerkiksi tulpan johtojen kontaktipinnat puolasta kannattaa kevyesti hienolla hiomapaperilla rapsutella puhtaaksi ja suojata elektroniikan suoja-aineella tai rasvalla kevyesti.

    -Kärjet: Sytytyspuoli kuntoon. Ei kannata viimeisillään olevilla kärjillä yrittää pelata läpi talven. Transistorisyttyboksi, 123 tai joku muu kärjetönjärjetön ei myöskään ole hullumpi idea.

    -Tulpat: Tulpan kärkiväli vähintään se 0.6mm, mutta suositellen erityisesti pakkaskeleihin 0.4mm (Raportoikaa tänne jos ongelmia ilmaantuu 0.4mm:llä…) Uudet tulpatkaan eivät ole pahitteeksi, jos vähääkään joutuu epäilemään edellisten ikää. Normaali vaihtoväli 15-30 tkm?

    -Tulpanjohdot: Tulpanjohtojen ikääntyessä niiden sisäinen resistanssi kasvaa ja tunnetusti resistanssi kuvaa virranvastustuskykyä. Samaten merkkikohtaisia eroja on tulpanjohdoissa, hyvä johto vastustaa vähän virtaa. Mitä paremmin virta menee läpi, sen parempi kipinä on. Silikoonitulpanjohdoissa eristeen on oltava ehjä tai muuten tulee läpilyöntejä.

    -Akku: Akun normaali kestoikä on 5-8 vuotta. Tämän jälkeen akun toiminta heikkenee. Sätkän akkutelineeseen mahtuu jopa 60Ah akku, joka mahdollistaa pitkiäkin starttauksia pakkasella.

    -Lataus: Optimaalinen latausjännite on 14.4 volttia. Erityisesti lyhyitä pätkiä ajellessa tulisi huolehtia, että lataus on varmasti riittävä, muutoin akku kuluu tyhjäksi herkästi kylmästarttauksissa. Hetkellisesti lataus saa olla korkeampi kuin 14.4 V, mutta pitkäaikaisesti tuota korkeampi lataus alkaa kiehuttamaan akkua.

    -Virtalukon pohja: Hapettunut virtalukon pohja häiritsee erityisesti talvella. Pura pohja irti, puhdista kontaktipinnat ja suojarasvaa ne.

    Muut yleistoimenpiteet:
    -Tarkista lämmitys: Lämpöputkien kunto, lämmönvaihtajien säätöjen toimivuus jne. Alkuperäinen lämmitys on tehoton, joten pienetkin asiat pitää hoitaa kuntoon, jotta edes jotain apua olisi… Ei ole mukava lähteä liikenteeseen, jos edes tuulilasi ei aukea huurusta.

    -Pissapoika: Pakkasnestettä säiliöön, ettei pumppu/säiliö halkea jäätyessään. Huolehdi, että vettä lentää lasille ennen rapakelejä. Toimiva tuulilasinpesujärjestelmä on halvempi kuin uusi tuulilasi naarmuuntuneen tilalle…Ja onhan se mukava nähdä senkin jälkeen, kun rekka on sumuttanut edessä.

    -Öljyt: Vaihda koneeseen ja loodaan kunnon öljyt ja huolehdi, että kone käy lämpöisenä. 60-80 astetta olisi suotavaa. Jos kone ei lämpiä, et myöskään saa kabiiniin lämpöä. Viileä kone kuluttaa konetta, kun voitelu ei toimi tarpeeksi hyvin ja koneeseen/lootaan kondensoituu vettä. Kondenssivesi näkyy öljyntäyttöputken korkissa valkoisena mönjänä. Tätä mönjää voi ehkäistä myös solumuovin palalla öljyntäyttöputken etupuolella. Huolehdi, ettei solumuovi pääse putoamaan pakoputkelle tms. Öljynlauhduttaja tulisi saada tukkoon: siihen käy sopiva alumiinin/pellin pala, joka pujotetaan öljynlauhduttajan takapuolelle. Pohjapanssari/pelti moottorin alle on myöskin hyvä. Samaten lokarin ja venttiilikopan väliin lasivillaa/solumuovia ajoviimaa hillitsemään. Huomioi tässäkin pakoputkien tulipalovaara. Konepellistä maskia pienemmälle alkuperäisellä talvimaskilla tai vastaavalla omavalmisteella, kokonaan ei kuitenkaan tule tukkia keulaa, koneen on saatava myös ilmaa.

    -Valot: Vaihda viimeistään nyt ne palaneet polttimot. Yhdellä lyhyellä ei ole kiva ajella kun kaikki muut ovat jo palaneet aikapäiviä sitten… Samaten suuntaus on tärkeää alkuperäisillä pienitehoisilla valoilla.

    -Renkaat: Sanomattakin selvää. Tarkista ja vaihda tarpeen mukaan, reilusti urasyvyyttä syys-sateisiin!

    -Lukot: Voitele lukkopatruunat niin ei mene puolta tuntia marketin pihassa kikkaillessa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153822

    Ajankohtainen aihe!

    Tällaiset loistavat yhteenvedot kuuluisivat ehdottomasti myös 2CV-Wikin puolelle sekä Nyytisiin. Tänne nämä hetken kuluttua hukkuvat kuin kaasu Saharaan – valitettavasti.

    Jos kiinnostaa tutkailla aikoinaan Raid Laponielle valmistautumista varten tehtyjä engl.kielisiä talviohjeita, ne löytyvät täältä: http://www.sitruuna.com/654321/2CV-preparations2004.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #153823

    Niinpä,,, kun joku vielä suomentais tuon,, http://www.sitruuna.com/654321/2CV-preparations2004.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false; ….
    Meitä “wanhuksiakin” on vielä olemassa jotka kaikki ei väännä tuota vierasta murretta…
    😯 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153824

    Pääpiirteissään tuo käännös löytyy tuosta viestiketjun ensimmäisestä viestistä…

    Ja kuvat kertoo loput.

    #153825

    No ei sen väliä,, meidän wanhempien täytyy nuo asiat osata jo ulkoa ennestään….
    Ajattelin lähinnä josko ne sais tuonne 2cvWiki:in Suomeksi….
    Jälkipolvien luettavaksi..??
    😉 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153826

    Tähän wikiasiaan pyytäisin nyt hieman apujoukkoja sieltä taustalta. Asia on oikeasti tärkeä säilyvyyden takia, mutta en toisaalta ymmärrä (jos ihan suoraan sanotaan), että miksi tänne kirjoittaneen (tässä ketjussa minun) täytyisi ensin kirjoitettuaan vielä koostaa se wikiin? Täällä foorumilla on kirjautuneena yli 800 henkilöä minun lisäkseni, joten pyytäisin, että mikäli lukija kokee ohjeen olleen hyödyllinen hänelle niin kokoaisi sen sitten wikiin luettuaan. Taustalla on kuitenkin niin monta persoonaa, jotka eivät halua ottaa kantaa asioihin, mutta kyllä hyödyntävät kanavaa, siispä mikseivät ole “vastapalveluna” apuna tässä ohjeiden kokoamisessa?

    Wiki toimii parhaimmillaan siinä vaiheessa, kun asiasta on jo keskusteltu. Nimittäin asioihin on aina yhtä monta tapaa kuin tekijääkin, joten valmiissa koosteessa pitäisi eritellä sekä hyvät että huonot asiat ts. eri näkökannat.

    Esimerkiksi tämän talvi-aiheen kirjoitin tänne keskustelun avauksena, jotta siitä voi myöhemmin huomioida myös muiden mielipiteet esim. tulpan kärkivälistä käytännössä, oikeista öljyistä jne jne. ja vasta sen jälkeen se on mielestäni yleispätevä ohjeeksi!

    Nm. enhän minä edes tiedä meneekö nämä talviohjeet kuuroille korville ja koetaanko ne oikeiksi, jos porukka panttaa taustalla omia aatoksiaan… 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153827

    Samaa mieltä eli niitä apujoukkoja tässä koko ajan koetetaan innostaa wiki-asiaan mukaan lähtemään. Toistaiseksi on löytynyt vain herra “Joku Muu” Manun ja muutaman muun ohella vapaaehtoiseksi.

    Kova on ollut aikoinaan puristus esim. Niksinyytistenkin kasaamisessa, mutta sekin on saatu aikaan puurtamisella. Nykyään tekniikka tarjoisi mainion mahdollisuuden puurtamisen jakamiseen. Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta sanotaan eräänkin yhdistyksen toimintajulistuksessa.

    Usein monen teknisen viestiketjun elinkaaren lopussa voi todeta sen sisältävän tallentamisen arvoista tietoa Pitäisi vain kerätä se yhteenvedon omaisesti sellaisen henkilön, jolla olisi hieman laajempaa näkemystä asioista ja kyky oleellisen erottamiseen. Näitä henkilöitä kyllä forumillakin on useita. Usein viestin alkuperäisellä kirjoittajalla tai ongelman ratkaisijalla voi olla juuri se paras näkemys.

    Toisaalta wikiin voi kirjata asiat “tynkänäkin” ja toivoa asiantuntevimpien sitten täydentävän sitä.

    Valitettavasti forumin haku-toiminto on sen verran köppäinen, että myöhemmin arvokkaiden tietojen löytyminen on sattumanvaraista. Usein kysytään samoja asioita, joista on jo aiemmin puhuttu. Onneksi joku sillointällöin onnistuu jonkun vanhan viestiketjun tuomaankin uudestaan valoon.

    #153828

    No sekin on jo jotain jos kirjoittaa sinne Wikiin aiheen ja vaikkapa aiheeseen
    liittyvän linkin tänne sivuille siihen asiaan,, niin ompas helppo löytää sieltä
    vaikka vain linkki jolla oikea keskustelu aukeaa heti luettavaksi..
    Sellaisen laitoin esimerkiksi taannoin tuosta laturin kunnostuksesta…..
    💡
    Jäljestä päin helppo vaikka kirjoittaa sinne vaikka kokonainen ohje,, kun on siellä jotain mistä
    katselee aiheeseen liittyvää materiaalia…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153829
    Pia

    Tosi hyviä vihjeita Akailelta.

    Omat kokemukseni talviajamisesta kymmeneltä vuodelta, puuttumatta konepellin alle tehtäviin töihin, on että jos ovet ja ikkunat ovat tiiviit niin paljoa ylimääräisiä fyllejä sätkän sisällä ei kannata käyttää muualla paitsi etupenkin alaosa tukkimiseen. Siihen kannattaa laittaa retkipatjasta pala pystyyn ettei lämpö karkaa penkin alle ja sätkän taakse (jos ei siellä kukaan matkusta) mutta vanhoja ohjeita katon eristämisestä solumuovilla nykyisissä talviolosuhteissa, ainakaan Etelä-Suomessa, en missään nimessä menisi suosittelmaan: katto nimittäin homehtuu sisäpuolelta pilkulliseksi ja sitä ei sitten enää puhtaaksi saa. (Tai siis saahan tietysti Marttaliiton ohjeiden mukaan homeen piimällä pois :D. En kokeillut.)

    Lukot kannattaa tosiaan huoltaa jos aamulla meinaa saada oven auki, samoin ovitiivisteet voi käsitellä siihen tarkoitetulla ainella etteivät jäädy koriin niin että irtoavat ovesta.

    Niin ja pyyhkijät kannattaa ennen joka ajoa käpälällä räpsäyttää irti lasista, muuten voi tulla savu pois pyyhkijän moottorista. Ja pahanhajuinen savu onkin.

    #153830

    Kannattaakin päästää ilma kierämään hieman myös eristeen ja katon välissä esim avaamalla pienet kanavat etu ja takaosaan.

    Tsekkikokoksesta ostin uuden katon, jonka sisäpinta oli tumma ja hieman muovimainen eli sikäli varmaan parempi homepilkkuja vastaan.

    Katon ulkopinnan suojaukseen käy mainiosti muovimattojen lattiavaha. Suojauksen kun jaksaa silloin tällöin uusia, pysyy vinyylipinta uudennäköisenäa vuosia.

    #153831

    Heh, taisin saada tämän aiheen aikaiseksi… 😆 Mutta kiitos Akaile!

    #153832

    Ja mää nyt sitten käytin päivän ainoan vapaan hetkeni eli taaperoni päiväuniajan siihen, että muokkasin tästä aiheesta jonkilaista sepostusta tuonne Wikiin. Siistikää, korjailkaa, linkittäkää ym. ken kerkiää. Mutta ihan mielellä tuon tein. 🙂

    #153833

    LOISTAVAA!

    Siis tänne niitä niksejä pikkuhiljaa yhteisvoimin kertyy: http://www.suomen2cvkilta.fi/wiki/index.php?title=Luokka:Niksit” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #153834

    Hyvä homma! Kiitos 😉

    Ei tämä artikkeli täysin Roslinin “syytä” ole, ajattelin vain tuon saapuneen puhelun jälkeen, että tässä alkaa taas nämä ajat olemaan, joten parempi kirjoittaa jotain ylös 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153835

    Jaahas, vuosi pärähtää taas tämänkin aiheen mittariin, nostetaanpa ylös.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 61)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.