Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Talvitoimia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #153836
    et

    Kuinka olette saanut sätkän näillä pakkasilla käyntiin? Oma sätkäni ei ole aina primasäädöissä ja käynnistystekniikakin välillä hakusessa, ja ensimmäisinä talvina oli käynnistysvaikeuksia.
    Sätkä on paras talviauto, senhän tiedämme. Siksi hankin viitisen talvea siten pikku Webaston, joka oli kyllä lisälaitteineen lähes kulkimen hintainen (ennen peruskunnostusta siis). Webasto puhaltaa lämpökanaviin puolisen tuntia, ja tiedän että pääsen liikkeelle. Kulkimeni on kesät talvet taivasalla. (Jaoksen kerho- ja huoltotila on 50 km päässä). Kuluneella viikolla oli täällä Pohjois-Helsingissäkin 25 asteen pakkasia. Käytin Webastoa jos sätkä oli seissyt noin yli 6 tuntia pakkasessa; kaikkiaan 8 kertaa. Ajoin viikolla 240 km. Akku on pari talvea vanha, ei tällä käytöllä osoita hyytymisen merkkejä.
    Bensiinin kulutus oli 8.1 litraa sataselle, ilmeisesti talvikäynnistykset ja ryypyn käyttö ja 135 talvirenkaat kuluttavat; ja Webastokin mainitu 0.2-0.4 l/tunti. Kesällä sama kuljin kuluttaa (yksikurkk. kutonen) 5.8 l/100km.
    En pidä Webastoa ajossa päällä; koska kun sätkän saa käyntiin ja liikkeelle, on se aina elämys; ja talvivaateissa tarkenee sen 1/2 -1 tuntia minkä matkani enintään kestää. Viime talvena ajoin 8500km, nyt jäänee 5 000 km:in.
    Kuinka lämppärit kestävät vuosien käyttöä, dieselmalleissa on kai vaikeuksia?

    #153837

    Jos säädöt ovat kohdallaan niin sätkä lähtee omien kokemusten mukaan vielä -32 asteesta käyntiin ilman lohkolämmitystä, mutta tuolla muualla mainittua vesikikkaa käyttäen (Tällaisilla keleillä on kyllä helppo rikkoa koneensa, jos ei käytä kunnon öljyjä ja öljynpaineen nouseminen on huonoa) …Akku minulla on kaikissa kulkimissa ollut yleensä 60Ah:n. En kyllä kuulu niihin harrastajiin, jotka urheilevat pilkkihaalareissa näillä keleillä, sillä sätkästäkin saa lämpimän myös näille keleille.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153838
    et

    Kiitos viestistä ja huomioista. Vastaus oli näemmä tullut yöllä vartitunnissa, se osoittaa jotakin se.
    Minä kuulun 2cv kiltaan koska pidän rättäriä hienona kulkupelinä. Joudun käymään työssä autolla myös talvella. Olen valinut kulkupelikseni rättärin. Olen innostunut rättäri asiasta, ja haluan olla yhteydessä samanhenkisin.
    Kirjoitelenkin tälle 2CV killan palstalle noin muutoman kukauden välein aina jotakin aiheeseen liittyvää.
    .
    Kysymykseni kuuluu että onko tuo yllä oleva (Akailen) vastaus parasta mitä 1000 jäsenisellä 2CV killalla on rättäreistä inostuneelle tarjota: Negatiivissävyteistä hapanta marmatusta (“helppo rikkoa koneensa”) ja pähkähullun tuntuisia ohjeita (että aamuisin aina valuttaisin vettä moottorille, ja silllä käynnistymisen ja työhön lähdön asia ratkeaisi, ja iltapäivällä sama juttu). Enkä ymmärtänyt viittausta pilkkihaalareihin (varmaan joku sisäpirijuttu)
    Kirjoittaja tuntu ylpeilevän sillä ettei aja sätkällä ja negatiivinen sävy jatkuu (“En kyllä kuulu niihin harrastajiin..”).
    Js Sinulla on joku muu auto pääasiallisessa käytössä, niin voisit ehkä liittyä siihen kerhoon. Se olisi kyllä suuri menetys 2CV killalle, ainakin mikä palstametreihin tulee. Hyvää vuoden jatkoa.

    #153839

    @et wrote:

    Kysymykseni kuuluu että onko tuo yllä oleva (Akailen) vastaus parasta mitä 1000 jäsenisellä 2CV killalla on rättäreistä inostuneelle tarjota: Negatiivissävyteistä hapanta marmatusta (“helppo rikkoa koneensa”) ja pähkähullun tuntuisia ohjeita (että aamuisin aina valuttaisin vettä moottorille, ja silllä käynnistymisen ja työhön lähdön asia ratkeaisi, ja iltapäivällä sama juttu). Enkä ymmärtänyt viittausta pilkkihaalareihin (varmaan joku sisäpirijuttu)
    Kirjoittaja tuntu ylpeilevän sillä ettei aja sätkällä ja negatiivinen sävy jatkuu (“En kyllä kuulu niihin harrastajiin..”).
    Js Sinulla on joku muu auto pääasiallisessa käytössä, niin voisit ehkä liittyä siihen kerhoon. Se olisi kyllä suuri menetys 2CV killalle, ainakin mikä palstametreihin tulee. Hyvää vuoden jatkoa.

    Kannattaisi varmaan lukea viestiketju kokonaan jotta ymmärtäisi täysin mistä täällä kirjoitellaan… 💡
    Sanoisinko, että sinulla on hiukan huono suomenkielen taito.. Perustelen sillä että eihän tuossa Akailin kirjoituksessa mitään negatiivistä ollut, jos lukee oikein, niin 2cv:n kun varustelee ja rakentelee lämmönvaihtimet uusiksi, niin tarkenee ajella ilman lämpöhaalareita myös kylmillä talvisäillä.. Toisekseen Akaile ajelee nimenomaan juuri “sätkällä” kesät talvet… Eikä sitä vettä todellakaan kannata kaadella koneen päälle noin vain, jäätyyhän se vähemmälläkin. Kun koneeseen laittaa täys synteettiset öljyt ja akku ja sähkölaitteet ja koneen säädöt on kunnossa niin kokemuksesta tiedän että lähtee kyllä käyntiin -30 asteen pakkasesta,, mutta kaikkihan tietävät että tuollainen koneen käynnistys voi rikkoa koneen jos öljyt ovat jäykät eivätkä lähde heti kiertämään koneessa….
    Että tämmönen tapaus tämä juttu,, en ymmärtänyt kyllä mikä motiivi on “et”:llä kirjoittaa tuohon sävyyn meidän hienosta harrastaja porukasta??
    😯 ❓

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153840

    et, ymmärsit kyllä vastaukseni täysin väärin. Tarkoitin vastauksen yleisluontoisesti kaikille, jotka kyseisen asian kanssa painiskelevat parhaillaan. Sätkä on mitä parhaimpia kulkimia pahassa talvikelissä. Vaikken ajakkaan sätkällä täysin ympärivuoden niin mainittakoon, että minulla on parhaillaankin acadiane lainassa ja nautin siitä kyllä aivan mielettömästi. Vesikikka on kaikissa muodoissaan (pussissa tai oikealla tavalla lorotettuna) aivan uskomattoman tehokas keino herättää tämä yksinkertainen kuljin käyntiin kovallakin pakkasella. Koneen rikkomisesta mainitsin sen takia, että vuosia sitten sain melkein yhden koneen hajotettua, kun laitoin sen käyntiin juurikin tuossa yli 30 asteen pakkasessa ja sen jälkeen vielä sammutin sen, kun menin käymään nopeasti sisällä, tulin takaisin ja laitoin käyntiin: Öljynpaineet eivät nousseetkaan enää ja kone rupesi pitämään kalkattavaa ääntä, ja tästä jäi vuosiksi eteenpäin pieni sivuääni koneeseen. Koneeseen ei tehty tuolloin mitään remonttia vaan homma jatkui pienen tallissa lämmittelyn jälkeen…

    Sätkällä ajetaan vieläkin jonkun verran talvikeleissä täysin alkuperäisin lämmityksin ja sitä pidän kyllä jonkin sortin urheiluna, siitä vertaus tuohon pilkkihaalareihin. Mutta kukin harrastaa miten haluaa.
    Ja jos viittauksesi yölläkirjoitteluun tarkoitti sitä, että olisin lauantai-illan pikkutuhnussa kyseisen viestin kirjoittanut niin sekään ei kyllä pidä paikkaansa. Ikävä kyllä toivun parhaillaan ärhäkästä mahataudista, joten kaippa se oksentelu on jotain sukua raskaalle ryyppäämiselle.
    Jos kirjoitteluni yleisesti häiritsee suunnattomasti niin voin kyllä lopettaa kirjoittelun ja erota killasta. Otan kyllä vastaavan palautteen vastaan, mikäli sellainen mielipide taustajoukoilla vallitsee.

    Yst. terv. väärinymmärretty.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153841

    Akaile ei yhden satunnaisen käyttäjän kommentin takia kannata erota mistään… 😉
    Sen vain olen itse huomannut vuosien varrella että täällä kannattaa kirjoitella “selkokielellä”,, jotta ei kukaan pääse lukemaan “rivien välistä” vääriä ajatelmia,, eikä siten vedä “herneitä” nenäänsä….
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153842

    Olen Manun kanssa täysin samaa mieltä, mieltään ei kannata kirjoitteluista pahoittaa. Jokainen harrastaa omalla tavallaan ja laittelee tänne omia kikkoja kokemuspohjalta tai ilman, niistä voi sitten lukija seuloa itselle sopivat konstit, lukijan mielestä huonoissakin neuvoissa saattaa olla opiksi otettavaa. Korostan tätä “lukijan mielestä”, koska neuvohan voi kuitenkin olla ihan ok.

    Itse ajelen vain sulan maan aikaan ja olen siihen tyytyväinen, olen ehkä muita pehmeämpi tai sitten en vaan raaski näitä hienoja laitteita käyttää kovemmissa oloissa 8)

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #153843

    Tarkoitin sen hiljentymiseni ihan tiedotteeksi, sillä jos runsas kirjoitteluni hiljentää sellaisia, jotka taustalla vain lukevat normaalisti tätä palstaa, eivätkä uskalla/viitsi vastailla “kärkevien kommenttieni” takia niin voin mielelläni viettää hiljaiseloa ja pysytellä muissa maisemissa lueskellen, mitä muulla kiltakansalla on sanottavaa. Tässä vuosien varrella olen vain havainnut, että aika hiljaista on varsinkin näin talviseen aikaan, jos ei mihinkään sano juuta eikä jaata. Kyllä minä luen tältä palstalta mielelläni myös eriäviä mielipiteitä, koska sehän on koko keskustelun syntymisen edellytys, että on jotain mistä keskustella….

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153844

    Onhan se niinkin,, että turhan terävät kannanotot voi karkoittaa keskustelijat…
    siispä kirjoitamme sovussa ja sovitellen sanamme,, toivottavasti…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153845
    et

    Kiitos viesteistä.
    Ei kannatane erota killasta, minäkin maksoin tänään myöhässä 2011 jäsenmaksun, 31e.
    Tunnen jaoksessa joitakin jotka ovat eronneet, eri syistä kukin.
    Talvisätkäilu on vähän extreme laji, ja ränsistytää hieno kuljinta, mutta kulkemaan se on tehty.
    Tuo öljynkierron salpautuminen kovalla pakkasella on ilmeisesti ongelma, joka sitten kai voi vioitta laakereita.
    Käsitäisin että öljynlauhduttimeen menee putk joka sitten laajenee moneksi putkeksi laudutimessa ja siten jähmetynyttä öljyä ei pumpu jaksa pmpata eteenpäin, ja Haynesin kirjasta tulkitsin ettälauhduttimen jälkeen öljy menisi kamen eturunkolaakerile sekä ok venttiilikoppaan.? Saatoin myös käsitää väärin, olisiko lauhdutin ositain sivukierrossa?. Joka tapauksessa ilm vedellä lämmitys on kylä halpa ja tehokas, mutta voi jätää lahdutttimen kylmäksi. Yritin ennen lämmittää mootoritilaa auton sisälämppärillä, ja jopa hiustenkuivaajalla (!). Joku oli puhaltanut etumaskin kauta ja oli propeli sulanut. Öljypohjalämmitin olisi hyvä, jos toimiva tolppa joka paikassa. Webasto mahdolistaa talvisätkäilyn lähes kaikissa keleissä, ilm lämpöä menee öljylauhdutimeen asti.
    Anteeksi etä näppäimistö pudotaa kijaimia, hyvää kevään odotusta. En tähän aikaan päihtyneenä.

    #153846

    Hieno homma.. Ja hyvää talven jatkoa vaan sinne Hesaan,, kohta kelit lämpiää taas… 💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153847
    MoA

    Tässä jo kovasti ootellaan kulkimen tämänvuoden ensikäynnistystä.
    Hyvällä mielellä mennään, toivottavasti kaikki, niin et ja Akaile ootte kesällä remmissä mukana tapahtumissa 😆

    Terveisin Marko Nettij@oksesta

    Vain köyhillä on kiire.

    #153848

    Ihan hyvin täällä on talvi pärjäilty pikkuruisella 40 amppeerin akulla. Kerran tosin piti hakea boosteriakku kun oli jäänyt sisävalo päälle yöksi. Tuo lämmönsietokyky on aika henkilökohtainen asia, ja tulkitsenkin akailen kirjoittelun siten, että miehellä on vain heikko kylmänsietokyky muttei kehtaa sitä ihan suoraan sanoa 😆 . Pilkkihaalaria en ole tarvinnut vielä, pitkät kalsarit on toki sätkäillessä farkkujen alla. Lämpimät käsineet ja karvalakki. Hyvin pärjää.
    Öljyn pitää tietenkin olla erittäin notkeaa synteettistä, muuten käy niin kuten akailella. Öljynjäähdytin kannattaa tietenkin peittää parhaaksi katsomallaan tavalla.
    Pari teknistä ominaisuutta jotka on ollut kaikissa käytössä olleissa sätkissä, sekä nelkuissa että kutosissa: Käynnistyy hyvin pakkasilla, mutta alle 17-18 asteen, tahtoisi käydä yhdellä ja pitää kaasulla pitää kummatkin sylinterit hereillä. Voisiko johtua tuosta nerokkaasta stytysjärjestelmästä jossa sylintereillä eri napaisuus?
    Toinen on samaisissa lämpötiloissa aiaka äänekäs pärinä jostakin päin konehuoneesta. Kestää yleensä 10 sek- 1 minuutti. Veikkaan itse että bensapumpun kalvo jäykkänä ei ehdi palautua, ja vipu tulee vähän työntötankoa vastaan, päästäen äänen. Parempia ehdotuksia?
    Minkälainen bensalaäppäri et:llä on? Minulla on tuossa työhuoneen nurkassa sellainen valtava pötkö, ebsprächer, jota en ole uskaltanut kokeilla, vaika joskus on tehnyt mielikin. Joku vähän sirompi ja modernimpi olisi hienoa löytää.

    #153849
    et

    Kiitos, toivottavasti pakkaset pian hellitävät.
    Bensalämppäri on Webasto, tunnus muistaakseni AT2000 tai sinnepäin pienin malli. Ostin v. 2005 uutena.
    Maksoin muistaakseni 800 e, lisäksi säädin muistaakseni erikseen ja lämpöputkia, kaikkiaan vähän yli 1000 e tarvikkeineen. Veli, autosähköasentajan koulutus , asensi -06. Ohutseinäiset yksinkertaiset lämpöputket kun ei konehuoneessa oikein tilaa enkä kiireessä ehtinyt virittää, puhaltaa oikeaan lämpöputkeen josta kiertää vasempaan kun tuulilasin alla aukko peitetyvä. Sisällä säädin josta saisi sen lämön puhalluksen käännettyä jalkatilaan. Lämpöhukka taitaa olla melkoinen mutta sen verran antaa lämpöä että sallii useampia yrityksiä, kunnes kone käynnistyy. Outoa ääntä pitää kyllä pakkasella puoli minuuttia kone.
    Taitaa ikävä kyllä olla puolisynteetinen öljy, mutta luulen etä Webasto sen verran notkistaa että öljy lähtee kiertämään. Tämä talvi voi olla kohtalokas, mutta varalla on kunnostettu mootori.
    Sätkää ei voi järjellä selittää; ja mutta ajatelin että kun on kerran viimeinen auto jonka itselleni hankin niin pidän kulkuvalmiina Webastolla. -08 peruskunnostuksesta huolimatta jo nyt aika rähjäisen näköinen, mutta sinkkirunko ja rosteripohja pitää kulkimen kasassa huollettu tekniikka liikkeellä.

    #153850

    Moro !!

    Miki kyseli “pärinästä” konehuoneessa. Oman kokemukseni mukaan syitä voi olla ainakin kaksi:
    – kaasarin ryyppyläppä, jota alipainemysteeriö vetää auki, jos kone meinaa tukehtua, kun ryyppy on täysin päällä ja läpän liike aiheuttaa pärinän
    – öljynvirtauksen takaiskuventtiili, joka päästää ohivirtausta, kun öljynpaine on liian korkea, lähinnä ekstreem kylmänä tai sitten liian paksuilla öljyillä kylmäkäynnistäessä

    Ryyppyläpän pärinä on vaimeampi ja menee ohi, kun inansa vähentää ryyppyä. Ohivirtausventtiili lopettaa pärinänsä, kun paine tasaantuu, öljynpainemittarin mukaan noin 8kg paikkeilla. Ventiilin on tarkoitus suojella öljynlauhduttimen ohkaisia osia puhkeamiselta.

    Tietty miutakin pärinäitä kuuluu, kun konehuone on kylmänä ja paikat asettuu, mutta ei huolta aina kun on voimaa niin on ääntä 😛

    Lasse

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 61)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.