Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Talvitoimia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #153851

    Tuo ryyppyläppä-pärinä kuulostaa niin vaarattoman loogiselta, että taidanpa ostaa tuon selityksen. Öljynä on nyt mobil 1, 0-w40, ja kylmmipänä aamuna (-25) otin ennen käynnistystä autossa yöpyneen kansiterin käteen, ja öljy oli lähes yhtä notkeaa kun lämpimänäkin. Tuo onkin hyvä tapa todeta öljyn kylmäviskositeetti. Jos ei ole juoksevaa, turha odottaa liikoja kylmästartin osalta.
    Jos jollakin on ylimääräiseksi jäänyt pienikokoinen (enintään puolet ebsprächer BN4:sesta) bensalämppäri, voisin hieroa kauppoja.

    #153852

    Voisikos öljynjäähdyttimen ottaa talveksi kokonaan pois varaston hyllyyn ja korvata se putkella ja puhallinkoteloa tilkitsevällä levyllä? Vai kuumenisiko liikaa? Ei ainakaan jäähdytyskenno poksuisi.

    #153853

    Voisi, ja Suomen oloissa kesälläkin pääosin tultaisiin toimeen ilman…

    Useampi kesä on tullut ajeltua pelti jäähdyttimen takana, aika harvoin on ollut “lämpöongelmaa”, vasta edellismoottorin loppuaikoina koin tarpeelliseksi ottaa pellin kesäkuumalla pois…

    Ja tuollainen putki jäähdyttimen tilalla miulla oli viritetyssä Visassa, eikä sillä sai ihan tosissaan konetta kiusata että sai lämmöt nousemaan 150 asteeseen, normaalisti lämmöt pysyi korkeintaan satasen pinnassa kuumanakin kesäpäivänä…

    #153854

    ET, olen nähnyt sun lämppärin..otappa kuva niin muutkin näkevät..on nimittäin sopivan kokoinen eli pienempi kuin kenkälaatikko..jos vielä katsot tyyppikivestä
    tehon..juu Akaile teki mulle lämmönvaihtimet ja on kyllä paras keksintö talviajoon..sitten kun vuoraat pytyt sun muut..( löydät Wikistä ) ei muuta kun pikkutakki
    päälle ja Baskeri päähän ja menokx..
    ps. Jouluna -30..tuli hiukka vilu..onneksi 40km ennen mökkiä huomasin että kattoluukku oli auki..Acadyane. että silleen

    #153855

    Alempana linkki vanhoihin Raid Laponie talvivarusteluohjeisiin in English. Näillä keinoin saatiin parhaimmillaan 50 asteen ero ulkolämpötilaan ilman bensalämppäriä.

    http://www.sitruuna.com/654321/index.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Ittellä on sätkä ollut talviajossa yli 30 vuotta ja on lohduttavaa kuulla etten ole ihan viimeinen mohikaani. Viimeiset 5 vuotta on ollut lämpimähkö talli pihassa ja se on hieman laiskistuttanut intoa esim. talvikaton asentamiseen.

    #153856

    Jäi talvikatto asentamatta syksyllä, kun “ei ehtiny”, ja on näemmä sit pärjänny ilmankin… 😳

    Ja vain yhden lämmönvaihtimen varassa, tosin ilman sisällesiirtymistä tehostaa B**teman puhallin. Keulaa hieman tukittu, öljynjäähdyttimen takana pelti, samaten rungon alla, näillä eväillä on tämä talvi yritetty pärjätä…

    Pahimmat pakkaset mistä on käyntiinväännetty on “vaatimaton” -27’C, ilman esilämmittelyjä ja apusähköjä, joten taitaapi olla kunnossa…

    #153857

    Tuli noista auton omalla sähköllä käytetävistä sähkövastuksista mieleen että toimisikohan webaston korvikkeena lämpöputkiin moottorin ja/tai matkustamon suuntiin puhaltava 230V sisätilanlämmitin (tai hiustenkuivaaja) invertterin kanssa kulkimen omasta akusta? Akku vaihtaen isompaan ja aina töistä kotiin palatessa kytketään laturiin. Aamulla lämmitystolpan vierestä töihin lähtiessä voidaan tietysti pohottaa suoraan tolppasähkölläkin. Äskeisen kävelylenkin aikana laskeskelin ihan kohtuullisia ampeeritunteja kun tavoitteena on lämmittää akkuvirralla vaan sen verran että kerran päivässä pääsee lämmitystolpattoman työpaikan pihasta ajamaan kotiin.

    #153858

    -28 rupes oleen aika rapsakka keli ajella acadianella… mutta lähti hyvin käyntiin kikkailematta neljän tunnin seisonnan jälkeen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153859
    Wonderi wrote:
    Tuli noista auton omalla sähköllä käytetävistä sähkövastuksista mieleen että toimisikohan webaston korvikkeena lämpöputkiin moottorin ja/tai matkustamon suuntiin puhaltava 230V sisätilanlämmitin (tai hiustenkuivaaja) invertterin kanssa kulkimen omasta akusta?

    Pitäis saada 1000-2000 W teho irti invertteristä, ei taida helposti onnistua. Joku pistemäinen muutaman sadan watin lämmitys vielä onnistuisi ja siltikin voisi akku kyykähtää siihen.

    Palasi taas mieleen vanhan kansan nerokkaan yksinkertainen vinkki, jota en ole koskaan muistanut kokeilla eli hehkupolttimo/-t palamaan imusarjan alle tai viereen. Hukkalämpö vois olla tehokasta ja polttimon voisi vaikka teipata alumiiniteipillä ihan kiinni metalliin. Saattaisi jopa ajatella pientä muutaman watin polttimoa imusarjan sisällä? Luultavasti ulkopuolellakin riittäisi vaikka 2 x 21 W.

    Nyt ei enää ehdi kokeilemaan, kun lauhtuu… Vaasassa enää -6.

    #153860

    Vanha geesukonsti oli kuulemma H4:n ilmanputsarissa. Ei kai sitä kauaa tarvitse polttaa, kunhan lamppu lämmittää sen koneen ensihönkäyksen. Sekin auttaa paljon.

    #153861

    Jasu kirjoitteli aika kovista öljyn lämpötiloista, jos alkaisi seurailla lämpötiloja niin minkälainen lukema on ns. normaali ja mikä sitten jo liian suuri.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #153862

    Öljynlämmöistä on aikaisemminkin keskusteltu ja niissäkin on aika montaa mielipidettä. itse pidän hyvänä käyntilämpönä 65 ja 85 asteen välisen alueen… Mutta nestejäähdytetyille koneille suunnitellut öljyt alkavat vasta parhaiten toimia 80 asteen jälkeen, joten siinä mielessä Jasun 100 asteen lämmöt ei pahasta ole. Toinen asia on koneiden osien lämmönkestävyydet, kuten tiivisteet… Mutta kuten sanottua, useampaa mielipidettä on tästä aiheesta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #153863

    Otetaanpas tähän sitten erään hieman enemmän asian kanssa touhunneen tarinaa, tueksi omille väittämilleni..:

    @A. Graham Bell wrote:

    -ihanteellinen moottoriöljyn lämpötila mahdollisimman tehokkaanmoottorin toiminnan ja voitelun kannalta on 95°C-105°C taikka korkeintaan 110°C
    -hyvin suuri osuus moottorin kulumisesta tapahtuu moottorin ja moottoriöljyn ollessa kylmiä, minkä vuoksi moottoria ei milloinkaan saisikaan suuremmin kuormittaa eikä kierrättää liian korkeilla kierroksilla, ennen kuin moottoriöljy on saavuttanut likimain 70°C lämpötilan
    -moottoriöljyn lämpötilan ylärajana voidaan pitää 130°C, ja siihenkin öljyn lämpötila saa yltää ainoastaan hetkittäin

    Lisäksi tällainen hauska huomio..:

    …autonvalmistajien tekmissä täydellä kaasulla ajetuissa 24 tunnin testeissäkin on osoittautunut, että hyvälaatuista moottoriöljyä käytettäessä täysin hyväksyttävä moottorin öljypohjassa olevasta öljystä mitattu lämpötila on 120°C-130°C, ja hetkellisesti öljyn lämpötila voi olla jopa 150°C-180°C, mutta joka tapauksessa tällaiset moottoriöljyn lämpötilat edellyttävät että kyseessä on uusi tai ainakin uudenveroisessa kunnossa oleva moottori…

    Minun mielestäni öljynjäähdytin on aiheellista hankkia silloin, jos moottoriöljyn lämpötila raskaammassa ajossa kohoaa säännöllisesti suuremmaksi kuin noin 120°C.

    Lähde: Nelitahtimoottorin Virittäminen, A. Graham Bell, sivu 12.8

    Ja juu, näitä lämpötiloja on tullut itse seurailtua tosiaan öljypohjasta, ja minua on “huolettanut” moottorinvaihdon jälkeen se, ettei tuossa “uudessa” (ajomäärä arvoitus, mutta vähemmän kuin entisessä) tahdo öljynlämpö nousta mitenkään edes sataseen, kesäkuumallakaan. Entisen kanssa ei ollut tuota ongelmaa, piti jo turvautua konehuoneen “lisätuuletukseen” jättämällä kolmiopellit pois, vaan siltikin sai jopa talvella lämmöt lähelle sataa…

    Niin, ja mielipiteeni perustuu siihen mitä on tullut kokemuksen kautta opittua, noilla lämmöillä vaan “saa eniten irti” moottorista, niin sisään tulevana lämpönä kuin pyörille siirrettävänä voimanakin. Kumma miten tuo parikymmentä astetta vaikuttaa, nyt sitten kun tuota polttoaineenmenoa moottoriin pääsee vähän toisella tavalla katselemaan, niin siinäkin sen eron näkee…

    Pitää vissiin ahtaa tuo, niin saa sen lämpenemään asiallisesti..? 🙄

    #153864

    Olispa kiva tietää mikä on noilla suurilla öljynlämmöillä 2cv:n koneen kannenlämpötila…
    Eipä luulisi tarttevan,, tai saavan olla ainakaan yli 80… ❗ 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153865

    Olis tuosta kannenlämmöstäkin logitietoa, on siellä ollu ajossakin yli sataa astetta, mutta näyttää olevan sitä korkeampaa lämpöä mitä matalemmilla kierroksilla vedättää eli rumasti kenkää antaessa ja konetta kierrättäessä (ja öljyjen ollessa hyvinkin kuumat) kannessa ei silti ole välttämättä kuin nihkeät 70°C lämmintä…

    Sattuneesta syystä on aika tarkkaa tietoa, ruiskun moottorinlämpöanturi on kannessa, toisen lämpösuojapellin kiinnityspulttina… 🙄

    Sitten kun sammuttaa moottorin, niin ei mene kuin hetki, niin saattaa olla heleposti reipas 150°C ja ylikin siellä kannessa, vaan äkkiä se jäähtyy kun käynnistää…

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 61)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.