Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Talviunille

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125482

    Kun kerta Akaile kerto, että mitä tehdä jos vielä ajelee ja läpi talvenkin. Vaan saisiko ohjeita ajokin talviunille laitosta? Tähänhän voisi sitten kertoa vinkit erilaisia säiltyspaikkoja koskien…eli jos ajokki uinuu lämpimässä sisällä tai kuten oma kulkimeni ulkona mutta katoksessa.

    #154391

    Tästäkin on ennen takavuosina aika perusteellinen keskustelu, löytääkö joku haulla (minä en onnistunut). Wikissä tätä ei vielä ole.

    #154392

    Onhan niitä monenlaisia konsteja. Veimme omat sätkät latoon, jossa toimii tuuletus hyvin. Pelit olivat puhtaat ja kuivat. Maton otin omastani pois lattialta. Ilmaa renkaissa riittävästi. Akuista otin plussakaapelin irti, mutta akut ovat muuten paikallaan. Joku saattaa käyttää kohokammion tyhjäksi, mutta en ole sitä tehnyt kait koskaan. Myös voidaan valuttaa kaasarin kurkusta jonkinverran öljyä, jottei sylintereissä tapahdu ruostumista. En sitäkään tehnyt. Toiset laittavat pölkyt rungon alle, ettei renkaat mene lyttyyn. Ei renkaat mene talvessa mihinkään, jos ne ovat ehjät. Mielestäni tarkeintä on, että laite on kuiva kun se laitetaan seisomaan.

    #154393

    Mitä tiiviimpi paketti, sen huonompi säilytyspaikka. Vanha kuiva heinälato on hyvin optimaalinen säilytyspaikka sätkälle. Vielä parempi on jos lämpötila pysyy tasaisena koko ajan, ettei minkäänlaista veden tiivistymistä tapahdu kulkimen sisällä ja koteloissa. Minulla on Tiina lämpöisessä tallissa talviseisonnassa, mutta olen silti käärinyt lattiamattoja auki, että kuivuu sieltäkin pienet höyryt pois. Akkua olisi hyvä ladata säännöllisesti, eikä se pahitteeksi ole jos koneen pyöräyttää vaikka muutamana plussapäivänä käyntiin, että öljy kiertää koneessa ja bensapumpun kalvo saa bensaa kostukkeeksi. Samaten jarruja olisi hyvä päästä vähän pumppailemaan, ettei jarrumännät vedä juntturaan, tosin LHM jarrujen kanssa tämä ei ole ongelma. Jos säilytyspaikassa pääsee lämpötila pakkasen puolelle niin pissapoika ja pumppu tulisi muistaa tyhjentää.

    Bensatankin täyteen jättö on vähän kaksijakoinen homma: Toki vähentää kondenssiveden muodostumista tankkiin, mutta toisaalta bensan säilymisajaksi ilmoitetaan nykyään käsittääkseni ainoastaan 3-4kk, joten keväällä käyntiin nykiminen vanhalla bensalla ei välttämättä onnistu. Vanha lyijymyrkkybensa säilyi vuodesta toiseen, mutta nykyinen on niin täynnä lisäaineita, että palo-ominaisuudet alkavat kärsiä säilönnän pitkittyessä. Esimerkiksi moottoripyörät ovat kovin ronkeleita vanhalle bensalle.

    Ja mitähän vielä. Henkan mainitsema akkukaapelin irroitus on tärkeä juttu. Minulla kävi pari talvea sitten niin että poppikoneiden vahvistin oli mennyt sököksi eikä sammunutkaan vaikka mankasta katkaisi virran. Tällöin vahvistin jäi päälle ja söi akun typötyhjäksi. Nooh, pieni murhe tämä oli, mutta ikävä hidaste jokatapauksessa kun kevään polte baanalle on kova 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #154394

    Mulla on käsitys että vanhan bensan käyntiongelmat koskee niitä uudempia pienillä toleransseilla toimivia autojen ja moottoripyörien moottoreita. Aina on tankki laitettu talveksi täyteen ja mahdolliset kanisteriin jääneet päiväysvanhat bensat on käytetty sätkän tai ruohonleikkurin moottorissa ongelmitta.

    #154395

    Aiwan totta, mutta jos on sätkän koneessa esim. sytty hieman pielessä niin kyllä se sen heräämiseen vaikuttaa vanhalla bensalla… Olen minäkin yleensä seisoneilla bensoilla käyntiin keväällä saanut sekä ulkoa että sisältä säilytyksestä, mutta ajattelin vain mainita, että bensaa on sorkittu menneistä ajoista.. Ja moottoripyörät ovat lähestulkoon aina olleet ronkeleita vanhalle bensalle, johtuneeko korkeammasta viritysasteesta, sitä en tiedä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #154396

    Mun mielestä on aina käynnistynyt vaikka kuinka iäkkäällä (jopa yli 10 v vanhalla) bensalla, Sen sijaan bensan saaminen kaasarille kuivuneen bensapumpun kautta on joskus ollut tuskien takana. Muutaman kerran on toinen sylinteri ollut jonkin aikaa “pimeänä” todennäköisesti jumittavan venttiilin tai karstan irtoamisen vuoksi.

    Kaipa bensan vanhenemisella joku merkitys on, mutta en ole huomannut mitään johdonmukaisia oireita.

    #154397

    Tuosta bensasta on ollut keskustelua toisella foorumilla. Alan pikku hiljaa itsekin uskomaan siihen että bensan haihtuessa kaasarista, jäljelle jää lisäaineista johtuvia kiteytymiä jotka osaltaan aiheuttavat pikkumurheita tukkimalla suuttimia ja kanavia. Millään muulla ei oikein voi selittää miksi uimurikammion pohjalle kertyy ruskeaa “hiekkaa”, vaikka käytössä on koko ajan ollut laadukas filtteri. Ratkaisuksi on esitetty pienkonebensaa joka ei sisällä kitetytyviä ainesosia. Uskokoon ken tahtoo. Itse putsaan mielummin kaasarin kerran parissa-kolmessa vuodessa kun alan bensaletkujen kanssa säätämmään pimeässä ja kylmässä ladossa 😯 . Täytyy tänä syksynä muistaa lorauttaa öljyä kaasariin sammutuksen yhteydessä. On sitten keväällä vallan riemastuttava savupilvi avaamassa uuden ajokauden :mrgreen: .
    Paitsi että säilytyspaikan on hyvä olla kuiva, kannattaa myös muistaa että hiiret tahtovat mielellään hakeutua sätkään, ja käyttää verhoilua yms. kulkimeen unohtunutta materiaalia pesänpehmikkeenä. Varma tapa houkutella jyrsijät paikalle on jättää esim. tyhjä sipsipussi lojumaan lattialle. Älkää kysykö miten ne pääsevät sätkään joka seisoo keskellä lattiaa, en tiedä, mutta niin ne vaan siinäkin onnistuvat.

    #154398
    Pia

    Kyllä ne hiirulaiset kipittää eturengasta pitkin konehuoneeseen ja sieltä, siitä pienestä reiästä josta päivä paistaa kun katsoo polkimien väliin, sisälle.

    Henkalla oli kerran BX:n tehty pipoon makuuhuone ja hanskaan keittiö; joka sormi oli täytetty autoon unohtuneilla pähkinöillä. 😀

    #154399

    @Pia wrote:

    Kyllä ne hiirulaiset kipittää eturengasta pitkin konehuoneeseen ja sieltä, siitä pienestä reiästä josta päivä paistaa kun katsoo polkimien väliin, sisälle.

    Räpsä siihen aukon eteen, niin säästyy penkit hiirulaisten tihutöiltä, hyvä kun muistutit. Kannattaa kyllä muistaa tyhjentää loukko riittävän usein,
    muuten voi olla melkoiset tuoksut sätkässä.

    Hommattiin juuri myös tuollainen kosteudentorjuja, Bolaseca Super, ei maksanut paljoa. Onkohan hyötyä, se nähdään?

    #154400

    @miki wrote:

    Tuosta bensasta on ollut keskustelua toisella foorumilla. Alan pikku hiljaa itsekin uskomaan siihen että bensan haihtuessa kaasarista, jäljelle jää lisäaineista johtuvia kiteytymiä jotka osaltaan aiheuttavat pikkumurheita tukkimalla suuttimia ja kanavia. Millään muulla ei oikein voi selittää miksi uimurikammion pohjalle kertyy ruskeaa “hiekkaa”, vaikka käytössä on koko ajan ollut laadukas filtteri. Ratkaisuksi on esitetty pienkonebensaa joka ei sisällä kitetytyviä ainesosia. Uskokoon ken tahtoo. Itse putsaan mielummin kaasarin kerran parissa-kolmessa vuodessa kun alan bensaletkujen kanssa säätämmään pimeässä ja kylmässä ladossa 😯 . Täytyy tänä syksynä muistaa lorauttaa öljyä kaasariin sammutuksen yhteydessä. On sitten keväällä vallan riemastuttava savupilvi avaamassa uuden ajokauden :mrgreen: .
    Paitsi että säilytyspaikan on hyvä olla kuiva, kannattaa myös muistaa että hiiret tahtovat mielellään hakeutua sätkään, ja käyttää verhoilua yms. kulkimeen unohtunutta materiaalia pesänpehmikkeenä. Varma tapa houkutella jyrsijät paikalle on jättää esim. tyhjä sipsipussi lojumaan lattialle. Älkää kysykö miten ne pääsevät sätkään joka seisoo keskellä lattiaa, en tiedä, mutta niin ne vaan siinäkin onnistuvat.

    Tulppaa bensansyötön ja kaasuttelee kaasarin uimurikammion tyhjäksi ennen pitkää varastointia, niin välttyy mömmön muodostumiselta kaasarin sisuksiin. Joskus sitä onkin niin paljon, että ihmettelee kuinka kaasari ylipäänsä on voinut enää toimia.

    #154401

    Minä otan lattiat paljaiksi matoista.
    Vaihdan moottoriin uudet öljyt ja suodattimen sekä uudet vaihteistoöljyt. On mukavampi pyöräyttää kone käyntiin seisonnan jälkeen, kun on puhtaat öljyt koneessa.
    Lisäksi laitan etuikkunan raolleen, tuuletusluukun auki ja takaluukun raolleen.
    Jos mahdollista, niin moottoria voisi pyöritellä käsin muutaman kerran seisonnan aikana eikä jarrujen polkeminenkaan ole pahitteeksi. Vaikkapa matkalla talvikulkimelle eli linja-autolle tai junalle.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.