Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Tärinä/jurina?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.8.2010, 07:23 #126168
Kysymys, johon lienee näin ilman koeajoa vaikea vastata:
Lainaus tuolta projektiosiostani:
Matkan aikana ilmeni ongelmia värinöiden muodossa > vauhdin noustessa yli 85 km/t alkoi etupää väristä enemmän tai vähemmän hillittömästi > ei ratti, ei kori, vaan tunne tuli etuakselistosta (?), sellainen olo tuli, että vauhtipyörä ei olisi tasapainossa (keskipakokytkin) tai etupyörän laakeri olisi “räjähtämässä” > vaiva poistu kaasua hiljentämällä… muutaman kerran kokeilin miten käyttäytyy yli 85:n vauhdissa > värinä ei poistunut, mutta kuljin kiihtyi vielä mittarin näyttäessä 105-110 erittäin pirteästi. Kone-laatikkoyhdistelmä toimii siis mainiosti (80-luvun 602cc – wanhus-dyane 6sen keskipakokytkin raskaalla vauhtipyörällä ja samaisen vaihdelaatikko (jonka välitykset ovat mitä?)).
2.8.10:
Nyt paketti on dyanen keulalla ja sama tilanne jatkuu eli pyöränlaakerivaiva eliminoitu > laatikon nelonen?, keskipakokytkin? koneen kampi?Jos ehdin ja jaksan, niin vaihdan tavallisen kytkimen takaisin.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com2.8.2010, 07:31 #158355Ehkäpä keskipakoisrummun laakeri väljä.
2.8.2010, 07:44 #158356Kuulustaa järkevältä vaihtoehdolta.
Onko tietoa onko laakerikoko sama kaikissa keskipakokytkimissä?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com2.8.2010, 13:54 #158357Ajossahan keskipakoisrumpu ja vauhtipyörä ovat “yhtä puuta” eikä laakeri pyöri.
2.8.2010, 14:06 #158358Vetarin yläpäässä väljää? Onko samat vetarit kuin edellisessä kokeilussa?
2.8.2010, 14:12 #158359Veikkaan myös vetarin yläpäitä. Etenkin tuplaristit voivat aiheuttaa aika mielenkiintoisia vibraatioita mm. jarruttaessa.
3.8.2010, 09:24 #158360Eri vetarit eli mennäänkö tasauspyörästön puolelle?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com3.8.2010, 11:59 #158361Suoralla tiellä tasauspyörästökin on toimeton.
3.8.2010, 12:07 #158362
Mitenkäs tuon palikan laakeri..? Jos siis se ottais ja vioittuis väljäksi, niin sieltä saattaisi tulla mielenkiintoisia juttuja…Pitäisi tuntua kyllä pienikin väljyys jos sitä on kun ottaa vetarista kiinni ja nykii. Myös liike rummun/jarrukilven tai jarrulevyn/satulan välillä paljastaisi väljyyden heti tuota nykiessä…
Ei löytyny äkkiä parempaa kuvaa tuosta…
3.8.2010, 12:44 #158363@Masa wrote:
Ajossahan keskipakoisrumpu ja vauhtipyörä ovat “yhtä puuta” eikä laakeri pyöri.
Täysin teoreettista jatkopohdintaa: jos siellä kuitenkin on väljää, niin tilaa jää resonoinnille, kun kytkinakseli kuitenkin sujahtaa laakerista läpi.
Keskipakokehäkin voisi tulla kyseeseen, ehkä irronnut pala tms.
Paha sanoa.
3.8.2010, 14:04 #158364Onkos siinäydistelmässä moottorin ja vaihteiston väliinkuuluvat palikat paikallaan?
Siellä kaiketkkiin pitäisi olla ohjainholkit ja ne korotuspalat.
Kalut linjassa ja mutterit tiukalla.
Tuhosin reilut 40vuottaa sitten yhden paketin kun siellä oli jotain vialla.
Jäljellejääneistä muruista ei oikein päässyt selville mikä.
Oireet muistuttivat kyllä hyvin samanmoisilta4.8.2010, 07:04 #158365Korotuspalat?
Holkit on paikallaan (tämä asia on tullut opittua kantapään kautta joskus takavuosina, kun jäi toinen holkki paketista pois).
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com4.8.2010, 08:20 #158366Vanhoissa keskipakoyhdistelmissä oli muistaakseni moottorin ja vaihteiston välissä n. 10 mm paksuiset “prikat” ja kyllä ne oli tehtaalla sinne laitettu.
En tiedä näistä uudemmista että pitäiskö näissä olla ja toimisko se kytkin ollenkaan jos sieltä ne puuttuisivat.4.8.2010, 09:08 #158367Ainakaan 18-heppaisessa ja kutosessa mulla ei oo mitään prikkoja välissä ja molemmissa hyvin roimivat keskipakoissysteemit. Se ohjausjolkki tietysti löytyy.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.