Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tarvitseeko öljyjä vaihtaa??

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #225868

    Moro

    Tää kysymys kuuluis varmaan jonnekin muualle, kuin tänne, mutta kysyn silti.

    Eikä muuten oo aprillipila!

    Syksyn ja Talven kokemuksia muutaman (3) tuhannen kilometrin ajosta:

    Jos 2cv 6:nen vm -77 (moottorilla ajetuista kilometreistä ei oo varmaa tietoa, mutta uskoisin, että paljon?!?!) kuluttaa öljyä 0,5 – 0.7 litraa tuhannella kilometrillä, niin tarvitseeko öljyjä oikeastaan koskaan vaihtaa, kunhan vaihtaa suodattimen säädetyssä ajassa (5 tkm)? Öljynä on nyt puolisynteetinen 10 – 40:nen. Öljyn väri on ollut koko ajan sellainen, että mittatikun metallin öljyn läpi näkee ei siis mikään pikimusta.

    Kone ei savuta ja kulkee mielestäni ihan OK. Eli ei jää jalkoihin edes motarilla.

    Ei vuoda tallin lattialle!

    Jonnekin se öljy vaan katoaa?!

    T: jiipee

    #225876

    Öljypohjaan ja muualle öljynkierron järjestelmään kertyy raskaampia partikkeleita, jotka tulevat ulos vain nesteet vaihtamalla. Öljyn sekaan sekoittuu myös vettä ja muuta möhnää, jota ei suodatin poista. Onhan se mukavaa edes hetken nähdä kirkasta öljyä tikun päässä heti vaihdon jälkeen.

    Salakavalan öljynkulutuksen syyksi epäilisin kuluneita männänrenkaita tai venttiilinvarren teflon-tiivisteitä. Huono huohotin myös edesauttaa öljyn palamista imuilman mukana. Välttämättä tämä ei näy jatkuvana savutuksena, mutta kokeilepa jyrkässä alamäessä nostaa jalka kaasulta ja paina se jonkin ajan kuluttua pohjaan tarkkaillen pilvimuodostelmia taustapeilissä pakoputken puolella.

    #225881

    Taitaa olla helpoin tapa tuhota mikä tahansa 4-tahti moottori, meinaan että laiminlyö öljynvaihdon.

    #225886

    Jos on joskus puhdistanu keskipakoputsareita niin on nähny mitä öljystä erottuu ja millä aikataululla. En jättäisi öljyjä vaihtamatta, on sentään halvin ja helpoin huoltotyö.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #225920

    Nyt kun Hanski mainitsi tuon keskipakosuodattimen, jota Sätkästä on turha etsiä. Joissain pienemmissä Fiateissa niitä ainakin on ollut. Ja miten tämä sitten Sätkään liittyy? No, kuten tunnettua ,niin nelkun koneissa ei ollut öljynsuodatinta. Näissä koneissa kampiakseli toimi kuten keskipakoissuodatin. Keskipakoisvoiman ansiosta öljyyn joutuneet metallihiukkaset tiivistyivät kampiakselin öljykanavien seinämille ja pikkuhiljaa öljykanavat tukkeutuivat tuhoisin seurauksin. Nelkun koneen kestohan oli keskimäärin n. 100 000km. Yleensä vielä alle tuon.

    #225929

    Ja nyt kun Masa mainitsi niin.. itselleni ensimmäisen kosketuksen”linkoon”mitä nyt keskipakoissuodattimeksi kutsutaan tapahtui isoissa ruotsalaisissa dieseleissä missä se linko kaavittiin puukolla reunoista puhtaaksi 20 tkm välein. Ja lisänä oli vain pieni suodatin turbolle. Se yhdistelmä toimi ja toimii vieläkin kiistattomasti täydellisesti..kunhan sen lingon avaa ja putsaa aina. Toinen kontakti oli amerikkalainen iso diesel missä linko oli vaihdettava patruuna..toiminut kymmeniä vuosia sekin. Sille oli laitettu iso suodatin kylkeen mikä vaihdettiin varoiksi myös. Sitten päästään boxereihin..Mp käytössä mitä olen oheisen harrastuksen kautta kuunnellut niin vastaavissa moottoreissa kuin kulkimissamme on kampiakselilla linkolevyt jotka pitää puhdistaa n. 20 tkm välein jottei kanavat tukkeudu jne. Joten lyhyesti:D a)komppaan Masaa ja b) totean linko on paras c) öljyt kannattaa aina vaihtaa.

    #226089

    Huono huohotin myös edesauttaa öljyn palamista imuilman mukana

    Moro ja kiitos Kaikille vinkeistä!

    No nyt vihdoin pulloleikit on leikitty (=totuus vai tuleva tehtävä, eli vaihtaakko huohotin?).

    Eli tein operaation: Muoviletku öljyntäyttöputkeen ja toinen pää pulloon. Tyhjäkäynnillä nestepinta putkessa nousi silmämääräisesti n. 12 cm pysyen siinä. Mitä enemmän kierroksia koneessa sitä alemmas nestepinta putksessa laski. Täysillä kierroksilla en kokeillut, mutta kuvittelin, että koneessa oli “puolet tehoista” käytössä, niin nestepinta pukessa kohosi vain n. 2 cm.

    Operaation jälkeen (n. 5 kertaa kovemilla kierroksilla mittauksia) öljyntäyttöpuken puoleinen “koeputken” pää oli n. 25-30 cm pituudelta öljysymun värjäämä?!? Ilmansuodatin, joka vaihdettiin viimeisen öljynvaihdon n. 3 tkm yhteydessä on puhdas. Öljyt vaihdettiin tuolloin mineraaliöljyistä puolisynteettisiin.

    Aikaisemmasta öljynkulutuksesta mineraaliöljyillä en tiedä, kun hankin kulkimen siis n. 3 tkm sitten.

    Eli huohotin vaihtoonko, mineraaliöljyt takaisin, vai mitä siis tehdään?

    T:jiipee

    Ps. Kuljin ei ole vielä myynnissä varaosiksi!!!!!!!!!!!!!

    #226090

    Eikös huohottimesi toimi esimerkillisesti. Jos nestepatsas 12 cm, huohottimen kumit tiivistävät kuten pitääkin,
    eivät voi olla repeytyneitä eikä kovettuneita (tällöin ovat usein muotoutuneet kolmelle laineelle kolmen niitin mukaisesti).
    Alhaisilla kierroksilla huohottimen toiminta tehokkainta, täysillä kierroksilla ei tiivisty täysin. Olen todennut että
    huohotin joka ei nosta lainkaan vesipatsasta on toiminut suht hyvin, kone ei pahemmin pursuillut öljyä– matka-ajoa paljon ajettu ja huohottimen kumi oli suht. suora, tosin kovahko, ei ollut käpristynyt kuin vanhan hiihtomonon pohja.
    Eli kierroksilla tuollainen saattaisi toimia suht hyvin kun ei tarvita maksimaalista tiiveyttä.
    Englanninkielisillä sivuilla löytyy ainakin paljon tietoa moottoreiden kehityksestä huohottimen osalta, toisen maailmansodan jälkeen on mm. saastepäästöjen vähentämiseksi tehty erilaisia ratkaisuja, vanhuksenkin huohotin
    alkeellisemmasta päästä, nelkun ja kutosen sofistikoidumpi.
    Niin sanotut alkuperäisen näköiset tarvikehuohottimet keränneet huonoa mainetta, taitaisi yksinkertaine reed-
    venttiilikin toimia , sellainenhan näyttäisi olevan eräässä hieman alkuperäistä huohotinta muistuttavassa uusversiossa.

    #226091

    Eikös huohottimesi toimi esimerkillisesti. Jos nestepatsas 12 cm, huohottimen kumit tiivistävät kuten pitääkin

    Kiitti,

    Joten vikaa ruvetaan etsimään muualta?!?

    T: jiipee

    #226092

    Jos kone ei vuoda öljyä mistään niin kyllä yleisin hävikin syy taitaa olla väsyneet ja kuluneet männänrenkaat tai sylinterit. 150tkm ajetut männät ja sylinterit haluavat yleensä vähintään uudet männänrenkaat ja sylintereiden ollessa kunnossa, sekä männänrengasurien ollessa tiukat paketilla ajanee toiset 150tkm pelkillä uusilla männänrenkailla. Suurin syy tälle on maan gravitaatiovoima, eli rivikoneisiin verrattuna painovoima rasittaa sylinterin kulumapuolta toisella tavalla bokserikoneessa.

    Huom. koneella ajaa samoillakin männänrenkailla enemmän kuin 150tkm, mutta yleensä öljynkulutus lisääntyy tuon rajan jälkeen. Uudet männänrenkaat tulee monessa kohtaa paljon halvemmaksi kuin kaataa säännöllisesti se puoli litraa öljyä koneeseen.

    Yksi detalji tähän lajiin on myös se, että jos öljynkulutus kasvaa ajettaessa matka-ajoa 90-110kmh verrattuna 80-90km/h niin jostain falskaa. (Öljyrengas-puristusrenkaat-venttiilien teflonit)

    Toinen huomio öljynkulutukseen on tämän vastakohta, eli mikäli öljyä ei kulu käytännössä ollenkaan niin öljyrengas ja/tai alempi puristusrengas on liian tiukka ja ylin puristusrengas ei saa voitelua. Tällöin kiinnileikkautumisen tai sylinterin ennenaikaisen kulumisen riski on suuri.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226093

    Yksi detalji tähän lajiin on myös se, että jos öljynkulutus kasvaa ajettaessa matka-ajoa 90-110kmh verrattuna 80-90km/h niin jostain falskaa. (Öljyrengas-puristusrenkaat-venttiilien teflonit)

    Kiiti Akaile!!!!!!!

    Näin juuri on. Koneessa ei ulkoisia vuotoja. Ajetuista kilometreistä ei meikäläisellä tosiaankaan ole mitään varmuutta.Tuota matkanopeutta ja öljyn kulutusta olen seuraillut. Vaikkakin Kuljin iloisesti kulkee mittarin mukaan “reippaasti” yli 110, niin silloin kyllä öljyä kuluu. Mutta kun motarilla työmatkoja köröttelen noin suurin piirtein mittarinoputta 90 rekkojen perässä, niin öljyn kulutus on kohtuuden rajoissa, no mikä sitten lie kohtuus (0,5 – 0,7 – 1,0 per 1000 km?). Minusta kuitenkin hiukkasen liikaa!

    Eli siis remppaa pukkaa!!!!!!!!!! Tai peräkonttiin lisää öljykanistereita?

    Pyttyjen puristusmittaus saattais kaiketi kertoa jotain?

    T: jiipee

    #226095

    Tilanteen ollessa erittäin huono tai toispuoleinen, puristuspainemittari antaa suuntaa. Yksi ongelma on kuitenkin se, että kutosen koneita on tehty useilla eri puristussuhteilla. Siispä esim. 9.0:1 männät saattavat antaa kuluneillakin renkailla kohtuu tuloksen kylmänä, mutta ajossa öljyn lämmetessä ja vetristyessä, sekä edellisen viestin nopeusrasituksen paineen myötä öljynkulutus lisääntyy.

    Ns. saksan koneiden matalapuristemännät 7.9:1 saattavat antaa ehjinäkin matalahkon tuloksen, mutta siinäpä se, eli olisi hyvä tietää millä palikoilla kone on tehty.

    Siispä puristepainemittarin oleellisin mittaus on, onko oikealla ja vasemmalla puolen keskinäistä eroa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226097

    Millaisia puristuspaineita “terve” 2cv 6 kone antaa? . Korkeimmalla puristussuhteela ja matalammalla puristussuhteela. Omani antoi 10 kg / 10,5 kg. viime kesänä. Arvelen että tämä kone on varustettu matalammalla puristussuhteella omaavilla Männillä.. Ei taho mielellään mennä kuin 100 km/h. Vois tietty kulkea kovempaa. Vääntöä toki löytyy!

    #226107

    Millaisia puristuspaineita ”terve” 2cv 6 kone antaa? . Korkeimmalla puristussuhteela ja matalammalla puristussuhteela. Omani antoi 10 kg / 10,5 kg. viime kesänä. Arvelen että tämä kone on varustettu matalammalla puristussuhteella omaavilla Männillä.. Ei taho mielellään mennä kuin 100 km/h. Vois tietty kulkea kovempaa. Vääntöä toki löytyy!

    8-12kg lukemia muistan näheeni, mutta mallien välisiä en osaa erotella. Tuo puolen kilon ero voi johtua ihan venttiilien säädöistä..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226123

    Katselin tuossa kuvia mittauksista: 7.9 puristus= 10,5–11 kg, 8,5 puristus 11,,5–12,5 kg, uudet renkaat ja venttiilit, moottorit eivät ole olleet vielä käynnissä, mittaus suoritettu 12 voltin jännitteellä ja 6 voltin startilla.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.