Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Tarvitseeko öljyjä vaihtaa??
- Tämä aihe sisältää 28 vastaukset, 15 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 30.4.2016 at 18:02 jan sitikkamies toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.4.2016, 17:50 #226370
Miten kylmän koneen (0 – +3) käyntiinlähteminen? Pitääkö pitkään startata vai riittääkö pelkkä salama-avaimen näyttö? Ajattelin vain tuosta öljynkulutuksesta ja puheista harvasta sylinteristä.
Itsellä nyt jotakin ongelmaa. Saa sahata tosi pitkään yön yli seissyttä konetta ja käyntiinlähtöä voisi kuvata seuraavasti: moottori alkaa kilpailla pikkuhiljaa startin kanssa kierroksista eli jossakin vaiheessa moottorin kierrokset ylittää startin kierrokset ja ryypyn kanssa melkoista värkkäämistä (sekavasti ilmaistu). Vähän niin kuin vanha traktori alkaa voittaa startin kierrokset ennen kuin lähtee kunnolla käyntiin. Viime kesänä kone remontoitu, eli kammen takalaakeri koneistettu ja laakeri teetetty uusi, pytyt hoonattu ja uudet männänrenkaat, sytty säädetty sropolampulla kaksi hammasta ennen manuaalikohtaa, kaasari vaihdettu(vanha, ei vaikutusta), tulpat putsattu. Bensaa saa – pumppu täytti uuden kaasarin tyhjän kammion nopeasti.
Puristuksia en ole vielä mittaillut, mutta vähäsen sinne viittailisi. Kun kylmänä lähtee lopulta käyntiin, niin sininen savu on miehekäs, loppuu kuitenkin pian eli on saanut vain seisoessa öljyä pyttyihin – venttiilinvarrenkumit? Ei kuitenkaan kuluta öljyä oikeastaan ollenkaan (Mobil Rallivormula 5w-50). Lämpimänä lähtee kohtuullisesti käyntiin. Vääntö tuntuu olevan ehkä hieman heikompi kuin aikaisemmin. No mene ja tiedä.Pitää tässä kuitenkin mittailla nuo puristuspaineet ja sitten ollaan viisaampia.
19.4.2016, 23:24 #226386Miten kylmän koneen (0 – +3) käyntiinlähteminen? Pitääkö pitkään startata vai riittääkö pelkkä salama-avaimen näyttö? Ajattelin vain tuosta öljynkulutuksesta ja puheista harvasta sylinteristä.
Moro,
No mä oon vaan tällänen Kulkimen koneen käyttäjä, joten en noita tekniikan ja mekaniikan saati sitten painovoiman ihmeellisyyksiä oikein tiedä. Joten en voi Sinua teknisissä bropleemeissa autta, mutta ajokokemuksista voinen puhua. Oon vaan seurannut päivittäin öljytikkua! Ja öljyä menee………….
Kun kylmän koneen käynnistän ei sinisiä sauhuja näy!!!!!!!!!!
Viime syksynä 2CV-ammattilainenTäällä Tuusulassa laittoi Hossi Kakkosen tosi iskuun ja on pysynyt sellaisena. Eli kulkee tosi reippaasti (mittarin mukaan reippaasti yli 115 km/h. Talvella en ollut motarin tukkona, mutta nyt kesänopuksilla kaikki suhaa 130 lasissa). Tänäänkin kun ajelin Hesasta Tuusulaan, eli töistä kotiin, niin piti oikein pidätellä, kun “pintakaasulla” ryntäs aina sataseen, vaikka meeneillään on öljynkulutuksen testaus nopeudella max 90 km/h. Nyt musta tuntuu, että hyvä kun 300 km pääsee puolella litralla!!!??
Mutta tuohon kännistymiseen voinen todeta, että Hossi Kakkonen lähtee nyky-aamuina, kun oon kokeillut ilman huikkaa (eli vähän plussan puolella) käyntiin ekalla startilla. No ei tosin ihan vielä virta-avainta lukkoon viedessä, mutta muutaman pyöräytyksen jälkeen. Ja kun hörähtää annan pedaalia. Parisataa metriä kun ajaa meidän pikkuteitä ykkösellä, niin pysyy kännissä “ison risteyksen liikennevaloissa”.
T: jiipee
Ps. Jotenkin oon vaan ajatellut, että Hossi Kakkonen nyt nauttii siitä, että öljyn maailmanmarkkinahinta on niin alhaalla, joten nyt sitä on lupa edullisin kustannuksin “hörsätä”. Oon Hälle kyllä sanonut, että asiaan tullee kyllä muutos tämän kesän aikana, jos Hossia hoitavalla Tuusulalaisella 2CV-toohtorilla sattuu olemaan vapaita vastaanottoaikoja??!!
T: sama
20.4.2016, 10:37 #226396Pari huomiota Monikalle:
“Saa sahata tosi pitkään yön yli seissyttä konetta ja käyntiinlähtöä voisi kuvata seuraavasti: moottori alkaa kilpailla pikkuhiljaa startin kanssa kierroksista eli jossakin vaiheessa moottorin kierrokset ylittää startin kierrokset ja ryypyn kanssa melkoista värkkäämistä (sekavasti ilmaistu). ”
Kaikesta huolimatta tää kuulostaa kipinäongelmalta, eli vaikka on vaihdettu kärjet ja säädetty strobolla niin jotenkin vaikuttaisi, ettei kipinä ole vahva. Onko kyseessä näitä uusia kärkiä surkein kondensaattorein? Onhan kärkikulma oikein? Eli siis kärkiväli, perinteisimmin sanoin.“sytty säädetty sropolampulla kaksi hammasta ennen manuaalikohtaa, kaasari vaihdettu(vanha, ei vaikutusta),” Hyvä, kolmekin hammasta pystyy aikaistamaan, mikäli ei nakuta ajossa täydellä kaasulla vedättäessä. Pelkkä kaasarinvaihto ei välttämättä korjaa ongelmia, minimissään myös tyhjäkäyntiseos pitäisi säädellä kohdalleen. Voi olla laihallakin ja se kiusaa tuota kylmää starttia.
“tulpat putsattu.” Ei hyvä. Tämä tulee sitten ihan yleisesti Kiltaveljille ja siskoille: Tämä on väärä paikka säästää. Jos ei ole mitään hajua tulppien ajetuista kilometreistä ja menneestä elämästä niin vaihda tulpat ihan suosiolla. Sanovat jopa, että tulppien kastelu vaurioittaa tulppaa pysyvästi ja erityisesti yksikurkkuisilla tämä onnistuu aika helpolla. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta paristakin lähteestä kuultua. Uusista tulpista kärkivälin tarkastelu, 0.6mm tehtaan suosittelema, omakohtainen “rule de Finlandia” 0.4mm. Ei kuitenkaan yli 0.6mm; joissakin tulpissa ollut jopa millin rakoa paketista ottaessa.
“sininen savu on miehekäs, loppuu kuitenkin pian eli on saanut vain seisoessa öljyä pyttyihin – venttiilinvarrenkumit?” Todennäköisesti. Tätäkin voi vähän vilkuilla tulpista, mikäli ovat öljyiset ja karstaisset niin väljältä koneelta kuulostaa. Pelkät puhaltelut venttiilinvarsilta antaa normaalisti nuo starttisavut, muttei vielä karstoita tulppia.
“Lämpimänä lähtee kohtuullisesti käyntiin.” Yksikurkkuisen kuumastartti tehdään kaasuläppä auki; kenties tuolloin seos on paremmalla tolalla kuin kylmänä?
“Pitää tässä kuitenkin mittailla nuo puristuspaineet ja sitten ollaan viisaampia.” Tämä hyvä, vilkaise myös nuo muut huomiot läpi.
Edit: Mikä on tulpanjohtojen laita? Alkuperäiset, merkittömät “jotkut kaapelit”, uudet perusmarketin silikonikaapelit vaiko Bougicordit? Tämä ei ole maksettu mainos, vaan näissä jälkimmäisissä on oikeasti pienenpieni vastus, joka edesauttaa kipinän siirtymistä puolasta tulppiin. Varsinkin, jos näyttää siltä, että toisen johdon resistanssi on korkeampi kuin toisella puolen niin se saattaa aiheuttaa “yhyren pytyn käyntiä” kylmänä. Hyvä indikaattori on myös kastella suihkupullolla tulpanjohdot ja käynnistellä pimeässä tallissa. Jos johdoista näkyy sinistä loimua esimerkiksi valopukkiin, on johtimen eriste pettänyt ja osa jännitteestä katoaa läpilyönteinä, eikä tulpasta purkautumalla.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.4.2016, 14:23 #226399Joskus olen ajanyt samoilla tulpilla jopa 40.000 km 2cv:llä ongelmitta, kun en ole huomannut lukea omia vaihtomerkintöjäni. Silti siinä kohdassa tosiaan turha säästää.
NKG:n sivulta: “Kun 60-luvulla sytytystulpan vaihtoväli oli n. 5-10.000 km, on se nykyisin kohonnut useissa moottorityypeissä 60.000 kilometriin.”
20.4.2016, 15:23 #226401Itsessään tulpan evoluutio ei ole ollut niin merkittävä, mitä sitä kuvittelisi. Joitakin metallurgisia muutoksia tietty, mutta kyllä suurin syy kestävyyden pidentymiselle on moottorin muu siistiytyminen. Nykyöljyt pitävät puhtaampana koneen, polttoaineen syötön ruiskutekniikka, sytytyksen tietokoneohjaus, polttoaineen sisältö jne. Nämä ovat niitä aihealueita, mitkä muakin kiinnostaa tämän harrastuksen sivuraiteena, eli itsessään suorastaan nerokkaan 2cv-konseptin parantelu nykytietämyksen valossa ja siitä saatavat hyödyt ja haitat. (<–Yleensä molempia on, mutta missä suhteessa?)
Tässä on kaksi aika hauskaa ääripäätä kahden foorumin välillä osittain kaluston ikäjakauman vuoksi:
2cv-foorumi: “Tulpat vaihtoon 15 000-40 000km välein”.
Sitruunapatonki: “Ai pitäisikö tulppia muka vaihtaa yli 100 000km ajon jälkeen? Siellähän ne puolakannen alla lymyilee, mitä niihin koskemaan?” 😀Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.4.2016, 15:50 #226403Joo, ja nykyinen bensa pitää kyllä tulpat merkittävästi puhtaampana 2cv:ssäkin.
Eilen juuri vaihdoin Visan koneeseen tulpat saadakseni liikkeelle lähdön hetkellä tapahtuvan nyökkäilyn häviämään. Montaa muuta kikkaa oli jo ennen sitä kokeiltu: mustan poksin vaihtoa, sytytysanturien säätöä ja vaihtoa, putsattu kaasarin kiihdytyspumpun kanavat, vaihdettu isompaa tyhjäkäyntisuutinta ja muitakin suuttimia ym. Nämäkin auttoivat, mutta loppusilaus taisi olla tämä tulppien vaihto, vaikkeivat vanhat Valeotkaan olleet kovin vanhat. Tyyppi oli Bosch HR7DC+. Olisi ollut myös HR6DC+ varastossani, molemmat luettelon mukaan Visa 652:lle käypiä. Kumpi lienee kylmempi malli ja miten lie vaikuttavat esim. laihan seoksen syttymiseen?
20.4.2016, 20:15 #226415^Boschin numero- mitä pienempi sitä kylmempi. Eyquem sanoo saman 755X tulpan sätkälle ja CX Turbolle.. Boschina 5:n.
20.4.2016, 20:35 #226417Ja ne tulpanjohdot on kulutustavaraa. Pojan Vectran kanssa saikattiin aikamme ja käytettiin pari kertaa huollossakin nykivän käynnin takia. Tulpanjohtojen vaihto lopulta auttoi ongelmaan.
Paku oli aluksi huono kylmäkäynnistyjä. Vaihdoin suosiolla heti tulpat ja tulpanjohdot, putsasin kaasarin ja säädin venttiilit. Ei mitään ongelmaa. Kärkiin en ehtinyt koskea.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen21.4.2016, 10:47 #226430Tulpanjohtojen vaihto kokeeksi on helpoin mahdollinen remontti käyntihäiriöiden eliminoimiseksi. Joskus myös puolassa voi olla hiushalkeama ja kipinä karkaa huomaamattomasti valopukkiin. Pimeällä vasta paljastuu. Hento maiskuttava äänikin voi kuulua.
Myönnän kyllä itse usein ajelevani vuosikymmeniä vanhoilla alkuperäisillä Bougicord-tulpanjohdoilla. Tuntuvat olevan ikuisia, toisin kuin monet muut.
29.4.2016, 23:42 #226658Salakavalan öljynkulutuksen syyksi epäilisin kuluneita männänrenkaita tai venttiilinvarren teflon-tiivisteitä. Huono huohotin myös edesauttaa öljyn palamista imuilman mukana. Välttämättä tämä ei näy jatkuvana savutuksena, mutta kokeilepa jyrkässä alamäessä nostaa jalka kaasulta ja paina se jonkin ajan kuluttua pohjaan tarkkaillen pilvimuodostelmia taustapeilissä pakoputken puolella.
Moro,
No niin. Näin se juuri menee. Huohotin toiminee, pulloleikit leikitty? Mutta savustuksen muodostus tapahtuu juuri niin kuin kuvasit! Lahden motarilla loivassa alamäessä maanopeus n. 110 km/h, kaasu ylös, hetken moottorijarrutus, kytkin pohjaan, ja urku auki. Katse putken puoleiseen sivupeiliin ja jees SAVUA ILMASSA.
Eli jossain vaiheessa remppaa siis pukkaa, Nyt mitattu öljynkulutus on n. 1,25 l / 1000 km (työmatkoilla Tuusula – Helsinki) maanopeudella n. 90 km / h + kaupungin nykivät ajot).
No, öljyhän on nykyään halpaa ja sitä kuitenkinkin kuluu onneksi vähemmän kuin menovettä. Nyky kunnossa olevalla Kulkimella saatan siis tukea Saudien raakaöljyn hinnanmuodostusta, kun olen kysyntää kasvattamassa??!!??
Eli ehdotuksia.
Kun Kulkimen tämänhetkisen moottorin sielunelämästä (ajetut kilometrit) ei oikein ole varmaa tietoa, niin meneteltäisiinkö nyt niin, että mennään tällä öljynkulutuksella ja odotetaan, kun kone rupee rupattelemaan (rallattamaan) ja siten vasta “maha auki” ja uudet värkit sisään??Toi on vaan niin ihmeellistä, kun Kuljin kulkee tosi mukavasti tuon 110 ja vähän reippaasti päällekin km/h???!!! Lopun enteitäkö siis????????????
jiipee
30.4.2016, 09:10 #226663Venttiilivarren tiivisteet voisi vielä vaihtaa ennenkuin alkaa konetta purkamaan. Voi olla, ettei siinä muuta vikaa olekkaan.
30.4.2016, 17:43 #226668Samaa mieltä Masan kanssa. Olisi ainakin halpa remppa.
30.4.2016, 18:01 #226670Venttiilivarren tiivisteet voisi vielä vaihtaa ennenkuin alkaa konetta purkamaan. Voi olla, ettei siinä muuta vikaa olekkaan.
Samaa mieltä Masan kanssa. Olisi ainakin halpa remppa.
Kiitti Molemmille!
Näin tehtäneen!
Lämpimän kesäpäivän ja savustuksen merkeissä kaiketi kohdataan…
jiipee
30.4.2016, 18:02 #226672Mites imusarjan ja kannen liitos
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.