Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tasapainoituslaite

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129429

    Facebookin kansainvälisen 2cv-ryhmän keskusteussa tuli vastaan tällainen simppeli tasapainoituslaite:
    http://www.harborfreight.com/portable-wheel-balancer-39741.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Periaate on, etä ensin teline asennetaan tasaiselle alustalle ja sitten rengas vanteineen tasapainoitetaan kärjessä olevan häränsilmän vesikuplan ohjaamana vatupassin tyyliin. Painoero kallistaa laitetta sille suunnalle, jossa on liikaa painoa. Sivulta löytyvä myyntivideo kertoo asian.

    Tämä kuulemma toimii myös 2cv:n vanteella, koska häränsilmä näkyy vanteen keskireiästä sopivasti läpi.

    Näinköhän toimii vai onko tämä vain liian yksinkertaista ollakseen totta?

    Keskustelu fb-ryhmässä: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10100751898925840&set=pcb.890704321000826&type=1&theater” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #175021

    Tuolla saanee korjattua ainakin vanteen sivuttaissuuntaista heittoa. Sellainen ikävä detalji on tullut kantapään kautta opittua, että GS:n vanteita ei saa tasapainoon isomman keskireiän varassa pyörittäen. Ts. vein liikkeeseen ja toivoin saavani hyvin tasapainotetut renkaat, mutta lopputulos ei ollut hyvä. Siispä jatkossa pitäydyn laipallisissa laitteissa, joilla tasapainotetaan pultinreikiin keskittäen. Uskoisin kuitenkin sätkän keskireiän olevan riittävän symmetrinen tuota Jukan linkkaamaa laitetta varten.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175022

    Hyvin usein renkaan tärinän aiheuttaakin vanteen kierous. Silloin kannattaa vanne laittaa vaihtoon ja käyttää vanha vaikka pallogrillinä tai aurinkovarjon jalustana.

    Vanteen kierous on helppo todeta tunkaamalla rengas ilmaan ja pyörittämällä sitä paikallaan samalla, kun asettaa meisselin tms. tulkiksi mahdollisimman lähelle vanteen reunaa.

    Tuolla linkkaamallani laitteella ei mielestäni vanteen kierous näy, vaan nimenomaan painoeron aiheuttama epäbalanssi.

    Ja muistutetaan vielä siitä venttiilimerkistä, joka löytyy uusista renkaista ja tulee asettaa venttiilin kohdalle em. syystä. Itse en vielä kertaakaan ole muistanut sitä renkaita asentaessani huomioida 😉

    #175023

    Venttiilin kohdalle? Itse mielsin tuon renkaaseen merkatun kohdan renkaan painavimmaksi pisteeksi, jolloin se tulee venttiilin vastapuolelle? Näin toimin hiljattain uusia Toyoja asentaessa ja hyvät tuli.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175024

    Kyllä se Toyon renkaan merkki kuuluu venttiilin kohdalle koska kyseessä on renkaan kevein kohta..
    Monta sarjaa kyseisia renkaita asentaneeni tiedän sen näin toimivan..
    Ja siten se asennus piti tehdä jo 70 luvulla kun kyseinen merkki renkaisiin ilmestyi esimerkiksi X:sä misukkaan..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #175025

    Näin täytynee toimia jatkossa…outoa kyllä, että noista renkaista tuli ihan hyvät.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175026

    Toyot on sen verran hyvä laatuisia että voi noinkin käydä että sattumalta onnistuu..
    Toissa kesänä näin vastaavasti että jouduttiin kaikki neljä rengasta kääntään vanteella merkit kohdalleen kun ei sitä oltu heti oivallettu ja juputtivat oudosti..
    Rauhoittuivat sitten kun merkit oli kohdistettu venttiileille..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #175027

    Tuollaista laitetta käytettiin meilläpäin “ihan oikeassa” rengasliikkeessäkin vielä 70-80 -lukujen taitteessa, ihan kelvollista tulosta silläkin tuli. Tosin ilman tuota “häränsilmää”, tasapainopiste katsottiin hieman toisin, mutta periaate oli vastaava…

    Silloin oli vielä yllättävän yleisiä keskireiättömät vanteet, muissakin kuin Citroeneissa, joten tuommoisella laitteella pystyi tasapainottamaan vähintäänkin kelvollisesti vanteet kuin vanteet, yksinkertaisilla sovitepalikoilla joilla vanteen sai asettumaan keskeisesti pultinreikien avulla…

    Sitä paremman tuloksen tuollaisella saa, mitä kapeampi on rengas/vanne, sopii siis senkin takia varsin kivasti Sätkälle…

    #175028

    Oliskohan jossain Suomesa myytävänä?

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.