Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › tehdaskunnostetut koneet
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
5.1.2006, 19:57 #131372
Korjaan siis ei sintraus, vaan jätetty ilmeisesti tahallaan karkeaksi niinkuin yleensä laakeripesät on. Paljon vaikeampi se on saada juuri oikeankokoista, kun pyrkiä tietoisesti jättämään miulummin liikaa kuin liian vähän.
Korjaan myös että laakeri ei pyöri, mutta ehkä liikkuu.Hyvin korjattuja kampia saa euroopasta 300e:lla, joten ei kannata maksaa kyläsepälle 500e:a.
5.1.2006, 20:04 #131373Totta puhui Tornion mies että tällä palstalla ei kannata aikaa hukata. Vaikka kuinka yrittäisi pydyä tosiasioissa; kysyä kokemuksia ja selvittää asioita, niin saa vastakseksi saivarteluja ja perustelemattomia väitteitä vastaukseksi.
5.1.2006, 20:11 #131374Tuota Seinäjoen Moottorikoneistamoa en pitäisi kyläseppänä, ovat tehneet jo kohtuullisen pitkän aikaa samantyyppisien kampiaksiloiden korjauksia. Mm. itäpyöräporukalla on siitä firmasta paljonkin hyvää sanottavaa, niissä on kampi kasattu vastaavasti kuin sätkässä. Myös muita vastaavan rakenteen omaavia kampia ovat siellä korjanneet, moottorikelkkoihin yms.
Mutta tämä Et otti kyllä mielenkiintoisen asian esille, nimittäin nämä kiertokangen alapäiden korjaamisen. Niitä pitäisin ongelmakohtina, en runkolaakereita. Vaikkakin etummaisen runkolaakerin vaihdossa tämä jakopään ratas aiheuttaakin ylimääräistä päänvaivaa. Runkolaakereiden valmistus on helppoa ja hauskaa, kuten Veera1-2:kin sen totesi.
Nameone: Oletkos tilannut euroopasta korjattuja kampia vai perustuuko väitteesi hyvin korjatuista vain netistä luettuun? Mikäli jossain sellaisen nähnyt olet ja hypistelemään päässyt, suhtautumiseni asiaan muuttuu. Ja tuon 300€:n ollessa ostohinta, mitä mahtaa maksaa kampi kotiin saakka kuljetettuna?
5.1.2006, 20:58 #131375Silloin kun tehdään kampia niitä määriä mitä euroopassa, syntyy tuotteelle maine, jos he väittävät että kampi kestää paremmin kuin tehdaskampi, niin on helppo uskoa että kampi on laatutyötä vaikkei jokainen kampi kestäisikään 400tkm. Siksi sanon kyläseppä, koska heillä ei ole mainetta eikä näyttöä 2cv kampien tekemisestä vaikka kokemusta koneistamisesta onkin ja sen mitä olen kuullut niin he eivät yleensä kovin suuria lupaile kampien kestävyydestä.
Eli netistä luettuun perustuu, teksti on ollut vakuuttavaa, mutta onhan sielläkin monenlaista yrittäjää.
Ei auto-artikkelikaan tainnut teettää niitä kampia Seinäjoella, vaikkei se nyt ainoa lähtökohta olekaan.et: Se ei ole saivartelua jos joku ei ensimmäisenä vastaa sinun kysymykseesi, ei silti tarvitse kirota koko nettiä.
On rikkaus että nettiin on jokaisen niin helppo sanoa mielipiteensä, mutta sitä pitää osata tulkita ja sitä sanotaan internet-lukutaidoksi.
Internetin tieto on usein hajanaista, mikä näkyy myöskin näillä palstoilla.
Syy on osittain tiedon vähyydessä ja toisaalta siinä että useat ihmiset eivät yritäkään kirjoittaa painokelpoista käsikirjaa, vaan nauttivat enemmän sellaisesta millä ei tarvitse vaivata päätään liikaa.
Internet ei korvaa ihmisten kanssa läheistä kanssakäymistä, mutta ei myöskään toisinpäin.
Mä luulen että se “Torniolainenkin” lukee kuitenkin jokaisen viestin, miksi?5.1.2006, 21:09 #131376“tehdään … niitä määriä”
“syntyy… maine”
“he väittävät–“
“helppo uskoa”
“ei ole mainetta eikä näyttöä”
“eivät yleensä kovin suuria lupaile”
“sen mitä olen kuullut”
“luettuun perustuu”
“teksti on ollut vakuuttavaa”
.
Tuossa olikin paljon faktaa ja ytimekäs yhteenveto pitkäaikaisen kokeemuksen tuomasta tietotaidosta.5.1.2006, 21:16 #131377No entä jos yksittäisellä ihmisellä olisikin ollut sellainen vaikka käytössä, harva ihminen pystyisi kuitenkaan kovin luotettavaa raporttia siitä antamaan, eikä yksittäiskappale kuvaakaan koko arsenaalia.
Sen luotettavampaa määritystä et saa mistään, kuin jos kaikki ihmiset raportoisivat korjattujen kampiensa kestävyydestä, vaikka internetissä.
Onpas vitsikästä poimia jonkun kirjoituksesta 2-sanaa jostain välistä…
Mutta noin yleensäkin enmmän se on ongelma ihmisillä, että he esittävät asioita ehdottomina totuuksina.
Vaikkei ehkä haluamaasi vastausta tullutkaan, niin esim. tieto että valinnanvaraa on voi olla paljon arvokkaampi.
Jos kellään ei ole täällä kokemusta niin ei ole, mutta ei kannata ruveta heti moittimaan ihmisiä jos he eivät anna suoraa vastausta SINUN kysymykseesi, vaan suunnata voimavaransa muualle, esim. Saksan keskustelupalstoille.Niin ne kiertokankien laakerit on se vaikein osa siinä vaihtaa, muuten noita kampia pystyisi itsekin korjaamaan.
Vielä että esteenä sille että korjattu kampi kestäisi niinkuin uusi on että se asennetan usein vanhoihin koneisiin mitkä eivät pidä yhtä hyviä öljynpaineita. Haluan sanoa vain että kannattaa aina tarkastaa öljypumppu ja jos ei halua ostaa uutta niin rajoissakin oleva kannattaa hioa lasilevyn päällä. Öljypumppu ei toki ole ole ainoa joka paineisiin vaikuttaa, mutta kuitenkin yksi tärkeimmistä.
8.1.2006, 17:35 #131378Hämmentään tätä kampisoppaa vähän lisää.
Ei kai sätkän kampiakselit ole koskaan vanhuuttaan runkolaakereista pettäneet?
Nelkuissa ymmärtääkseni taaemman kiertokangen öljyreikä täyttyi vähitellen liasta ja taaempi veivi leikkasi kiinni ja tämähän oli puuttuvan öljynsuodattimen ansiota. Vanhusten aikakaudella moottoriöljyt ei olleet peseviä ->lika saostui venttiilikoppiin ja öljypohjaan ->reijät pysyi auki ja koneet kesti. No tietysti kierroksia puristuksia oli aika paljon vähemmän vanhuksen pannuissa.Kutosessa töhnät jää suodattimeen ja kammet kestää aika tavalla paremmin. Kutosen koneissa ilmeiseti aika usein? männäntapin helat irtoaa kiertokangista ja jopa halkeaa. Väljä hela hajottaa vähitellen alapäänkin.
Purin tuossa syksyllä “räjähtäneen” kutosen koneen. Öljynlauduttimen putki oli poikki nipan sisältä. Siinä koneessa kammen etulaakeri oli tosiaan pyörinyt lohkossa. Etummainen veivi oli katkennut silmukasta ja tullut “katosta läpi”. Oli kuulemma meno loppunut kuin seinään ilman ennakkovaroitusta. Että näin
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.