Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Teho vastaan vääntömomentti

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 44)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #131704

    Vielä lisää tuohon alkuperäiseen juttuun, tarkistelin noita vertailuautoissa olevia/olleita automaatteja, siis ajalta ennen sitä TD:n vaihteiston muuttamista pidempivälitteiseksi

    Molemmissa samat välitykset, samat kuvernöörin venttiilien painot, sama sielu(lue vaihto-ohjelma…), samalla stall speedillä varustetut turbiinit… Silti sillä “enempitehoisella” GTi:llä jäi kuin tikku ***kaan.

    Eli tällöin pystyi vertaamaan moottoreita hyvin toisiinsa vaikkakin tuo TD oli jonkin verran painavampi.

    Joten siis kysymys Nameonelle: Miten tämän selität?

    #131705

    En lähde mutu pohjalta selittämään yhtään mitään.
    Sen verran tuosta voisi kuitenkin päätellä että pienempi MAX!!!! tehoisella dieselillä, on keskimäärin suurempi teho käytössä näissä kokemissasi olosuhteissa.

    #131706

    Heh, elikkä juuri sen liian yksinkertaisen, ehdottamani, kaavan mukaan.

    yt
    Tommen

    #131707

    Tätä mieltä itsekin asiasta olin ja olen edelleenkin… Ei niillä hienoilla hevosvoimamäärillä ole juuri merkitystä, vääntömomentti on se merkittävämpi asia…

    Harmi vaan ettei enää pääse tekemään enempiä vertailuja näiden kesken, GTi vaihtoi omistajaa ja TD koki etukulman muodonmuutoksen eteenkääntyneen ooppelin ansiosta.

    Ja sellainen hauska huomio tuosta TD:stä, kun siihen laitettiin n. 40% pidempivälitteinen vaihteisto, niin silti siinä oli enemmän käytettäviä newtonmetrejä auton liikuttamiseen. Eroa oli edelleen huomattavasti TD:n hyväksi n. 20Nm ja se riittää…(tuo arvo on noin arvo, todellinen välityssuhteiden ero ei ole tarkkaan(vielä)tiedossa eikä TD:n vääntöarvosta ole aivan tarkkaa tietoa siitäkään, kyseessähän oli hieman muokattu ja “piristetty” moottori…)

    #131708

    Muokattu ja piristetty. Miten? Ihan mielenkiinnosta…

    #131709

    Ei siihen mitään järin suurta tullut tehtyä, osiksi vain tuli valittua palikoita eri moottoreista. Lohko ZX, männät Xantia, kansi Jumpy, BX TD:n nokka, syöttöpumppu ja suuttimet Pösö 405TD, turbo BX:n oma KKK kuin myös BX:n välijäähdytin, ahtopaineet vakio 0,9(muistaakseni), pykälää (0,4mm) ohuempi kannentiiviste…

    Tyypillinen “harrastemoottori”, etsitään toimiva kokonaisuus pitempiaikaisten kokemusten perusteella ja käytetään monenlaista tietoa hyödyksi sitä kasatessa. Moottoria ajettiin sekä Lucasin että Boschin syöttöpumpulla, Boschilla saatiin mukavampi tuntuma kaasuun sekä parempi suorituskyky. Koeajopaikkana taas se sama “testimäki”… Siinä viimeinen hienosäätö mm. pumpun ajoitukselle, yllättävän suuria eroja saa aikaan hyvin pienellä muutoksella.

    #131710

    Tasainen tehokäyrä on parempi, koska kiihdytettäessä työtä tehdään pisimpään juuri niillä tehottomimilla alueilla.
    Keskityön laskemiseen ei riitä minunkaan rahkeet.
    Keskiteho on vielä helppo laskea tarkasti integroimalla tai likiarvoisesti iteroimalla, mutta keskiteho on vain suuntaa-antava, vain tehty työ ratkaisee, ei potenttiaalinen tehokaan.

    #131711

    Oli ihan pakko kaivaa tämä keskustelu esille, uuden C6:den “testissä” kun on mukana bensan ja dieselin tekniset tiedot. Siis vähemmällä hevosvoimamäärällä ja painavammalla samankorisella autolla pienempi kiihtyvyys nollasta sataan kun moottorissa on vääntöä enemmän. Lukekaa lisää: http://koti.mbnet.fi/jussik/Citroen/Autobild_artikkeli.jpg

    Siis tyhjentäen, ne newtonmetrit, ei kilowatit…

    #131712

    Kiva kun kaivoit. Kaipaan d autoa työmatkaa varten. Jasu toi kone jupakka kuulosti hauskalta. Onko ideoita… Joulua vain toivotan ja lahjoja kovia…

    #131713

    Jos tuollasta “jäykillä tulpanjohdoilla” varustettua kulkupeliä vailla olet, niin tuo miun Xm on edelleen myymättä… Siis näin ekana ideana mieleen tuli… Tutullekin kehtais myydä, ei huono laite ollenkaan…

    #131714

    Ja.. Siis mitä? Kerro.

    #131715
    #131716

    Kiitos, mutta sain jo privana tiedot… 🙂

    #131717

    @Jasu wrote:

    Siis tyhjentäen, ne newtonmetrit, ei kilowatit…

    Siis edelleenkään vääntö ei liikuta mitään, vain työ joka on siis teho ajan funktiona. Mä uskon että olet oikealla asialla, mutta vääntö on vain yksi noista muuttujista, kierrosnopeudella ja aikamuuttujalla on yhtä paljon painoarvoa koska ne on suoraan verrannollisia.

    #131718

    oho, väärä paikka 😀 (viestilleni)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 44)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.