Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Teho vastaan vääntömomentti

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 31 - 44 (kaikkiaan 44)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #131719

    @nameone wrote:

    @Jasu wrote:

    Siis tyhjentäen, ne newtonmetrit, ei kilowatit…

    Mä uskon että olet oikealla asialla, mutta vääntö on vain yksi noista muuttujista, kierrosnopeudella ja aikamuuttujalla on yhtä paljon painoarvoa koska ne on suoraan verrannollisia.

    2CV4=24 hv SAE, 2CV6=28,5 hv SAE. Tehoeroa ei ole kuin tuon verran, mutta kaikki tietävät eron kiihtyvyydessä ja etenkin mäennousukyvyssä. Selitämmekö tämän amerikkalaisella näkemyksellä, mikään ei korvaa kuutiottuumia (tai tässä tapauksessa kuutiosenttejä). Vai onko kyseessä huomattavasti suuremman vääntömenmentin aiheuttama suorituskyvyn lisäys, vai pitäisikö tähän vielä kehitellä jokin korkeampi laskentakaava?
    Ja sori nyt pojat, en ole insinööri, ja joskus tuntuu että hyvä niin. 😆

    #131720

    @miki wrote:

    Ja sori nyt pojat, en ole insinööri, ja joskus tuntuu että hyvä niin. 😆

    Laskeminen vaan auttaa ymmärtämään asiat paremmin, ei se ole mistään pois…
    Kyllä joo nelkussa toi teho on saatu nelkussa nousemaan tekemällä siitä enemmän kierroskone kuin kutosesta. melkein 1/3 vähemmän kuutioita ja silti vain 1/6 vähemmän tehoa.
    Eli suomeksi alakierroksilla nelkussa teho on huonompi, mutta että nelkun tehot saa paremmin käyttöön, pitää sillä ajaa isommilla kierroksilla.
    Tietenkään tämä ei ole aina mahdollista eikä suositeltavaa.

    #131721

    @nameone wrote:

    Eli suomeksi alakierroksilla nelkussa teho on huonompi, mutta että nelkun tehot saa paremmin käyttöön, pitää sillä ajaa isommilla kierroksilla.

    Eikös tuo jo jotain kerro? Vaikka käytät enemmän kierroksia nelkussa, ei se silti liiku ihan kutosen tavoin..? Ei kai kutosta olisi tarvinnut tehdäkään, jos kutosen suuremmalla väännöllä ei merkitystä olisi… Ja miksiköhän nykymoottoreissa panostetaan enemmän alakierrosten vääntöön kuin korkeitten kierrosten tehoon?

    #131722

    Väännöllä nimen omaan kiivetään sinne mäen päälle 😀

    #131723

    @MikaVeee wrote:

    Väännöllä nimen omaan kiivetään sinne mäen päälle 😀

    Ei vaan työllä, vääntö on pelkkä staattinen voima.
    Ja valmistajat panostavat tasaiseen tehokäyrään, eikä vääntöön, niillä on vissi ero.
    Luuletteko että vähättelen väännön merkitystä, ei se ei ole niin, vaan haluan kertoa myös tehosta ja työstä, koska ne ovat toisen ja kolmannen sukupolven muuttujia
    Väännöllä on tasan yhtä paljon merkitystä kuin kuin kierrosnopeudella ja ajalla, jotka ovat myöskin ensimmäisen sukupolven muuttujia.
    Onko teillä jotain ongelmia siinä että osaan käyttää eksakteja termejä?
    Mutta kyllä mä ymmärrän että helposti luulee että se on vääntö mikä autoa liikuttaa, kun autossa on jossa on hyvä teho myös pienillä kierroksilla on myös hyvä vääntö.
    Riippuu myös hyvin paljon käyttötarkoituksesta kuinka suuri merkitys väännöllä on, sen sijaa työllä on aina yhtä suuri merkitys.
    Jos ei sitä eroa ymmärrä, niin kokonaisuus jää ymmärtämättä.

    #131724

    Kyllä mä olisin sitä mieltä että noi valmistajat tähtää nykyään tasaseen vääntökäppyrään.
    Johonkin siihen 2000-4000 1/min välille.

    #131725

    @MikaVeee wrote:

    Kyllä mä olisin sitä mieltä että noi valmistajat tähtää tasaseen vääntökäppyrään. Johonkin siihen 2000-4000 1/min välille.

    Jolloin tällä alueella tehoa ei vielä ole juurikan käytössä, huipputehon sijaitessa yleensä yli 5000 1/min yäpuolella. Tätä olen yrittänyt tässä selvittää että pitäisi tarkastella sitä Nm lukemaa koska se sijoittuu käyttökierrosalueelle päin vastoin kuin kW lukema joka siellä sangen korkeilla kierroksilla saatu on…

    #131726

    Tässäpä pieni ajatus. Otetaan kaksi identtistä 2cv6-kuljinta.
    Toisen kulkimen vauhtipyörästä sorvataan 1 kg massaa pois.
    Annetaan tälle kulkimelle nimeksi TEHO, nimensä mukaisesti,
    koska tässä kulkimessa on enemmän TEHOa kuin toisessa.
    Laitetaan tehon kyytiin vielä 1 kg vesipullo painoeron tasoittamiseksi
    sekä molempiin samanpainoiset kuljettajat. Annetaan toiselle
    kulkimelle nimeksi VÄÄNTÖ, koska ko. kulkimessa on enemmän
    vääntöä.

    Ajetaan kaasut pohjassa tasaisesti jyrkkenevää mäkeä pitkin kunnes
    jompi kumpi kuukahtaa. Eikös se ole tuo VÄÄNTÖ joka pääsee
    pidemmälle, sinne mäen päälle ?? 😀

    @nameone wrote:

    @MikaVeee wrote:

    Väännöllä nimen omaan kiivetään sinne mäen päälle 😀

    Ei vaan työllä, vääntö on pelkkä staattinen voima..

    #131727

    Niinkuin tehokin, on valmistajien ilmoittama vääntö huippuarvo, eikä päde kuin sillä tietyllä nopeudella.

    Tuossa “vääntö” autossahan on isompi liike-energia juuri sen vauhtipyörän pyörimisliikkeen takia, eli vauhtipyörä vastustaa hidastuvuutta isommalla hitausmomentilla eli vääntö on siinä yhtenä muuttujana kyllä, näin ollen siinä on myöskin isompi teho kun oli muuten samanlaiset olosuhteet, mikä tokia hidastaa nopeuden muutosta.
    Tottakai jos vääntö vaikka kaksinkertaistetaan samalla nopeudella, kaksinkertaistuu myöskin teho.
    No otetaan toinen esimerkki:
    Kaksi saman painoista autoa samoilla liike-energioilla, toisessa vääntöä kaksinkertainen määrä, kun taas pienempivääntöisessä on kierrosnopeutta kaksinkertainen määrä. eli teho on sama ja myöskin hidastuvuus ja kiihtyvyys on sama, jos oletetaan että sama tehosuhde säilyy kierrosnopeuden muuttuessa.
    Sanon nyt vielä että vääntö on sama asia kuin teho mistä puuttuu toinen muuttuja kokonaan, siksi vääntö on vain puoli totuutta.
    Vertauskuvallisesti vain kaivetulla kuopalla eli työllä on merkitystä, ei pelkästään sillä kuinka paljon lihasta kaivajalla on, vaan se on kaikkien muuttujien summa, kuinka isoja kasoja nostaa kerralla, kuinka nopeasti ja kuinka kauan se kaivaa, eli kuinka paljon tehdään työtä.

    #131728

    Tässä aluksi “satunnaisesti” pari poimimaani lausettasi,
    ihan vaan topicin virkistämiseksi: 😀

    @nameone wrote:

    Onko teillä jotain ongelmia siinä että osaan käyttää eksakteja termejä?

    Sanon nyt vielä että vääntö on sama asia kuin teho mistä puuttuu toinen muuttuja kokonaan, siksi vääntö on vain puoli totuutta.

    No niin, ja asiaan:
    1) Mielestäni autotehtaat pyrkivät tasaiseen, alhaalta vääntävään vääntöön. Alla hyvä esimerkki:
    http://www.saab.fi/main/FI/fi/model/93_WAGON/62303/fc_extended.shtml

    2) kysehän oli mäennousukyvystä, EI siitä että kuinka NOPEASTI rättäri kiihtyy mäkeen. Mäennousukyvyssä mielestäni ratkaisee VÄÄNTÖ vetävällä/pitävällä pyörällä.

    3) Eikös ao. tekstistäsi voisi lukea että lisäämällä
    moottoriin pyörivää massaa, saadaan enemmän tehoa ?!
    (siis paivampi kampi-akseli, vauhtipyörä jne)

    Toisaalta siitä kyllä voi lukea senkin että isompi liike-energia
    vastustaa negatiivistä kiihtyvyyttä.

    No joo, eipä tässä sen kummempia..kunhan ihmettelen.

    MV

    @nameone wrote:

    Tuossa “vääntö” autossahan on isompi liike-energia juuri sen vauhtipyörän pyörimisliikkeen takia, eli vauhtipyörä vastustaa hidastuvuutta isommalla hitausmomentilla eli vääntö on siinä yhtenä muuttujana kyllä, näin ollen siinä on myöskin isompi teho kun oli muuten samanlaiset olosuhteet, mikä tokia hidastaa nopeuden muutosta.

    #131729

    Tohtorin lakki päähän tästä keskustelusta! 😀 Miksi aina pitää jatkaa uudestaan ja uudestaan siitä, että “kylläpä tämä näyttää paperilla hyvältä” ? Onko sillä mitään merkitystä näissä sätkähommissa? Perstuntumalla tietää, että kutonen painavalla vauhtipyörällä nousee mäen päälle mukavammin kuin kutonen kevyellä pyörällä. Ja vastapainona kuljin kevyellä vauhtipyörällä on kaupungissa ripeämpi valoissa… Otan kantaa ihan siksi, että nämä keskustelut tuntuu jatkuvan ja jatkuvan, ja sillä aikaa kenenkään kuljin ei liiku parkista, oli mitkä väännöt ja tehot tahansa 😀

    Nm. Auto on auto ja sätkä on sätkä

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131730

    Mulle kyllä riittää kirjoittaminen, mäkin olen sanonut samat asiat jo 20 kertaan, kun yksi kaavakin kertoo koko asian lyhyessä ytimekkyydessään.
    Ja aina kuitenkin löytyy jostain uusi tyyppi joka tulee puhumaan pelkästä väännöstä, ei kyllä johonkin pitää osata lopettaa.

    #131731

    Ei kait tuossa ollut pahemmin vanhan toistoa(?), vaan keskusteluhan siirtyi hieman uusille urille. Eikös se ole kivaa että jostain sentään keskustellaan, vai onko parempi niin että ollaan hiljaa ? 🙂

    #131732

    Kyllä mä tykkään kirjoittaa ei siinä mitään, aihe on ihan mielenkiintoinen ja niin pois päin, mutta kun on kirjoittanut siitä tarpeeksi, niin ehkä sitä pelkää että menee jonkun muun mielestä liian pitkälle.
    Niin siitä vauhtipyörästä vielä että kiihdyttäessä osa tehosta varastoituu liike-energiaksi pyöriviin osiin josta se sitten vapautuu tehoa just esim. ylämäessä silloin kun moottorin teho alittaa liikettä vastustavan tehon.

Esillä 14 viestiä, 31 - 44 (kaikkiaan 44)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.