Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Teoria vs. käytäntö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121960

    Tuossa mielenkiinnosta testasin Catsin laskentamallia löytää sopiva moottori – vaihdelaatikkopaketti. Lähtökohtana 13,5 heppainen voimanpesä ja sitten löytää siihen ihanteellinen vaihdelaatikko, viis siis siitä, natsaako moteuri ja laatikko vaikkapa kiinnityksiltään/vahtipyörältään/kytkinpaketiltaan toisiinsa.

    No, tuloksena oli, että moottorin teoreettinen nopeus olisi noin 91 km/h.

    Jos siihen koplaa wanhuslaatikon, niin malli kertoo, että “ei ihanteellinen” parivaljakko ja antaa paketille nopeudeksi nafti 78 km/h eli noin 86 % optimista.

    No, jos muuttaa malliin 60-luvun ami6:n laatikon arvot, niin paketin huiput menee jo yli ihanteen ollen noin 93 km/h!

    Vastaavasti 60-luvun alun ak:n laatikon arvoilla malli ilmoittaa, että ollaan jo hyvin lähellä ihannetta, kun ko. paketin nopeus olisi noin 87 km/h eli 96 % optimista.

    No, kysymys kuuluukin, että kertooko Catsin laskentamalli kuitenkaan totuutta? Epäilen, että jos käytännössä 13,5 hepoiseen koplaisi ak:n/ami6:n laatikon, niin meno ainakin nelosvaihteella hyytyy oitis, kun alamäki muuttuu tasaiseksi saatika sitten vähäiseksikään ylämäeksi. Kun ei puhti riitä …

    Onkohan joku muuten kokeillut koplata 13,5 tai 15 hepoiseen ak:n tai ami6:n laatikkoa ja minkälaisella lopputuloksella?

    Mosa

    #132385

    Veikkaan että niitten kaavassa on käytetty kiinteää ilmanvastusta, sitten kun ne suosittelee vakio laatikkoa 6:n koneeseenkin.
    Jos on kiinteä ilmanvastus (selviää source codesta), niin noin pienillä tehoilla kannattaa ottaa huomioon että ilmanvastus selkeästi pienempi, eli pidempi laatikko.
    Toimiihan se kutonenkin vakiovälityksilläö, mutta kulutusta saa pienemmäksi ja ajomukavuutta pidemmällä laatikolla

    #132386

    oletkos muuten jo jatkanut niitä välityksiä? Puhuit, että teet sen joskus kun kerkiät?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132387

    En ole vielä.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.