Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tiivistys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128005

    talven aikana on kova yritys saada kuljin kohtuullisen vesitiiviiksi ettei housut aina sadeilmalla ajelussa. tutkiskelun jälkeen olen varsin vakuuttunut, että suurin vuotokohta on pyyhkijöiden akseleita pitkin tuleva vesi. Isoo-Jukka kertoili muistaakseni jossain, että jarrusylinterien kumeista saa hyvät tiivisteet pyyhkijäakseleille. koska kulkimeni ei varmasti ole ainoa missä vettä tulee sisään niin voisiko joku alan osaaja tehdä jutun miten pyyhkijäakselit saa tiivistetyksi ? Mikko

    #168058

    Tällaisesta kumista kun leikkaa kapeammasta päästä sopivanmittaisen kartion ja ujuttaa sen akselin päälle niin, että liikkuu pyyhkijän mukana…tuo suppein kohta siihen pyyhkijänvarren urituksen alapuolelle ja kartio sinne akselirungon päälle (vaikea selittää – täytyy ottaa kuva)

    http://www.sahkotarvikkeet.com/tuotteet.html?id=50/203″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    _
    /


    poikki
    /____

    Toiminut jo vuosia, jos ei jopa vuosikymmeniä

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #168059

    Yksi todella potentiaalinen vuotokohta on tuulilasinkehyksen pystypilarit, joissa on ne pistehitsausreiät. Tuulilasi irti ja sähköteippiä tms. noiden reikien päälle.

    Tuuletusluukun tiiviys on helppo pilata kiristämällä muttereita liikaa, jolloin vanha koppurainen tiiviste menee aalloille ja silloin muodustuu “tunneleita”, joista vesi kulkeutuu sisään.

    Tässä siis kaksi muuta vuotokohtaa noiden läpivientien lisäksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168060

    Takajarrusylintereiden suojakumeista saa tosiaan hillitsimen veden johtumiselle akseleille. Uusia ja jonkin aikaa tiiviitä akselihässäköitä saa ainakin vielä varaosana.

    Mutta moninaiset ovat veden tiet. Pääsyylliset tuulilasin tiiviste, pyyhkijänakselit ja tuuletusluukku- ehkäpä vielä tässä todennäköisyysjärjestyksessä.

    #168061

    Minulla on sellainen tuntuma, että pyyhkimen akselit ei juurikaan vuoda. Aika omituinen reitti täytyy veden tehdä jos pyyhkimen akselista haluaa sisälle tulla. Sen sijaan tuuletusluukussa ja sen tiivisteessä on moniakin vaihtoehtoja vesivuodolle. Vuoto voi olla tiivisteen ja koripellin välistä, tiivisteen ja luukun välistä ja voi vuotaa myös listan ruuvien reikien kautta.
    Kuten Akaile mainitsi, niin listan ruuvien liiallinen kiristys aiheuttaa myös vuotoa. Itse kiristän ruuvit ainoastaan pelkällä hylsyllä ilman mitään vääntiöitä, ei tule kiristettyä liikaa.
    Tuuletusluukun tiivistämiseen olen hyväksi havainnut kotelosuoja-aineen. Tectyl ML on ainakin toimivaa ainetta. Tuon kun ruiskuttelee tiivisteen rakoihin, niin se kulkeutuu automaattisesti sinne mistä vesikin tulee sisään ja tukkii vuotokohdan. Aina ei kerta riitä vaan on käsittely uuusittava vaikkapa muutaman viikon välein niiin, että aine ehtii välillä jämähtää.
    Yksi vuotokohta on myös tuulilasin yläpuolella oleva poikittainen pistehitsisauma, joka on katon tiivistelistan alla ja on normaalisti teipillä suojattu. Jos teippi puuttuu, niin ajaessa ajoviima painaa veden tuonne katon tiivisteen alle ja sieltä se vuotaa tuon pistehitsisauman kautta tuulilasin yläpuolella olevan palkin sisään ja sieltä edelleen sisätiloihin.
    Tuulilasin tiiviste vuotaa oikeastaan aika harvoin, mutta sen tiivistämiseen tuo Tectyl ML on myös hyvä aine.

    #168062

    Pyyhkimen akselit ovat alkujaan väljät. Niitä ei tiiviiksi saa, mutta vedentuloa vähentää esim. potkurivaseliiniin käyttö. Sätkähän ei varsinaisesti ole auto, vaan moottoripyörän ja auton välimuoto. Vettä tulee sateella ja kenties vähemmän aurinkoisella ilmalla.
    Tyytykäämme tähän. Uudet akselit maksavat Französellä n. 39,- / kpl. Eli melko vähän.

    #168063

    Kyllähän tuuletusluukun pinta-ala on sen verran suuri että jos vettä sateella sisään tulee, niin todennäköisesti juuri siitä. Pakua kasatessa huomasin että luukku ei ole aivan suora, mutta vasta barentsinmeren rankkasateet ruotsin-reissulla alleviivasivat asian. Vuoto loppui kokonaan ( tai ainakin etuosan kohdalta 😀 ) kun teippasin koko luukun umpeen. Myöhemmin laitoin venemiehille tuttua mustaa sikaflexiä yläosaan sekä kumin ylä – että alapuolelle (Kiitos vinkistä Hantalle!). Auttoi aikalailla, mutta vuotaa edelleen. Pidän sitä enmmän ominaisuutena kun vikana.
    Sikaflex on muutenkin hyvä aine; bitumipohjaisena ja happovapaana ei vahingoita materiaaleja, tiivistää hyvin mutta on toisaalta myös hankalahko pestä pois.

    #168064

    Moro !!
    Tuosta Mikin kirjoituksesta tuli idea, että voi teipata tuuletusluukun umpeen, jolloin näkee mikä osa vedestä tulee sitä kautta sisään. Näin kun yksi potentaalinen kohta on eliminoitu, voi ehkä paremmin löytää nuo muut. Miksei sama pätisi myös muihin kohtiin, teipillä umpeen testauksen ajaksi. 😕
    Lasse

    #168065

    Ja varoituksen sanana kertauksena silikonin ja massojen käytöstä: Silikonin käyttöä tiivistämiseen kannattaa välttää viimeiseen asti ja erityisesti etikkapitoisten aineiden. Mahdolliset maalinkuplimisilmiöt myöhemmin ovat täysin vältettävissä, kun pysyy erossa silkkarista. Pahimmassa tapauksessa etikkapitoinen silikoni menee pellistä läpi “hetkessä”, eli syövyttävä vaikutus on olemassa.

    Masan mainitsema Tectyl on varmastikin hyväksi havaittu aine massojen osalta, mutta mitä tahansa kotelosuoja-ainetta ei kannata tiivisteen ympäristöön pursottaa. Pahimmillaan täyttää kehyksen ja tiivisteen välisen alueen kovettuvalla massalla, joka ainoastaan varmistaa siellä ennestään majailleen kosteuden koteloinnin, jolloin kuppa muhii ja tekee tuhojaan kaikessa rauhassa.

    Tuulilasin ja tuuletusluukun tiivisteitä saa edelleen uusia ja niiden tiivistyskyky on varmasti parempi kuin 40-vuotta kovettuneiden alkuperäisten.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168066

    Aika hyvin kyllä tulee pyyhkijöiden akseleiden juuresta, ainakin tuossa miun Dyanessa. Näkeekin kohtuullisen kivasti(???) kun ei ole kojelautaa edessä…

    Ja sitten kun ne vuotaa, niin tässä menneenä syksynä kun sitä vettä oli mennyt niiden läpi, ajettu pahassakin sateessa, ja sitten painuikin pikaisesti pakkaselle niin jäätyivät mokomat jumiin aiheuttaen pientä savunmuodostusta kabiiniin-pyyhkijöiden hitaamman nopeuden jännitteenalennusZenerdiodin kuormittuessa “hieman” enemmän kuin oli tarkoitus… 😳

    #168067

    Törmäsin tällaiseen tulokseen erään firman eristyslaboratorion raportissa:


    Silikonimassan haitallisuus perustuu seuraaviin ilmiöihin:
    1. Massan kovettuessa vapautuvien aineiden metalliosille aiheuttama korroosio:
    Tavallisimmin silikonimassasta vapautuu etikkahappoa. Happoa voi vapautua kauan myös jo kovettuneesta silikonikumista. Happo aiheuttaa pintakorroosiota ainakin kuparille ja tinatuille osille, todennäköisesti myös monille muille metalleille. Kokeissa on todettu myös muiden kuin etikkahappopohjaisten silikonien voivan aiheuttaa korroosiota.

    …..”

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168068

    @Jasu wrote:

    Aika hyvin kyllä tulee pyyhkijöiden akseleiden juuresta, ainakin tuossa miun Dyanessa. Näkeekin kohtuullisen kivasti(???) kun ei ole kojelautaa edessä…

    Ja sitten kun ne vuotaa, niin tässä menneenä syksynä kun sitä vettä oli mennyt niiden läpi, ajettu pahassakin sateessa, ja sitten painuikin pikaisesti pakkaselle niin jäätyivät mokomat jumiin aiheuttaen pientä savunmuodostusta kabiiniin-pyyhkijöiden hitaamman nopeuden jännitteenalennusZenerdiodin kuormittuessa “hieman” enemmän kuin oli tarkoitus… 😳

    Juu tuossa Joulun -26 pakkasessa huomasin..kylmää tulee luukun suunnasta..luukku ja tiiviste uusia, vaihdoin kesällä…sieltäpä se puhuri akseleiden juurista tulee..täytyypä tehdä Henkan opastama vaseliini tiivistys eli käydä apteekista hakemassa ruisku… 😳 😳 ihmettelevät varmaan kun kerron sillä saatavan niin mukavan lämmin olotila…

    #168069

    ostin burtonilta muiden osien ohessa pyyhkijän akselivarsien tiivisteet. keväällä sitten katsotaan miten toimivat. mikko

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.