Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tilapäiskäyttöön tarkoitettu varapyörä.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123265

    Oon katsellut autojen tilapäiskäyttöön tarkoitettuja varapyöriä. Osaako kukaan sanoa, että miksi ne on tarkoitettu vain tilapäiskäyttöön?
    En ajatellut sellaista sätkän alle, mutta perävaunuuni sellainen kävisi mainiosti. Syystä, että rengas on matala ja samalla saisin kärriä vähän alemmas…
    Koko 115/60(?)r15. 😯

    #139326

    Tilapäiskäyttö varmasti johtuu siitä, että vararenkaan rengaskoko on radikaalisti eri kun ko. auton muissa renkaissa. Esim. Saabin 115×15 vararenkaissa lukee “for temporary use” ja muistaakseni myös nopeusrajoitus (80 km/h?). Varman 2CV:n tai peräkärryn alla ja sen nopeuksissa renkaat voisivat kestääkin. Eikös peräkärryn käyttö olekin aina hieman tilapäistä?

    Itse aikoinaan ajattelin, että ne matalaprofiilisena muuttaisivat sopivasti välitystä peräkärryn vetämiseen.

    Olen myös kuullut, että ko. renkaissa olisi tarkoituksellisesti melkoinen rengasääni muistuttamassa vararenkaan allaolosta. Onko kellään kokemusta?

    #139327

    Ja näin jossain autossa jopa 125 r 15 matalaprofiilitilapäisrenkaankin…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139328

    Foordi Focuksen vararengas olisi kooltaan just sätkän misukan kokoa. Vaan ovat tehneet vain parin millin urat jostain kumman syystä. Tosi harmi, romikselta saisi varmasti halpaakin halvemmalla noita renkaita tuhansittain, mutta eihän ne ole turvallisia kun ovat uusinakin melkein kaljut.

    Onko kellään havaintoja paremmin uritetuista?

    Sätkäajohan on “temporary use” melkein aina, monethan ajavat niillä vain kesäisin eikä koskaan jatkuvasti “constantly” edes kesällä, sillä joskus on pysähdyttävä ja nukuttava.

    #139329

    Älkää ihmiset laittako niitä renkaita vakinaiseen ajoon. Täällä meitin jaoksessa eräs osti ne liikkeestä ja kysyi heiltä saako niillä laillisesti ajaa. Liike oli ainakin rehellinen, sanoi ei me tiietä. Katsastusasema oli myös kahden vaiheilla saako niitä laskea läpi. Joten asiakas alkoikin oikein kunnolla selvittämään. Ekaksi niiltä kuka oli ne renkaat välittänyt liikkeeseen, vastaus että ihan hyvin voi laittaa mutta eivät antaneet sitä kirjallisena. Sitten yhteyden otto sinne kuka oli renkaat tehdyt, vastaus niitä ei saa käyttää edes omalla vastuulla vakinaisessa ajossa. Onneksi liike otti renkaat takas sekä ostaja sai muualta aivan lailliset renkaat. Elikkä ne on laittomat renkaat vakinaiseen ajoon on se sätkä tai muu vastaava. Rengas firma mikä on tehdyt ne, kielsi ehdottomasti niillä ajon.

    #139330

    Mitä tekee sellaisella vararenkaalla joka on käytännössä täyttä paskaa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139331

    Noh,, jos kärryä pitää saada alemmas,, katsele samalla reikäjaolla olevat pienempi tuumaiset vanteet..? Onko visassa sama reikä jako,, kuka tietää?
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139332
    LPN

    @Akaile wrote:

    Mitä tekee sellaisella vararenkaalla joka on käytännössä täyttä paskaa?

    Ajaa seuraavaan huoltoon/rengasliikkeeseen, jossa saa rikkuneen renkaan korjattua tai vaihdettua?

    #139333

    Miun kärrissä on 2cv:n pyörännavat eli pulttijako on sama ku 2cv.
    En tiedä muita kuin Citroen gs/gsa, pösö 404 (ja ehkä rellu 8 ), jossa on sama jako kuin 2cv:ssä. Olen kokeillut joskus visan, ax:n, rellu 4:n vanteita mutta ei ne käy. Eri jako kaikissa niissä…
    Katselin tänään pösön 115/70-15 varapyörää. Kankaita siinä on saman verran kuin michelinin 125 m+s renkaassa, valmistaja on michelin, pintaa 3-4mm., kantavuus 600kg (aika paljon?). Halkaisija on 3-4cm pienempi, kuin talvimisukassa ja paljon, paljon pienempi kuin 125-15 michelin x:ssä.
    Mutta en kuintenkaan ihan heti taida kärrin alle vaihtaa niitä, kun laiskottaa. 8) 8) 8)

    #139334

    LPN: Kyllä kyllä, mutta jos valmistaja ei “anna” ajaa niillä normaalisti alle puolet kevyemmällä autolla, mihin ne on tarkoitettu niin pääseekö em. vararenkaalla edes sinne huoltamolle asti? Henk. koht. ottaisi vähän päähän kun rengas puhkeasi, vararengas puhkeaisi ja joutuisi maksamaan vielä hinauksenkin (joka ei ole muuten halpaa hupia)..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139335
    LPN

    Eiköhän ne varapyörät kuitenkin kestä sen mitä pitääkin. Valmistaja vain ei voi sanoa, että niitä voisi käyttää jatkuvasti. Muuten joku saisi kuitenkin päähänsä laittaa ne vaikka Volvonsa alle, saattaa vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin jonkinverran.

    Ovatkohan millaisesta kumiseoksesta tehtyjä; kuluvat nopeasti?

    #139336

    kyllä sellainen pyöräkestää !. ajoominaisuuksia ei oo ! kaveri ajo 8) 😆 sellasella SAABIN hesasta jyväskylään ja hyvin kesti, mutta ei ollut mukava ajaa ! 😳 😥

    #139337

    Vastauksena vielä siihin, miksi vararenkaaksi joihinkin autoihin laitetaan noin “huonoa” tavaraa on tilansäästö. Nykyiset läskirenkaathan veisivät varenkaana melkoisen osan tavaratilasta.

    #139338

    Onhan se varmasti halvempaakin laitella varalle 125 leveä rengas jolla saapi ajella vaikkapa vain 120 km/h kuin 200 leveä rengas jolla nopeusraja on 250 km/h. Väittävät, että jatkossa vararengas jää kokonaan pois ja tilalle tulee joku spruutta. Ei siinä kyllä välttämättä paljoa renkaasta jäljelle jää jos vauhdissa puhkeaa, joten kehitys tässäkään ei ole menossa hyvään suuntaan.

    Silti, en oikein tiedä miksi nuo vararenkaat olisivat huonompia (siis joissakin olevaa onnetonta kuviointia lukuunottamatta) kuin jokin vaikkapa vanha sätkän talvirengas josta on revitty nastat irti. Puhkeaa jos puhkeaa.

    Ei kai alkuperäistä misukkaa korvaa mikään, joku väittää että sätkä on rakennettu niiden päälle eikä niitä tehty sätkän alle. Jokatapauksessa ovat naimisissa. Silti, säästösyistä olisi kiva tietää mikä olisi paras 125 leveä vararengas. Voihan joku malli ollakin ihan roskaa ja kestää max 500 kilsaa 1,5 tonnia painavan auton alla. Joku toinen taas voisi olla asiallinen sätkässä.

    hmm hmm.
    t. Heikki

    #139339

    Ainakin Saab varapyörällä kielletään ajamasta yli 80 km/tunnissa??
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.