Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › Tinsku, taas ajossa, Flex Fuel päivitystä, toimii…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.6.2007, 20:44 #123375
Tällätäänpäs nyt sitten tällekin ihan oma topic, jotta löytyy sitten “oikeammasta” paikasta tämä…
Kyseessä siis hallussani jo vuodesta 1993 oleva vm-1974 Dyane, jolla yhteistä taivalta tähän mennessä vaatimaton 410 tuhatta iloista kilometriä… Ja nyt jo hapantumaan päässyt on hän, tosin tähän surkeaan remonttia edeltäneeseen kuntoon pidän suurena osasyynä kolmen vuoden ajamattomuutta… Joka taas alkujaan juontaa kesällä 2004 tapahtuneesta mikroautokolarista, seuraavan kesän remonttia haitanneesta työrupeamasta Jojensuussa jne jne… Tekosyitä on siis helppo aina keksiä…
Nyt sitten into ja kaikki muukin lopulta kohdalleen ajautui, joten ei muuta kuin kimppuun. Alkuhan on kovin tuttua monelle, hapanta peltiä pois, korjauspalan sovittelua paikalle ja paikalleen kiinnihitsausta. Pistehitsauspihdit piti tähän projektiin mukaan saada, luultavasti saakin, mutta kun into kerran päällänsä on niin eihän ne heti alkuun mukaan ehdi… Joten kuvista näppärämpisilmäiset havaita saattavat että myös tulppahitsausta projektin tiimellyksessä opetella ehditty on…
Kuvia projektista tänne päivitän aina kun niitä lisää siunaantuu. Kommentteja kaikesta mahdollisesta esittää saa, neuvoja ehdottomasti esittää voi, sekä mieluusti nopeudensäädöllä olevaa rälläkkää käyttööni tarjota pitää heti hajonneen tilalle… KElvottomat Germaanit kun eivät näemmä osaa vieläkään mitään kestävää valmistaa…
28.6.2007, 22:40 #140064Tsemppiä Jasu. Mistä lienee saitkaan noin hyvän vauhdin tuohon synnytyshommaan? Kaksi vuotta odoteltuani tarmonpuuskaa ei sitä vielä ole näkynyt. Ensimmäisen version näitkin helluralissa mutta itse en öle aivan tyytyväinen siihen versioon. Oisko siinä liikaa hydrauliikkaa?
Piti alkaa liimailemaan osia paikalleen jo varhain keväällä mutta näyttää siltä että purkutöitä ja siivoilua se kuitankin on. Kun tuossa katselin Sinun synnytystuskiasi niin johan alkoi orastavaa inspiraatiota tuntua. Eihän se niin vaikeata ole kuin näyttää. Jospa se tänään !!
Laita vaan paljon kuvia ja tarinaa kokemuksistasi niin yritän välttää ne kivikot joihin olet purtesi karauttanut. Kyllä se vaan niin on että tuhat sanaa kertoo melkei yhtäpaljon kuin yksi hyvä kuva.
Hyvää kesää sinulle kuin myös kaikelle muullekin kiltakansalle tv. mörrimöykky t:reelta.29.6.2007, 08:01 #140065Sitä potkua uuteen projektiin saa kivasti kun ensin odottelee ja piiskaa itseään muutaman vuoden katsellen katsastuksensa unhoittanutta reippaan puoli miljoonaa ajettua laitetta joka ystävän pihassa vain jatkaa ruostumistaan, ja sitten käy pyörimässä kavereiden projektien kimpussa joista jokainen yllyttää lisää tarttumaan omaanikin…Sen sanoa voin, että mitä pidempään aloittamista (tai keskeytyneen projektin jatkamista) viivästää, sitä vaikeammaksi siihen tarttuminen käy. Ihmisen mieli on mielenkiintoinen, tässäkin asiassa…
Koskaan en erityisemmin ole pitänyt peltien hitsaamisesta, mutta tällä kertaa jostain syystä on ollut erilainen suhtautuminen asiaan. Johtuuko se sitten siitä että uusia (siis tarvike) peltejä hitsaillessa työ on paljon joutuisampaa ja siistimpää kuin vanhan ruosteisen, suoraan sanottuna paskaisen ja ohueksi hapertuneen pellin kanssa touhuaminen. Eikä siitä paikkaa-paikan-päälle -metodilla vanhan pellin kanssa koskaan siistiä tule… Onhan näissä tarvikepelleissäkin välillä sanomista, ei reiät käy, vänkärin puolen vahvikepalkki hieman liian matala yms, mutta silti näiden kanssa temuaminen on edelleen siistimpää kuin vanhan, runsaasti maailmaa nähneiden palikoitten kanssa..!
Oma lisänsä tähän homman mielekkyyteen on varmasti tuolla ystävälleni valmistuneessa remonttipaikassa, siistit sisätilat (vielä), nosturi yms, ruokahuolto pelaa jne… Ja jos oikein alkaa kupolia kiristää niin menee metsään puille huutamaan. Tai no, pelkkä tallista ulos kävely jo rauhoittaa mieltä, kuvankaunis paikka luonnon rauhassa… Tietysti tällaisessa “melkein valmiissa” tallissa on omat kivat pikkulisänsä, toissapäivän touhut alkoivat tallin valojen kytkemisellä… Eka asennuspäivä kun ulkona sujui, seuraavan ollessa sateinen eli sisälle piti hakeutua niin huomattiin että eihän sisällä mitään näe ellei sähköä vie kattovalaisimille asti..! Ja niin, näistä valoista meneekin Kiltalaiselle kiitos, eli Rajalan Tiinalle!!! Tarpeeseen tulivat.
Kyllä se tästä, ei ihan ehdi valmistua Koukeroihin, joihin se ehkä olisi voinut valmistua, mutta kuten arvata saattaa, aina löytyy kaikkea pientä joka viivästää projektia. Siis lisää peltitöitä, parit öljynvaihdot nosturilla, pientä hienosäätöä Xm:ään eli virtausventtiilin vaihtoa öljynvaihdon jälkeen kun kerran siinä nosturilla auto jo on… Mutta tällaiset tauot ja muut askareet välissä saavat uutta intoa touhuun, eilinen olikin hieman takkuinen päivä, mutta näiden “välitöiden” jälkeen taas homma sujua alkoi..!
Ja nyt taas takaisin talliin, Koukeroissa sitten tarkempaa raporttia aiheesta, viimeistään saunonnan yhteydessä..! 8)
1.7.2007, 19:32 #140066Hyvältä näyttää! On se vaan mukava nähdä, että tänä keväänä ja kesänä on niin moneen kulkimeen puhallettu jälleen uutta tuulta purjeisiin. Ei muuta kuin onnea matkaan ja toiset 410 tkm Jasun Tinskun mittariin 🙂
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.7.2007, 09:11 #140067Tsemppiä vaan Jasu kyllä se noilla fiiliksillä yksi Tinsku hoituu 🙂
Me ostimme juuri Karilta sininen kuljin seuraavaksi projektikisi kun tämä paku kerran valmistu , ettei tule vapaa-ajan ongelmia 8) terv usi4.7.2007, 09:45 #140068Maanantaina taas jatkuu, tämä viikko lastenvahtimisessa kuluu… Hyvvää vastapainoa rälläkän soitolle päivästä riippuen 5-6 ikäluokkaan 4-8 vuotiaiden kanssa temuaminen..!
4.7.2007, 10:59 #140069Siinä vaiheessa on aina palkitseva tunne kun saa rojektin siihen malliin valmiiksi,, että pääsee ajeleen ilman oveja ynnä muita turvallisuus välineitä.. Voi sitä riemun tunnetta,, kun tietää että vain irto osat nostelee paikoilleen ja ei kun menoksi.. Mulla se on vielä viikon päässä se riemu… 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂10.7.2007, 15:54 #140070Edistyykö? Mosquitosaa kaikenlaisia mukavia kulkimia. Vuolijoelle…..
10.7.2007, 21:59 #14007111.7.2007, 20:22 #140072Muutama kuvatus lisää syntynyt on…
Tankille ainakin tilaa on, koria muokattu siten että jossain vaiheessa tankkina oli Geesusta evakuoitu 45 litrainen säililö… Joskus tulevaisuudessa sitten tuon tilan täyttääkin ihan joku muu juttu… 🙄
17.7.2007, 21:04 #140073Kori valmis, ruostesuojattuna hakee jo paikkaansa rungolla… Huomenna taas irti projektista, kaikenlaista muuta häsmäkkää kehitteillä koko päiväksi… Ja tuleehan Heinolan varastosta haettua muutama palikka tuota projektia varten…
Pohjaan sivelin mössöä jossa oli about puolet avohammasratasöljyä ja toinen puolikas siveltävää alustamassaa. Menneen reilun kymmenen vuoden kuluessa tulin Tinskun pohjassa kokeilleeksi kumpaakin ainetta sellaisenaan sekä edellä kuvattuna sotkoksena.
Tulokset:
-pelkkä öljy-kuivaa turhan nopeasti joten pitäisi sivellä useita kertoja vuodessa… Jos ei “muista” uusia riittävän usein niin ikävän nopeasti tuntuu ruostuvan…
-pelkkä alustamassa, kuivaa kalvoksi joka sallii ruosteen kehittyä kalvon alla kaikessa rauhassa eikä edes tartu kunnolla peltiin kiinni…
-sotkos-pohjaan hitsattu pelti vastaavassa kunnossa kuin jo vuonna 1993 sinne hitsattu pala..!Jatkan siis tämän sotkoksen käyttöä.Sotkuistahan tämän pohjaan sively on, mutta palkitsee kyllä ajan mittaan. Lisäksi vielä pitää koteloihin jotain aineksia suihkutella, pitää tämän parin päivän aikana miettiä jotta mitähän sinne puhaltelisi… Saapi vinkkejä antaa, hyvin perusteltuina, kiitos…
17.7.2007, 22:32 #140074Resepti on tietysti jo hukassa, mutta -85 BX GT oli sen mukaisilla aineilla suojattuna ehjäkorinen lähtiessään konevian takia paaliin pari vuotta sitten tuolta naapurikylältä ( 😳 ).
Sisältö oli 1/3 vaseliinia, 1/3 moottoriöljyä, 1/10-5 kotelosuojaa sideaineeksi. Pohjaan ruiskuttaessa voi lisätä alustamassaa, ruiskusuutin tosin menee kuulemma helposti tukkoon.. Sekoitetaan, kuumennetaan juoksevaksi (~50-60C) ja ruiskutetaan. Kotelosuojaa lisäämällä/vähentämällä säädetään seoksen viskositeettia.
Oli beksin kotelot vieläkin tahmaiset kokeillessani niitä, eli tuo ei ainakaan kovetu ja halkeile.Editoitu resepti varmennuksen jälkeen
20.7.2007, 05:36 #140075Avohammasratasöljypurkista löytyy tällainen lappu kyljestä..:
Kunhan tästä saa aamukaffeet kietaistua kitusiin niin kohti katsastuskonttoria matka käy… Jännittää… 🙄
20.7.2007, 09:10 #140076Leima lapussa!!!
Kivaa..!
Nyt voikin sit turvallisin mielin aloittaa miettimisen että mitähän kaikkea sitä mukaansa tarviikaan…
20.7.2007, 09:56 #140077Onnea! 🙂
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.