Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › Tinsku, taas ajossa, Flex Fuel päivitystä, toimii…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
26.12.2007, 20:03 #140108
Katsastuksen hintaa… Ei voi kuin ihmetellä… Xm:n kohdalla taitaa olla jo hiipinyt yli 70 euron kun sitä keväällä taas näyttää saa, ja taitanee mennä yli satasen kun katsastaa samalla takaisin henkilöautoksi… Tinskuun sentään ei tarvitse maksaa muusta kuin “pakollisesta palvelusta” sen 44€, mutta sekin tuntuu edelleen aivan liian suurelta summalta. Markka-aikaan kun hinta yli satasen pompsahti, hintaa isoon ääneen kiroiltiin. Nyt ei yli 2,5 kertainen summa herätä isompaa kiroilua tiskillä..?
Entäs sitten tämä “tilapäinen käyttömaksu”? Tähän saadaan nyt sitten painon mukaan määräytyvä maksu, joka mukamas “rankaisee tasapuolisesti” synnytettyjen päästöjen mukaan. Tinskussa tämä maksu putoaa pari kymppiä vajaasta satasesta hintaan 75,92€, alkuperäisen maksun ollen se 500mk johon tuli joku pieni lisäkorotus tässä joku vuosi sitten. Xm:n vastaava maksu sitten onkin 183,96, korkeammasta kokonaispainosta johtuen, mutta mihin tämä maksu käytännössä perustuu..? Suurinpiirtein vastaava litramääräinen kulutus, eri polttoaineesta, kolme kertaa isompi massa, parempi hyötysuhde jne… Silti tätä isoa ja painavaa tästä rankaistaan suhteettomasti. Lisäksi sitten vielä käyttövoimavero, tässä vaiheessa vielä pakettiautona ollessaan se on järkevällä tasolla eli about satasen vuodessa, mutta henkilöautoksi palautuksen jälkeen hinta hyppää kuutisen sataa eurorahaa isommaksi… Kuulostaako kenties reilulta..? No, saahan sillä sit taas viedä viittä henkilöä yli satasen nopeudella…
Mutta asiaakin. Huomioita ruiskun toiminnasta. Moottorin lämpöanturi on kovin väärässä paikassa, pitäisi saada lämpenemään nopeammin. Tässä on luultavasti osasyy hieman reippaaseen kulutukseen. Kun öljyt saa hyvänlämpöiseksi niin sitten bensaa menee huomattavasti vähemmän kuin alle 80 asteisella moottorilla… Tätä anturia tietysti voisi hämätä laittamalla sen rinnalle vaikka vastuksen jonka kytkisi mukaan kun kone on hetken lämmennyt, alkuun olisi lisärikastukset mukana ja sitten ällirasia ne poiskytkisi..?
Toinen mitä kone kaipaa on tyhjäkäynninkorotussysteemi. Tällainenhan on vanhemmissa ruiskuissa toteutettu lisäilmaluistilla joka sulkee lisäilmakanavan sähköllä lämmitettävällä mokkulalla. Tämä on yleensä vielä pultattu kiinni palikkaan jota jäähdytysneste lämmittää. Seuraava toteutustapa oli PWM:llä ohjattu luistiventtiili (mikähän lie sen nimi olikaan , nyt ei muistaa osaa…), sellainen Bemarin palikka olisi kotona mutta sekin, kuten lisäilmaluistikin vaatisi lisää letkuliitäntöjä imusarjaan. Uusimpana keksintönä käyttävät ns. tyhjäkäyntimoottoria, joka on pieni askelmoottorin ohjaama luistiventtiili joka avaa samaan tapaan kanavaa kaasuläpän ohi kuin nämä edellämainitut. Ja taas lisää letkuja… Jätän väliin… Ehkä keksin jotain kivaa käyttämään ylimääräiseksi jäänyttä toista kaasuläppää..? Sitä voisi avata vaikka pienellä servolla, jota ohjaisi lämpötilan, kierrosnopeuden ja kaasun asentotiedon mukaan. Taitaisi tästä selvitä helpoimmalla ja vähimmällä vaivalla… Tulisi tuolle toiselle läpälle hyötykäyttöäkin..!
Mutta nämä pohdinnat ovat toissijaisia sitten kunnes saa sen Megasquirtin hankittua talouteen. Vaan ensin pitää lopettaa köyhtyminen…[/quote]
27.12.2007, 20:12 #140109Jumalavita, että otti kalloon tänään! Jouduin äkkilähtöön jyväskylään ja en vielä siinä vaiheessa tiennyt, että menenkin koko matkan puikoissa…jne jne jne No kuitenkin eukko sitten neuvoi siinä ajo-ohjeita siskonsa noutamiseksi ja rupesi jo naurattamaan vaajakosken viitoissa. Kävi nimittäin niin, että siinä vaiheessa, kun sisko nousi kyytiin niin vasemmalla puolen nökötti ruudussaan ruisku-tinsku! Maailma on pieni ja kaikki ei aina onnistu 😀 Eli katellaan kirja myöhemmin ja hyvää uutta vuotta!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]22.2.2008, 16:32 #140110Megasquirt tulossa… Jetronic lähtee kohta pois… Jospa ensi viikolla saisi laatikollisen “uusia leluja” ihmeteltäväksi…
Ja aloitettua hermoja raastavan säätöjen etsimisen..! 🙄
22.2.2008, 19:33 #140111Hienoa! Jännittää jo nyt miten kulutus/tehopuolen käy… 8) 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.3.2008, 18:58 #140112Alkaa hiljalleen tuo Megan käytännön puoli selviämään käydä, nyt koodin päivitystä parhaillaan purkkiin ajan… Tietoa on kyllä imeskelty aiheesta jokunen vuosi, välillä kavereiden olan takanakin ihmetellessä, nyt sitten vihdoin tämä omakin yksilö työn alle päätynyt on…
Sitten vielä uuden johtosarjan valmistaminen, sen asentaminen paikalleen, suuntaa antavien bensa/syttykarttojen miettiminen ja siitä sitten vaan baanalle läppärin kanssa… Jos totta puhitaan niin jänskättää ihan vähän… Kuin olisi saanut laatikollisen uusia Legoja haltuun..!
Raporttia tulee kyllä kunhan sille aihetta löytyy… 🙄
26.8.2008, 20:57 #140113Tässä tätä raporttia nyt sitten tulee, vähän on kokemusta kertynyt säätämiseen ja muuhunkin parin menneen viikon aikana kun on taisteltu kaverin Harrikkaa Microsquirtilla liikkeelle ja nyt sitten hieman Tinskuakin…
Eli projekti alkoi vaihtaen Cosworthin (311cc/min) bensasuuttimet Bx:n (170cc/min) suuttimiin, niin Megasquirt suostuu ohjaamaan bensaa kohtuullisesti konetta kohti. Ei ole matalaohmiset hyviä tuohon, vaikka niitä ei ollutkaan kuin yksi suutinpankkia kohden, eli periaatteessa vielä hyväksyttävien rajoissa… Sitten kun parit asetukset tuon jälkeen “keksi” laittaa oikeiksi, eli vain yhden ruiskauksen moottorin työkierron aikana ja samanaikaisen suihkutuksen, sekä kakkoskartan pois käynnistykseltä, niin jo vain alkoi käymään kivasti…
Sitten kun sen toisen bensakartan sinne katkaisijan taakse käyttöön ottaa niin sepäs onkin “kolmoskartta”, eikä “kakkoskartta” kuten ensin ajatus sanoi… Aina oppii jotain…
Tulpankin kasteli, onneksi niitä on repullinen uusia kotona, joten tuon kanssa ei jaksanut stressiä ottaa vaan jätin koiran vahtimaan työkaluja ja kipaisin noutamaan uudet…
Tästä sitten olikin kiva jatkaa, perussäätöjä koneeseen, kunnes sitä perusihmettelyä kun kone ei meinaa taaskaan käydä… Laihalle vetää vaikka mitä tekis… Pumppu käy, suuttimet aukiaa, välillä käy molemmilla pytyillä, välillä taas joka toisella vain… Kunnes älli leikkaa sanoen että on muuten bensa ehtynyt tankista… Ja kannusta lisää, siellähän sitä on, kaikkien tavaroiden alla piilossa..! Täytännön jälkeen jälleen, hyvin käy, siispä enimmät työkalut Xm:n konttiin, koiran kaveriksi ja tielle. Ensin vain lähelle jos työntää pitäisi, sitten hieman kauemmaksi. Tästä se syvä luottamus hiljalleen syntyy… Ja ei, mitään typeriä oireita mistään synny ei, joten kohti isompia väyliä… Tietenkin ilman mitään varasuunnitelmaa mahdollisen bensanpuutostaudin yllättäessä, ja pienen pyörityksen jälkeen suoraan isolle tielle, eli moottoritietä pitkin kohti Kanavuoren ABC-tieliikenne-helefettiä… Sinne sitten täydentämään astioita, niin varakannua kuin kiinteämpääkin säiliötä, ei olisi pitkälle enää menty ilman lisäyksiä… Ehkä pari kierrosta liikennepyörylöissä..?
Tuossa hetki ennen tankkausta olikin hyvä laittaa MegaLogWiewer tutkimaan edellistä ajosuoritetta, ja ihmettelemään että mitähän se kuski oikein pyyti ajopeliltään. On se vaan eri epeli tuo ohjelma… Kyttää kaiken, käytetyistä ajokierroksista, kaasunasennoista, kaikenmaailman lämpötiloista ja Lambaada-arvoista lähtien, näistä sitten laskee uudet bensakartat edellisten ja annettujen parametrien perusteella ja siitä sitten vain ajamaan uudet tiedot moottorin ECUlle… Ja eikun takas baanalle..! Helppoa ja hauskaa…
Ollapa laajakaista-Lambda..!
Tätä leikkiä sitten tuli harrastettua liki 50km, muutamalla pysähdyksellä, erilaisia reittejä ja erilaisia teitä käyttäen, jotta purkkiin tulisi monenlaisia erityyppisiä tilanteita jonka mukaan voisi karttojaan sitten sommitella. Mielestäni joka reisulla ote kaasupetaalin ja tien välille parani, joten ei kai tässä ihan hukkateillä olla..? Jossain vaiheessa kun kartat olivat jo “sielläpäin” niin arvasin tällätä bensankatkaisun moottorijarrulle mukaan, vaikutti vain positiivisesti ajo-ominaisuuksiin. Ja ei varmaan yllätä, että tuonkin kaikkia ominaisuuksia, eli kytkentäajankohtaan liittyviä asioita, saa sitten ihan vapaasti säätää…
Nyt tuntuisi sitten siltä että tuossa rakkaassa Tinskussa on jo sellainen bensiininkartoitus tehty että sillä arvaa lähteä hieman pitemmällekin huomenna pyörähtämään, eli työkaluja kontti pullollaan 40km päähän kaveria moikkaamaan..? Ja tietenkin loggeri käyntiin koko matkalle..! Ja jos sinne asti pelaa kuten pitääkin, niin siellä sitten kiskaistaan tuohon tummemmat ikkunat paikalleen…
Fuk Hitek 8)
28.8.2008, 15:02 #140114Vesi nousee kielelle kun saat tuon kuulostamaan niin helpolta ja hauskalta! Viitsitkö huudella täällä että paljonko maksoi megan osat? Laajakaista lambadan sais alle satasella..
28.8.2008, 19:53 #140115Megasquirt rakennussarjana maksaa Partcolta tilaten noin 140€, ameriikasta Diyautotunesta kotiintoimitettuna valmiiksi kasattuna johtosarja-aihion kanssa tuskin paria sataakaan… Sitten siihen suuttimet, uutena 178€/kpl tai purkuautosta ilmaiset, kaasuläppärunko soveltaen kallis tai kuten edellä, bensapumppu aito Bosch 300€ Bilteman kopilo alle 50€ tai purkuosa 20€ tai sekin kuten edellä jne…
Karkeasti sanottuna, palikat maksaa noin tonnin jos menee ostamaan kaikki kaupasta, nyt kun osia on haalinut pitkin menneitä vuosia pihan perällä käyneistä purkuautoista niin tuohon on palanut rahaa pari satkua…
Mistä saa laajakaistan tuohon hintaan..?
Niin, nyt alkaa olla säädöt siihen malliin kohdallaan että laitteeseen uskaltaa ehkä jo luottaa… Kylmäkäynnistysparametrien kanssa “pientä” taistelua, ei lähde Camaron arvoilla ilmajäähdytteinen twini käyntiin kylmänä… Piti hieman arvoja tarkistaa, niin viimein alkaa tuo lähteä ilman taistelua…
Karttoja ajelin eilen reippaan sata kilometriä kohdalleen, välillä MegaLogWiewerin avulla ja sitten sitä uutta karttaa vielä käsin korjaamalla mieleisemmäksi. Ja uutta testiä loggerin kanssa. Tuossa sille laajakasitaLambdalle käyttöä kovasti olisi… Tuo kapeakaistainen kun kertoo vain että pielessä on, mutta ei yhtään että paljonko on pielessä..! Eli ns. persdynoon ja intuitioon luottaa pitää… Eikä tuo kartan säätäminen ajon aikana ihan kaikkein kätevintä ole, pitää katsella hieman pienempiä teitä, ainakin sellaisia missä ei liikennettä kovasti olisi… 🙄
Kommenttia tuon toiminnasta kyytiläiseltä, verrattuna Jetronicciin. On kuulemma paljon kivampi kyyti, kun ei nyi eikä nypytä yhtään..! Ja tämä kommentti siis naisihmiseltä joka ei ajoneuvotekniikkaa tunne ollenkaan… Voi siis sanoa ettei ole mennyt aika hukkaan tuossa, itsekin olen tähän mennessä kovin tyytyväinen tuloksiin, tosin kulutuksia ei vielä ole mittaamaan päässyt, niitä katsellaan sitten kun on kartat saanut mukamas kohdalleen ja ajanut niillä sellaista normaaliajoa muutaman tankillisen…
1.9.2008, 15:34 #140116Laajakaistan ovh onkin 120e. Tuolta: http://www.jaoy.com/
21.9.2008, 18:08 #140117Bosch LSU 7200:n hinta näyttäis olevan 82€. Ovat toimivaksi tuota kehuneet, siihen Tech Edge 2J1 ohjain 139€:n hinnalla jatkeeksi… Jonka tuo 120€:n anturikin tarvitsee…
Toivottavasti kaveri nyt löytäisi sen anturin joka hänellä oleman pitäisi joutilaana, ehjäksi todettu yksilö. Olisi säästöä sekin…
Tosin alkaa olla kartat varsin “ajettavat” jo, kylmäkäynnistysarvotkin alkaa olla näemmä aika hyvät tämän päivän testin perusteella. Tuli yöllä sellainen Ahaa-elämys, ja sitten uudet asetukset purkkiin ja testaamaan… Tähän asti on käynnistäminen kylmiltään ollut hieman sellaista kaasun kanssa taistelua, mutta nyt sitten uusilla asetuksilla lähti kun startti pyöräytti parin puristuksen yli..! Ja nätisti jäi heti käymään, eli jotain oli alitajunta ilmeisesti työstänyt ajan kanssa..?
Ajoa on nyt takana tuolla laitteella jo toista tuhatta kilometriä, mutta kulutuksia ei ole vielä tullut sen enempää mittailtua kun asetuksia on muutettu yhtenään. Ei siis pystyisi mitenkään luotettavia lukemia antamaan, huijaisi vain itseään jos jotain sanoisi. Mutta jotain suuntaa antavaa voi kuitenkin kertoa kun tuijottaa läppärin ruutua Tinskun liikkuessa, tasamaalla 60km/h vauhdissa suuttimet on auki vajaa 2-4ms, ja 100km/h vastaavasti 5,5-7ms aikoja. Eli tästä kun loggerista katselee kierrosluvun ja aukiolon kautta laskettua Duty Cycle arvoa, joka on satasen nopeudessa keskimäärin 30% niin se tekee käytetyillä suuttimilla kulutukseksi laskennallisesti 6,12/100km…
Katsotaan sitten miten tämä käytännössä pitää paikkaansa..?
1.10.2008, 10:53 #140118Näillä mennään..:
Toimi sit kuitenskin paremmin kun tälläs asetuksiin Simultanous eikä Alternating Injector Staging… Joku bittiguru väitti että olis tuon koodiversion gugi, tiiä sit, mutta olkoon noin… Ruiskikoot samaan aikaan kumpaankin pyttyyn…
1.10.2008, 16:37 #140119Onko kartoissa runsaasti eroja itävallan kaverin karttoihin? Kuinkas kulkupuoli verrattuna siihen ekaan ruiskusysteemiisi?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.10.2008, 12:07 #140120@Akaile wrote:
Onko kartoissa runsaasti eroja itävallan kaverin karttoihin? Kuinkas kulkupuoli verrattuna siihen ekaan ruiskusysteemiisi?
Ei oikein osaa verrata toisten karttoihin, pitäs saada vaikka ruudulle/paperille, jotta osais verrata…
Kulkupuolessa ei oikein enää puutteita ole, lähinnä nuo tienvarren “tikkunekut” rajoittaa menoa, itsesuojeluvaiston kanssa…
Vaan ei sit kuitenkaan malttanu olla koskematta bensakarttoihin…
Tällä käytiin Hesassa…
Sit käsin säätäen “hieman” ajatuksen kanssa, persdynon sanoessa että mistä pitäs korjata ja mihin suuntaan jne… Kulkupuoli parani tuntuvasti, ei aiemmassakaan tosin ollut enää valittamista, mutta on kuin olisi täysin toisen moottorin tällännyt pellin alle..! Osasyy kyllä kiihtyvyyteen on kiihdytysrikastuksellakin, RPM Based Accel, jota sitten päätin kokeeksi ottaa käyttöön. Ja kyllä kannattaa, ainakin tällaisessa pienessä moottorissa. Ohjeistuksessakin oli että sille on käyttöä vain pienitilavuuksisissa moottoreissa ja kisakoneissa, ja tämän moottorin juuret menee sopivasti tuonne Panhardin kisaosastolle…Muutin sitten myös lambda-väijyn lämpötilarajaakin parikymmentä astetta alemmaksi, nyt aloittaa seoksen korjaamisen mielestäni paremmalta tasolta…
Ja tällaasen teki äskeisen kartan jälkeen ajetulla testilenkillä MegaLogWiewer… Aika “jyrkän” näköistä käppyrää väänti, ihan mielenkiinnolla odotan että käyttäytyykö tuo enää ollenkaan ajettavasti, vai lähinnä potkaiseeko jossain vaiheessa kun alka saada “rumasti” bensaa..? Uskoisin vaan tuon käsin säädetyn olevan parempi kuin koneen säätämän, mutta sittenhän tuon näkee kun käy testaamassa..! Tämä on vielä testaamatta, menee sit jollekin päivälle tämän testaaminen, nyt ei jaksa…Kyllä tämä tästä..?
8.10.2008, 15:24 #140121Kyllä! Tässä on jo tehty iso helpotus seuraavalle ruiskurakentajalle, joten jos itse tuollaista alan myöhemmin rakentamaan niin täytyy sen varalta jo tässä vaiheessa kiittää ja erityisesti kumartaa! Mielenkiintoinen projekti. Jälleen kerran 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.10.2008, 15:33 #140122Kyllä juu! Kuola valuu ja mielikuvitus laukkaa…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.