Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › Tinsku, taas ajossa, Flex Fuel päivitystä, toimii…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
25.8.2012, 20:23 #140153
Kytkinkoppa ja akseli on yllätys yllätys käytössä tuossa nykyisessä lootassa. Eipä tämä omaan työjonoon ole noussut, mutta mielenkiintoinen kokeilu voisi olla…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.8.2012, 09:31 #140154Näin jatkoa ajatellen tuli yksi visainen kysymys eteen..:
Keksiskö joku jonkun kivan konstin tuon avaamiseks..?
Siis, kyllähän “ohje” Haynesista löytyy, mutta ei metriset putkipihdit piisannu tuossa. Ja, kiristysvaiheessa sit ois kiva saada momentti edes sinnepäin, ohjeena kun olis vaatimaton 98Nm niin mieluusti sen oikealla työkalulla laittelis kiinni kuin jättäis lievän epävarmuuden mokomalle mutterille…Ei kerkene tähän rojektiin, mutta jos ens kerran ku vaihteisto irrallaan on sais tuon sit vaihdettua..?
26.8.2012, 09:58 #140155Asiasta enempi tietämättä / tuntematta,, niin hankkisin sopivan lista-avaimen tuohon,, (kuvasta näyttäisi siltä)..
Pähkäilisin pyörimis suuntaa ja kierteen kätisyyttä,, kirja varmaan kertoo…
Eihän nuo momenttikaan niin kaamee ole noin 9.8 kpm + lukituskolo,, luulis kotikonsteinkin onnistuvan… 🙄Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂26.8.2012, 10:14 #140156Niin, se kolonen mistä avvaimella vääntää pitäs, on vain 5mm leveä 30mm avainkidalla. Vasenkätinen tietääkseni tuo kierre on, ellen ole itseni antanut väärinymmärtää…
Tuollaiseen paikkaan olen nähnyt hylsyäkin, tosin 36mm kokoisena, kun tällainen vastaava löytyy DS/SM vaihteistosta…
Ei tuossa momentissa mitään muuta kummasteltavaa ole, muutakuin se että milläs pyörität tuota mutteria ja pidät akselia paikallaan. Ei onnistu vaihteiston lukitseminen kuten Sätkässä, ei saa kahta pykälää yhtäaikaa kytkettyä. Kirjassa ovat kiinnittäneet tuon akselin ruuvipenkkiin 1 -vaihteen kytkentäpakasta…
26.8.2012, 19:14 #140157Taas liikkuu, tosin vielä sekalaista tekemistä on. Kuten keksiä mistä sais lämpöputken mahtumaan, sovitella keulan peltejä siten että keulapelti suostuu sujuvasti telkeytymään, peruutusvalolle piuhat vetää sekä ko. valolle keksiä paikka…
Ja kaikenlaista muutakin, mitä sit mieleen tulee kun askartelemassa on…
Selvisi sitten koeajolla vaihteiston tyyppikin, kierrosluku/nopeustietoja vertaamalla. GSA:n nelipykäläinen näkyi olevan. Hitusen sit siirty lukemat, RPM putosi 80km/h nopeudessa n.550 alemmas, 100km/h n. 700 ja 120km/h 800. Ei näytä lukemina isoilta mutta käytännössä vaikuttaa meteliin aika merkittävästi…
Niin, ja kivasti tuntui jaksavan mennä, kaipa sitä vääntöä on vähän enämpi ku kaasarikoneessa… 🙄
26.8.2012, 19:26 #140158@Jasu wrote:
Ei onnistu vaihteiston lukitseminen kuten Sätkässä, ei saa kahta pykälää yhtäaikaa kytkettyä. Kirjassa ovat kiinnittäneet tuon akselin ruuvipenkkiin 1 -vaihteen kytkentäpakasta…
Noni! Nyt sitten selvis tämäkin, ettei meikän päässä ihan tavattomasti vikaa ole. Nimittäin ekaa viislovista kasaillessa tämä lukitus oli työn alla ja muistaakseni tähän vielä konsultaatiota kysyin, kuinka saan tuon lukituksen tehtyä? Neuvo kuului, että kaksi vaihdetta yhtä aikaa päälle. Minä en tätä tekemälläkään saanut tehtyä ja kovin huolestuneena mietin, että mitähän meikä ei nyt tajua tässä…
Sen yhden romuksi menneen GSA nelilovisen purin, joten on tuo pulttikin tullut avattua…en vaan kuollakseni muista, että miten! Ehkä se yksilö ei ole ollut kovassa…vai olisiko ollut kovassa ja irrotus vasta viilapenkissä, kun lootan lohkot on auki? Kuitenkin kaikki laakeri yms. purin irralleen, joten tuskin on mutteri jäänyt avaamatta.
Oliko muuten ns. umpinaiset vetarin laipat vai kolmella sakaralla?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.8.2012, 19:38 #140159GeeSun laatikossa on vastaava päätymutteri kuin Sätkässä, siihen saa 36mm hylsyn kivasti kiinni. On vaan tuo Visa 652:n vaihteiston pääty tuollanen, sais noita osia käyttämällä vielä (ainakin) viitisen milliä lisätilaa vaihteiston ja raidetankojen väliin, sekä vaihteiston päätyä pudotettua vastaavalle korkeudelle kuin Sätkän vaihteiston kanssa on…
Tuossa vähän tarkempia laskelmia tein, ja näkyy olevan 20,35% pitempi nelosvaihteella tuo kuin Kutosen vaihteisto. Tai sit laskin väärin..?
27.8.2012, 09:06 #140160@Akaile wrote:
Oliko muuten ns. umpinaiset vetarin laipat vai kolmella sakaralla?
Kolomen sakaran laipat tässä. Mielikuvio asiasta on, siis noiden mainittujen laippojen eroksi, että ne “kertoisi” siitä että on muutos tehty, kun (ainakin kohtaamissani) oli pyöreissä laipoissa millin paksumpi akseli ja sitä kautta myös perä on erilainen…
LN/LNA:n laipat on sitten oma juttunsa, niihin käy Sätkän vetari suoraan (varmistui tämäkin) mutta laipan kehältä pitää hieman sorvata materiaalia pois jotta jarrulevyn sopimaan saa…
27.8.2012, 16:42 #140161Nyt en ihan hiffannut lausettasi, mutta eikai se vaarallista ole. Käsitykseni mukaan ainoastaan G13 omaa nuo pyöreät laipat ja muut ovat sakarallisia, G12:stakin jopa kahdella eri välityksellä, mutta molemmissa kolmella sakaralla laiputtimet. G12 muistaakseni löytyy se pitkävälitteisin nelivaihteinen…?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.9.2012, 18:19 #140162^Siis sitä yritin tuossa kertoa että oma epäilykseni viittaisi niihin pyöreisiin vs. sakaralaippoihin, että se olisi ilmaisemassa tuota millin kokoeroa akselissa. Näin niitä ovat olleet, ne mitä on käsissä pyöritellyt, sakarallisissa on ollut milliä pienempi akselin halkaisija. En toki absoluuttiseksi faktaksi tuota sanoa voi, kun perustuu vähäiseen otantaan tuo…
Ja viittaus LNA:n pyöreisiin laippoihin, ovat oma kiva lisänsä tuohon laippajuttuun, akselin paksuudesta ei tosin tietoa ole…
Joku joskus tais jotenki kommentoida näitä näkymiä… 😯Ei sen puoleen, etteikö itteeni ois ikuna hirvittäny, tuollaseks ne ovvaan männy, itekseen, ku on kohta kaks vuoskymmentä tätä vaan hiljakseen päivittäny millon mitenkin…
Releet löys uuden paikkansa, tällä kertaa jopa pohjien kanssa asenneltuna. Eipähän mene piuhat sekasin jos tarvinnee rele jostain syystä irrottaa tahi vaihtaa…
Sulakepesät vaihtu kannellisiin, ja tais noita sulakkeita pari tulla lisää käyttöönki. Ja jopa ylöskirjailtu jotta mitä minkäkin sulakkeen takaa löytyy…
Tunnelmakuvia parin viikon takaisesta vaihteiston vaihdosta. Meinaa olla joteski ahtaanoloista, ei mahtuna enää eristetty putki lämpöputkeks, eristämätön mahtu just…
…akkutellingistäki piti sivaltaa siivua pois jotta pakoputki mahtu olemaan…
Pitäs vielä ilimapuhdistinkotelo vaihtaa toisenlaiseks, toiseen paikkaan jne. Jos tuonne vielä BN-4 Eeperin sais, on se siellä joskus ollu (ku vielä kaasari syötti pensaa)..?
Vaihtelaatikossa kun sattu nyt sitten olemaan perruutteluvalokytkin, nii pitihän se ehottomasti hyödyntää. Pikasilla testeillä saattaa jopa taustaa valaista, sen näkee sit pimiällä…
Nii, lisukevalojen ylätukien puuttumisesta joku joskus kyseli, ei tarvinnu laitella ku vähemmän nuo täris ku alkuperäset. Saatto kyllä siihen alkuperästen tärinään vaikuttaa se ettei lokasuojat ollu enää just millään kiinni…Tekasin siis tuollaset, lampun päässä kivasti patinoituneet pallonivelet, alkujaan Sm:n kaasuvivustosta…
Jotain muutaki vissiin vielä unehtu, sen rattiputken läpiviennin lisäks. Enpähän sit muistanu vieläkään sitä askarrella…
Valmisko..? Tuskin ikuna… 🙄
4.9.2012, 18:57 #140163@Jasu wrote:
Valmisko..? Tuskin ikuna… 🙄
Silti mukava nähdä updatea muuallakin kuin SadoMaso-hommissa 8)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.9.2012, 19:14 #140164Juu, tässä hiljakseen väsänny tuota kun on voinut Tinskun jättää pienelle levolle “bensarosvon” ollessa kivana kakkosautona pihassa… Näitä vanahoja raatoja kun on ajossa, niin aina “pitää” olla ne kaksi ajokunnossa, muuten toi tulla ikävä liikkumattomuusongelma helposti…
Vielä pitäis keksiä vaihdevivusto, tai siis, idea on jo hyvinkin olemassa mutta kun se pitäis vielä toteuttaakin… 🙄
6.9.2012, 17:50 #140165@Akaile wrote:
…G12:stakin jopa kahdella eri välityksellä, mutta molemmissa kolmella sakaralla laiputtimet. G12 muistaakseni löytyy se pitkävälitteisin nelivaihteinen…?
Arvaapas miksi nyt paljastui nuo välitykset, kun pääsi “oikeasti testaamaan”..? 🙄
Nelosella 100km/h noppeuvessa, kone kiertää vaatimattoman n. 4100, neljän tonnin “vaihtovalo” syttyy noppeuvessa 96-97km/h…
Eli, kyseessä on GS 1220 11/79-> vaihteisto, just se pitkävälitteisin versio…
Niin, ja tuo muuten vakio moottori, paitsi polttoaineensyötön osalta, jaksaa ihan kivasti edelleen tuota viedä… Sitä vääntöä näemmä löytyy…
28.11.2012, 14:18 #140166Hmmm. Mitähän tästäkin nyt tulee..?
Jos kokkeilis saada nämä palikat vielä tälle syksylle kiinni…28.11.2012, 16:21 #140167Tiedetään ❓ se on sekasikiö!
T. Arvailla
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.