Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Tinsku, taas ajossa, Flex Fuel päivitystä, toimii…

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 146)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #140183

    Mikäs sen raudan on syönyt 😯 ❓

    #140184

    Kulumaan päässy, vuonna -81 kasattu kone joka nyt jo otettiin ekaa kertaa auki. Ajomäärä arvoitus, ekan kymmenisen vuotta kiskottu Acadianea Deutche Postin toimesta…

    #140185

    Kuvissa näytti että olis pistemäistä syöpymää nostajassa? Nokassa erotin kyllä kulumajälkeäkin.. Tokihan tuo varmaan on välissä ehtinyt seistäkin vanhoilla öljyillä.

    #140186

    Tuolta nokat näyttävät vanhetessaan…Ehjä pinta kestää aikansa ja sitten rasitus varsinkin reuna-alueille lisääntyy nostajakuppien kuluessa kuopalle. Ei ole Jasun nokassa (ei kaksireikäisessä siis vaan tuossa metallisessa) ollut kaukana murtuminen, jonka jälkeen alkaa tapahtua kummia. Tuostakin tekee vielä nokan hiomossa, mikäli laakeri on siinä kunnossa, että se kannattaa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140187

    Josko sieltä muutama lisähevonenkin taas irtoaisi rempatulla koneella 🙂

    #140188

    Hidasta, kovin hidasta tämän kasaaminen…

    https://www.youtube.com/watch?v=1BwMnx0KRiE” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Mutta, jotain kuitenkin aikaankin saatu. Ei vaan tällaisen muistin kanssa oikein meinaa onnistua, milloin unohtuu mitäkin. Moottorinkin saa uudelleen vielä irroittaa, kun ei muistanut paria pikkuosaa kytkimeen laittaa, levyä ja asetelmaa… 😳

    Pakko se on myöntää, paljon oli helpompaa ehjän muistin kanssa näitä(kin) askarrella…

    #140189

    Tänään vihdoin sain laitettua unohtuneet osat kytkimeen, tuloksena kytkin joka ei irroita. Vitsikästä sinänsä, samat osat oli aiemmin käytössä, ilman ongelmia…

    Saa siis nostaa taas moottorin pois, ja jatkaa ihmettelyä. Saattaahan se olla kampiakselin päässä oleva silmälaakeri joka nyt jumittaa, se on siis ainoa vaihtunut osa kytkimeen liittyen. Selvitellään, kyllä se syy vielä löytyy jossain vaiheessa…

    Hyvin kyllä tuntui moottori vetävän, eikä vieläkään näkynyt vuotoja missään, siinä mielessä taisi onnistua..?

    #140190

    Viimeks kun oli irrottamattomuutta asennuksen jälkeen niin levy oli väärin päin..eihän näin perinteinen ilkeys sattunut Tinskun tielle?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140191

    @Akaile wrote:

    Viimeks kun oli irrottamattomuutta asennuksen jälkeen niin levy oli väärin päin..eihän näin perinteinen ilkeys sattunut Tinskun tielle?


    Tuotakaan en ihan heti epäillä osaa, ei mahdu vanhemman mallinen levy kuin yksinpäin paikalleen. Jotain muuta tuolla on, illalla vielä mieleen tuli että taisipa mokoma vielä luistatellessa täristääkin eli jotain siellä on nyt jotenkin väärin..?

    #140192

    Kuvasta näytäisi kuin yksi käpälistä olisi kulunut enemmän kuin toinen. Painaa vinoon?

    #140193

    ^Samalla tavalla näytti kuluneilta, mitaten ei eroja löytyny kytkinlevyn kanssa tai ilman. Saattanu nuo jännät kulumajäljet syntyä kun toinen keskitysholkeista puuttui…


    Se oli sit neljäs kerta tälle kesälle. Jokohan riittäis? Kolme kuukautta sitten alotettu rosessi…


    Tuonne taputtelin uutta osaa, vanha pusla oli millin kulunut väljäksi, sisäreikä “tiimalasin” muotoseks. Ehkä se keskitysholkin puute aiheutti sen? Ainakin siten saa kytkinakselin vähän vinoon kulmaan kampeen nähden…

    Vanha pusla tuli näppärästi vaseliini-tappi -metodilla, ei kovin lujaa naputella tarvitse kun pusla on ulkona. Uusi sitten irrallisen kytkinakselin avulla paikalleen, vanhan puslan avulla, helppo oli naputella suoraan ja sopivaan syvyyteen. Uuden puslan öljysin, samoin kuin tulee startin puslat öljyttyä, pusla peukalon päälle, sitten öljyä puslaan ja toisella sormella puristaen niin että öljyä tulee puslan läpi…

    Stefankin laitoin, kuvaa en siitä sit enää ottanu…


    Testiajossa tuntui jopa toimivan, nelisen kilometriä koneen ensikäynnistymisen jälkeen kertyi mittariin. Vielä pitäisi keulan peltiosat säädellä kohdilleen, ei vaan enää sitä jaksanut suorittaa. Konepelti ei ihan mene paikalleen, kaikki keulan pultit oli jos ei irti niin vähintään löysässä, siitähän sitä kivaa Tiinan keulan peltien kanssa seuraa…

    Joskus pitäisi merkitä ennen purkamista, kun on saanut hyvin pellit asemoitua. Vähentäisi tätä kasaamisen kanssa taistelua ihan reilusti…

    #140194

    Eipä sitä keulaa kauaa sitten kuitenkaan sovitellut. Suht hyvin sai käymään, pikkuvaivalla. Sit vielä vähän testiajoa, sekalaista tarkistelua, työ- yms kalut Sm:stä Tinskuun ja rohkein mielin kohti kotia…

    Aika kivan eleettömästi toimi, veto on toki vähän vähissä, mutta ihan normaalia kun seassa pyörii uutta mäntää renkaineen yms. Ajellaan siis rauhallisemmin tovi. Lämmöt pysyi oikeastaan just siellä missä piti, 105-115 kaasun asennosta riippuen, lähelle 120 asteen viivaa pitemmässä ylämäessä, sataseen ja alle taas alamäkiin sekä hitaammassa ajossa. Mitähän tuo ulkolämpö oli, viitisentoista astetta, ja tästä moottorista “jäi pois” öljyltä jäähdytin, niinkuin testimielessä…

    Monenlaista pientä säädeltävää vielä jäi, pakoputket hankaa jarrulevyihin kevyesti, luonnollisesti lämmetessään pahentuen. Kunhan kunnolla jäähtyy, niin pitää löysätä liitoksia ja hakea asento paremmaksi putkille. Vähän on putkilla tiukat paikat, GS:n vaihteiston ja jarrujen kanssa, pitäisi oikeasti värkätä uudet putket mutta se ehkä tulevana kesänä…

    Kunhan nuo muutamat jutut saa ojennukseen, niin sitten se alkaisi olla taas katsastuksen aika…

    #140195

    Eihän sitä malttanut olla päivittelemättä tätä värkkiä, se kun tuntuis moottorin osalta olevan ainakin jokseenkin toimiva. Pari sivua takaperin tuli uhkailtua Flex Fuel -jutuilla, sekin alkaa vaikuttaa enemmän ajankohtaiselta. Samalla kun moottori oli pannuhuoneesta poissa, niin tuli askarreltua bensalinjat uusiksi. Tosin vielä tankille ja bensapumpulle pitää letkut vaihtaa uusiin, niin sama kai se on vaihtaa ne etanolinkestäviin..?


    Tuommonen lipsahti syöttöletkun väliin, samaten tuli johdotus vietyä tuon osalta loppuun. Ällipurkkiin prossukortti entisen prossun tilalle, yks piuha lisää ja etanolianturin ylösvedot sekä asetuksiin muutokset, niin jo vain läppärillä näkyi etanolimäärän olevan 5%. Vissiin aika oikein sit näyttää, kun eilen tuli täytettyä sammio tuoreella 98E5 bensaseoksella…

    Näkyy anturin hintakin pudonneen jo alle sataseen, siitä parista satkusta millä tuli ostettua. Ja huomattavasti alle 500-800€ mitä ne oli ihan alkuun…

    Kun vielä saa poikkipöntön taistelut valmiiksi bensaletkupäivityksen lisäksi, ja ehkä toisellekin pytylle laajakaistalambdan, niin pääsee ihmettelemään minkälaisia toimenpiteitä RE85:n tankkaaminen aiheuttaa. Vähän tuonkin takia tuli öljynjäähdytin pois jätettyä, RE85:n kanssa kun isot pojat ovat puhuneet alhaisemmista moottorinlämmöistä…

    No, aika taas näyttää mitä tästäkin kokeilusta tulee…

    #140196

    E85:sen kanssa kannattaisi puristussuhdetta nostaa niin saisi hyötysuhdetta parannettua. Vaikka tälläisillä männillä, jotka löytyvät Sebun dyanesta.

    #140197

    Joo, mut opetellaan ny tällä ensin. Ja on siihen muitakin konsteja olemassa pieneen puristuksennostoon, josta ehkä joskus sitten lisää… 😆

    Tässä on kuitenkin tarkoitus pitää ns. käyttökelpoisena käyttöautona tämä, jolla pääsee virnuilemaan näiden päästöhässäköiden kanssa. Vaan pieneneekö tästä päästöt, kun etanolipitoisuutta mittaa Volkkarin anturi..?

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 146)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.