Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tukivarren vaihto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128319

    Vähän näyttää Ikkunattoman toinen etupyörä olevan kallellaan. Tukivarsi lienee saanut joskus kipeää. Tallinnurkassa olisi nelkun akselisto, josta voisi vaihdokkaan irtiponkaista.

    Kysymys kuuluu, kuinka tuo homma onnistuu akselisto paikoillaan? Ja onhan vanhusakselisto ja nelkun tukivarsi yhteensopivat? Lienee parasta vaihtaa molemmat tukivarret samalla…

    #169370

    Kyllä pitäisi mennä ihan heittämällä vaikka akseli onkin kiinni rungossa,, olen joskus vaihtanut nelkun tukivarret 60 luvun alkupään kulkimiin,,
    juuri samasta syystä kun alkuperäiset oli vääntyneet…
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #169371

    Vanhuksen tukivarressa saattaa olla kiinni isompi massavaimennin ja pyöränkilvessä on harva vetarin uritus, mutta ne on ohitettavissa osat vaihtamalla. Kannattaa tsekata olkatapin ja pyöränlaakerin kunto ennen vaihtoa. Joskus myös kitkan kiinnityskorvia puuttuu tai jousivarvan tapin kiinnitys on tuhottu ym. kivaa ylläriä.

    #169372

    @dieselflosse wrote:

    Kysymys kuuluu, kuinka tuo homma onnistuu akselisto paikoillaan?

    Vetari irti, raidetangon alapää irti. Akselinpää näkyviin kitkan alta, pieni sokka pois ja ruuvarilla naputtelee kruunumutterin auki. Vedä itseäsi kohti ja ota koppi kartiolaakerista. Tarkasta sisemmän laakerin kunto, jos ok, anna olla paikallaan. Tarkasta vaihtotukivarresta laakerin vastinpintojen, eli koolien kunto; tasainen kuluma, kiiltävä pinta, ei kraatereita tai ruostetta. Monesti kooli kannattaa kiertää 180 astetta akselinsa ympäri. Lähtee tukivarresta irti tuurnalla lyömällä vastapuolelta tukivarsi puupölkkyä vasten ja menee takaisin toista koolia apuna käyttäen. Rasvaa runsaasti viljellen tukivarsi paikalleen. Kruunumutterin kiristys niin, ettei ole välyksiä, mutta liike on jouhea. Kiristä vuoden päästä uudestaan.

    Pala kakkua! 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169373

    Käsittääkseni tuossa nurkissa majailevassa akselissa on ihan käypäiset olkatapit. Pyörännavat siirsin jo kertaalleen tähän Ikkunattomaan. Nyt pitäisi sitten heittää takaisin 🙂

    Kysynpä tässä samalla, jotta onkohan siitä mennyt ykkösen synkkarengas (vai renkaat), kun rutajaa kovin, jos on jäänyt laatikon akseli vähänkin pyörimään? Tuossahan on keskipakokytkin, joka mahdollistaa laatikon pyörittämisen vaikka kytkinpetaali on pohjassa.

    Silloin, kun pitää kierrokset tyhjäkäynnillä ja odottaa, että kytkimen rumpu pysähtyy, nii ei rutaja. Onko vikaa vai liekö ominaisuus tuo rutina?

    #169374

    Ykkösellä ei ole synkronia.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169375

    @dieselflosse wrote:

    Kysynpä tässä samalla, jotta onkohan siitä mennyt ykkösen synkkarengas (vai renkaat), kun rutajaa kovin, jos on jäänyt laatikon akseli vähänkin pyörimään? Tuossahan on keskipakokytkin, joka mahdollistaa laatikon pyörittämisen vaikka kytkinpetaali on pohjassa.

    Silloin, kun pitää kierrokset tyhjäkäynnillä ja odottaa, että kytkimen rumpu pysähtyy, nii ei rutaja. Onko vikaa vai liekö ominaisuus tuo rutina?

    Tuotanoin. Se perinteisempi kytkin on keskipakokytkimen “jälkeen”, joka tarkoittaa sitä että ihan samalla tavalla se poljettava kytkin irroittaa kuin tavallisessakin. Jos taas ei irrota, ja aiheuttaa rutinoita, niin samat syyt on tavallisessa kuin keskipakoisessakin…
    @Akaile wrote:

    Ykkösellä ei ole synkronia.

    Kyllä siellä ykköselläkin synkronirenkaat on, mutta suorahampaisista rattaista jotka kytketään toisiinsa, päinvastoin kuin muilla pykälillä joissa on rattaat aina kiinni toisissaan, johtuu se että vähän tarkempi saa olla ykköstä kytkiessä. Rauhallisella vaihdekepakon liikkeellä onnistuu ykkösenkin kytkentä ilman rutinaa…

    Voi se ykkösenkin synkroni olla kulunut, silloin on paljon helpompaa saada rutinaa aikaseksi…

    #169376

    Kytkin (se pedaalilla ohjattava) irroittaa ja toimii muutenkin varsin mallikkaasti.

    Lähinnä rutinasta on kiusaa kylmällä koneella, kun pitää hieman nostaa kierroksia ja keskipakokytkin ottaa kiinni. Lämpimällä koneella ja normiajossa tuo ei juurikaan rusahtele. Liekö kumminkin ne synkkarenkaat hieman kuluneet. Red Linea jo koitin ja ykkösen rutinaan ei juurikaan vaikuttanut, vaikka muuten laatikkoa kovin notkistikin. Mikä tahansa öljy olisi tuon tehnyt, oli sen verran kuraa se ulos lorautettu 😉

    #169377

    l
    Laita kakkosen kautta ykköselle, saattaa auttaa.

    #169378

    Mä laitan paikalla ollessa ykkösen ja pakin päälle aina kakkosen kautta, ei rutise. Ja kulkimen liikkuessa ykkönen päälle välikaasua käyttäen. Kytkimen kaksoispoljenta ja kaasua siihen väliin tulee niin automaattisesti ettei huomaakaan kun siihen on kerran oppinut (isompien täysin synkronoimatomien vaihteistojen kanssa oli pakko opetella).

    #169379

    Tais käydä vanhanaikaiset… Jasu osui, taas kerran, oikeaan. Kytkinvaijerin säätömutterin vieressä majaileva lukkomutteri oli jäänyt kutostekniikan asennuksessa kiristämättä=>vaijeri oli ajan saatossa päässyt löystymään yli kriittisen rajan. Kytkin ei irroittanut kunnolla. Pieni säätö ja kas, rutinat katosivat. 🙂

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.