Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tukivarren vaihto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128679

    Koulutustilaisuus 22.02 .2014 Kossun pajalla.

    Päivin kulkimen repsikanpuolen etutukivarsi oli sisältä ruostunut.Ihan reikä oli alaosaan syöpynyt.
    Epäiltiin että tukivarsi oli heikentynyt liikaa ja se päätettiin vaihtaa kunnostettuun.


    Kolmiopelti ja lokasuoja poistettiin.Kuvassa Kossu löysää pyörän pultteja.

    Se oikea tapa nostaa ja tukea kuljin remontin ajaksi.

    Tässä sormi osoittaa niitä ohjauksen tärkeimpiä lukituksia.Ne pitää aukaista jotta raidetangon alapää saadaan irti vanhasta tukivarresta.

    Vetoakseli pitää poistaa

    Tämä sokka on jousivarvan päästä poistettu.Nyt voi jousivarvan päässä olevan tapin poistaa lyömällä .

    Ohjausakselin päästä on nyt poistettu suojakansi, ja sen alta kitkaiskunvaimennin.Tukivarren iso kiinnitysmutteri on nyt näkyvissä.Myös siinä on sokka joka pitää poistaa

    Kossu tässä sitä sokkaa poistaa.

    Se mutteri tässä Kossun kädessä

    Nyt voi varovasti koputella tukivarren ulos.

    Tukivarren laakeri tarkastuksessa.

    Sisemmän tukivarrenlaakerin tarkastelu.Jäi paikalleen.

    Kunnostettu tukivarsi sisäpuoli rasvattuna.

    Uusi tukivarsi nostettu paikalleen.

    Tukivarren ulompi laakeri,mutteri ja sokka laitettu paikalleen.Kitkaiskunvaimenninta asennetaan.

    Suojakansi takaisin, siihen kumi päälle.Joissain vuosimalleissa on.Raidetangon alapää kiinni tukivarteen.Pitää muistaa se lukitus.Jousivarvan tappi ja sokka takaisin.Olkatapin rasvaus tietysti.Vetari ja pyörä paikalleen .Tuet ja tunkki pois.Peltiosien asennus takaisin.

    Jotain minä varmaan unohdin kertoa ja kuvata,mutta pääasiat tässä lienee.

    Nyt on jo kakkukahvien aika.
    huomatkaa komea puinen 2cv minun työkalulaukkuni päällä.Olisko keräilyesine?

    Koko remonttiin meni kolmisen tuntia.Samaanaikaan hissukseen suunniteltiin talvikisoja ym tulevaa.
    Kaikin puolin mukava tapa viettää lauantaipäivää.
    Kiitos Kossulle.

    #171147

    Hyvä kuvasarja ja kuvaus, kiitos! Ainut mikä jäin kaipaamaan, oli aurauksen tarkistus / säätö lopussa, koska kokemukseni mukaan se aina muuttuu kun etupäähän kosketaan.

    #171148

    Tuo tukivarsien ruostuminen sisältäpäin nelkuissa näyttää olevan lisääntymään päin, joten ilmeisesti olemme nyt ylittäneet sellaisen ikäkynnyksen jolloin korroosiopeikon hampaanjäljet alkavat näkyä laajemmin. Siispä reikiä, kierteet ja pultit niihin tukivarsiinne ja öljyä sisään. 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171149

    Hienoa.

    Nyytisiin ja 2cv Wikiin!

    #171150

    Kossu saa vastata tuohon aurauksen säätöön.Kuvaanpa sitten senkin operaation.

    #171151

    Sitten vielä ohje ja työkalun kuva kuinka alkuperäinen kitkavaimennin irroitetaan ja asennetaan takaisin..
    Siinä tulee yleensä se ensimmäinen “tenkkapoo” jos ei sitä asennustyökalua ole saatavilla..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171152

    @Isoo-Jukka wrote:

    Hienoa.

    Nyytisiin ja 2cv Wikiin!


    Niimpä niin.. Olisi aika muidenkin osaavien perehtyä vaikkapa 2cv-Wikin sivujen rakenteluun..
    Tärkeä dokumentointi kohde kaipaisi todella jonkun muunkin aktiviteettiä kun vain yhden “fossiilin” viitseliäisyyttä asiaa kohtaan..
    Turhaa pelkoa osaamattomuudesta on turha peljätä..
    Työ tekijäänsä neuvoo yleensä.. Sillä 2cv-Wikiä voi aina korjailla ja täydentää..
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171153

    Loistavaa ohjetta. Miten pystyy tunnistamaan pahasti muttei vielä puhki ruostuneen tukivarren? Koputtelemalla ja kuuntelemalla? Ruostuuko kutosenkin tukivarret yhtä hyvin?

    #171154

    Hyvä tukivarsi ei ole syvässä kraateriruosteessa, ei juuri helise sisältä ja vasaralla napauttaessa sointi on kirkas. Kutosen varret ruostuu myös, mutta nämä nelkun varret ovat sen verran iäkkäämpiä, että aika on tehnyt tehtävänsä. Ei nelkun varsia karttaa tarvitse, osa voi olla hyvinkin suolattomilla teillä ajettuja. Kutosen varsissa monesti hitsaussaumat rujommat ja joissakin takatukivarsissa väärä pyöränkulma jo tehtaalta lähtien.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.