Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka tulpankierre

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129203

    Rakas 2cv6 vm. 1987 sylkäisi repsikan puolen pytystä tulpan jenkoineen.
    Tarve olisi uudelle kannelle.

    #174169

    Kierteen voi korjata esim. Helicoil systeemillä.

    #174170

    Eikä kantta edes tarvitse irrottaa.

    #174171
    #174172

    Jos mitään parempaakaan ei keksi, kyllähän tuolla Piilteeman sarjallakin jotain tekee.
    Kierretappi ei kovin hyvä, ja ongelmaksi tulee holkin pysyvyys. Mahdollisimman
    korkeaa lämpötilaa kestävä kierreliima välttämätöntä ja nuo lyhyimmät holkit eivät taida
    riittää sätkässä. Jos kannen irroittaa ja käyttää hieman ylipitkää holkkia jonka lukituspiikkaa
    sisäpuolelta ja hioo ylityöntyvän holkinosan pois, pitäisi toimia ja tulos voi olla hyväkin.
    Helicoil- systeemi lienee ainakin sätkässä ehkä paras, järjestelmä taitaa olla suunniteltukin
    alunperin erityisesti alumiinikierteiden korjauksiin, ei pitäisi olla ongelmia jousikierteen pysyvyydessä.
    Nykyään taitaa olla muutamia muitakin samalla periaatteella toimivia järjestelmiä, ja sitten
    on tuollaisia Piilteeman tyyppisiä ,joissa ylikokoholkki.

    #174173

    Ostetaan osiossa on keskustelua korkanneesta tulpankierteestä, joka mielestäni kuuluisi tekniikka osioon…
    viewtopic.php?f=4&t=9105
    Kerronpa erään oman korjaukseni, kun tulppa lensi nelkunkannesta. Porasin kannen paikoillaan ollessa reiän vähän isommaksi ja tein siihen uudet kierteet M16 tai M18 (en enää muista kummat) ja ruuvasin uuteen kierteesen -70/80 -luvun ford ohc koneen sytytystulpan (, jossa on siis paksumpi kierre). Hyvin ajoi asiansa ja oli nopea ja halpa korjaustoimenpide 🙂

    #174174

    Noi alkaa olemaan jo niin isoja kierteitä, että niiden jäljiltä kansi menee romuksi. Helicoil tai joku vastaava on paras tapa korjata tulpankierre. Tulee jopa vahvempi kuin alkuperäinen. Esim. lentokoneissa lähes kaikki alumiiniin tehdyt kierteet on jo alunperin vahvistettu Helicoililla. Jos jostain syystä Helicoililla korjattu tulpankierre “korkkaa”, niin sen jälkeen voi vielä kierreholkilla korjata.
    Tien päällä korjaukseen on ollut sellainenkin idea mielessä, että tekisi kierreholkin, joka olis sen verran kartio, että kiristyisi kierteensä menettäneeseen tulpanreikään. Holkkiin 10mm sisäkierre, johon sopii 10mm kierteellä oleva tulppa. Tämmönen kun olis varaosana mukana, niin helppo olis kiertää irronneen tulpan tilalle ja jatkaa matkaa. Tämähän olisi vaan tilapäisratkaisu ja kunnollinen korjaus tehdään kun päästään pois tienpäältä.

    #174175

    Ketjut yhdistetty oikealle alueelle..

    #174176

    Ei ole pakko romuttaa kantta tulpankierteen vuoksi, voi vaikka täytehitsata, ainakin
    haponkestävällä alumiinilangalla pitäisi tulla alkuperäistä lujempi seos, käy hyvin erilaisiin valuseoksiin, hankala menetelmä kun vaatii lisäkoneistuksia, mutta periaatteessa eräs keino korjaukseen. Toinen ratkaisu olisi hyödyntää alumiinin juottamiseen suunniteltuja aineita, ei tarvitsisi tehdä edes uusia kierteitä, n. 400 asteessa toimivat olisivat käyttökelpoisia.
    Youtuupissa paljon havaintoesityksiä aiheesta. Hankaluutena saada käytännössä koko kansi tuohon lämpötilaan,
    sopii paremmin pienempien kappaleiden korjauksiin. Menetelmä yksinkertainen eikä vaadi koneistuksia ja kierteet
    tulevat lujat.

    #174177

    Kreikanreissulla, kun kierre korkkasi. Tein hätäkorjauksena ohuesta rautalangasta tulpan kierteen päälle spiraalin, onka sain tarttumaan reikään. Italiassa tilalle tuli holkki, mutta se ainakin kerran löystyi ja sen jälkeen pidin tulpan hatun ympärillä lankaa, joka olisi estänyt tulppaa holkkeineen lentämästä tienviereen.

    #174178

    Ei se teräsholkki sovellu tulpankierteen korjaukseen alumiinikannessa,, teräs ja alumiini lämpölaajenevat erilailla..
    Helicoil tyyppinen teräskierre on se pätevin ja hyväksi koettu ratkaisu..
    Ongelma kierteissä tulee ajanoloon esille jos tulpat toistuvasti väännetään ylikireälle isolla avaimella..
    Samanlainen kierteiden pettäminen tulee vastaan muissakin moottorin kohteissa jos ei muisteta momentteja..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #174179

    ..korjautin Mikkelissä ei ollut Helicoil..kehui paremmaksi, muistaakseni pronssiholkki,,lienee tietänyt kun siellä tehdään kilpa-autojen kansia..

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.