Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka tulpankierteet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122330

    Kuinkas korjataan korkanneet tulpankierteet? Löytyykö pääkaupunkiseudulta tekijää?

    #134060

    Helpoin korjaus on laittaa teräskierre (Helicoil tai vastaava). Moottorikorjaamot ja -koneistamot niitä asentavat.

    Jos teräskierteen asennus ei onnistu, koneistamo voi hitsata alumiinilla tulpanreiän umpeen, porata siihen uuden reiän ja kierteittää sen.

    #134061

    Kerran tein nelkuun siten, että porasin varovasti tulpan reiän isommaksi (15mm?)männän ollessa ylimmässä asennossaan. Sitten tein kierretapilla M16 kierteen ja puhalsin paine-ilmalla purut pois sylinteristä. Syntyneeseen kierteeseen laitoin sitten ford ohc koneen sytytystulpan (lyhytkierre M16 ). Toimi moitteettomasti, vaikka tulpassa oli kartio tiivistys.

    On toinenkin vaihtoehto:
    mm. biltema myy irtokierrettä, joka tulee M16 kierteellä kanteen. Tee reikä ja kierre kuten edellämainnittiin. Kierretappi tulee sarjan mukana. Putsaa paikat sitten tinnerillä ja laittaa irtokierre kierreliimalla kiinni kanteen uutta tulppaa avuksi käyttäen. Eli kierritä ja kiristä sytystulppa normaalisti kanteen. Ja eiku baanalle cruisailemaan.
    Miekin sitten myöhemmin siirryin irtokierteeseen. Mie käytin tosin venäläistä irtokierrettä, mutta luulisin bilteman sarjan olevan samanlaisen.

    #134062

    Älkää perhana ainakaan sitä bilteman kierrettä laittako. Laitoin geesun koneeseen, ja toimi oikein hyvin kunnes piti tarkistaa tulppa. Korkkasi komeasti. Kiinni oli ihan kunnolla väännetty (kartiolukitus), sekä jengaliimalla varmistettu. 👿
    Vai olenko ainoa jolla näin synkät kokemukset?

    #134063

    Et ole ainoa, kaksi kertaa lähti ja nyt on niin iso reikä, että hitsaus on ainoa keino. Onneksi oli varakansi.

    #134064

    Eli mahdollisuudet onnistua ovat 1:3
    Tai sitten pitää laittaa ilman liimaa se kierre, silloin se kulkee aina tulpan mukana…
    Tälläisiä tapauksiakin on tullut vastaan ja ovat toimineet.
    Siinä venäläisessä irtokierteessä ei ollut mitään kartiolukitusta…
    Mutta ihan oikeesti. Helicoil on ammatilaisen korjauskeino ja sen ainakin pitäisi toimia luotettavasti.

    Niin täytyy vielä todeta, että en ole bilteman sarjaa itse nähnyt muualla kuin valokuvana kuvastossa.

    #134065

    Vuosien kokemuksella pelkästään ammatin puitteussa sanoisin että älkää laittako mitään muuta kuin Helicoil kierre. Olen nähnyt näitä muita asennuksia, joilla on lopullisesti pilattu muut paremmat korjaus mahdollisuudet. Itsellä on ollut käytössä Helicoil tulpan kierre vuosia, eikä ole tarvinnut enempi korjailla. Onneksi nyt lyijyttömällä bensalla ei enää synny tulppien päihin palotilassa sitä kivikovaa karstaa, joka rikkoo kierteen kun tulppa irroitetaan. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134066

    Käyttäkää aina alumiinikannen kanssa tulppaa kiinnittäessä lämpöäkestävää voiteluainetta, kuten alu/cu -pastaa ja kiertäkää sormilla tulppa kierteille niin ei tarvitse korjata.

    #134067

    Joo, liukastetta käytetään. Mutta kierräpä tulppa sormin geesun koneeseen. Onnistuu ihan helposti jos on varustettu ET:n puoli metriä pitkillä ja kapeilla sormilla (minulle ei ole sellaisia) 😆

    #134068

    Korjattu Heli-coililla, katsotaan kuinka kestää käytössä.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.