Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › tulppa korkkasi.. Korjattu..
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
10.7.2015, 18:42 #129480
Löytyisiköhän lahti-Porvoo suunnalta tekijää jolla olisi taito ja välineet sytytystulpan kierteiden uusimiseen. (esim. Helicoil)
11.7.2015, 15:20 #175165Onko kansi koneessa kiinni ja kone paikoillaan? Meitsin nelkusta noin 1981 tai 1982 poksahti tulppa kesken ajon jengoiltaan, Haminassa. Citroen-korjaamossa veivasivat männän yläasentoon ja ruuttasivat pytyn täyteen vaseliinia. Sitten Helicoilin laiton lopuksi imaisivat jollain vehkeellä vaseliinit pois, jolloin oletettavasti työstöstä tulleet metallilastut tulivat poijes. Ei vienyt kauaa ja sitten taas mentiin. Ei se varmaan täysin dogmaattinen asennustapa ollut mutta praktinen kylläkin.
11.7.2015, 16:15 #175166Lähin moottorikoneistamo saattaa tehdä myös kierteen vaihdon ,, ehkä.. 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂11.7.2015, 17:19 #175167Helicoilin voi asentaa kantta irrottamatta. Työkalutkin olisi kotona Tuusulassa, mutta itse olen paikalla vasta reilun viikon kuluttua, joten valitettavasti en nyt voi apua antaa.
14.7.2015, 20:56 #175168Homma hoitui jo kiitoksia vaan…
15.7.2015, 05:33 #175169Miten tekivät Helicoilin? Joskus muinoin Sawossa tekivät nelkkuun moottorikoneistamon pihalla ihan ilman kummempia osien irroitteluja tai vaseliineja sylinteriin..
15.7.2015, 07:30 #175170Ostin juuri Biltemasta tulpan kierteen korjaussarjan, maksoi noin 9€. Setissä oli kierretappi ja 4 kierrettä. Onko kellään kokemuksia Bilteman setistä?
15.7.2015, 08:18 #175171edelliseen moottoriin laitoin bilteman “helicoilin” ja se toimi kunnes piti vaihtaa tulpat ja kierre lähti tulpan mukana. helicoilissa on käsittääkseni lukitus. Mikko
15.7.2015, 08:40 #175172Pari juttua, joita ei ehkä tarpeeksi huomioida, koska näitä tulppaongelmia tuntuu olevan aika laajalti. Ensimmäinen ja oikeastaan tärkein on käyttää kierteeltään oikean pituisia tulppia, sillä jos kierreosa jää palotilassa kannen kierreosan ulkopuolelle, ulkopuolelle jäävä osuus tuppaa karstoittumaan. Tämä rikkoo kierteen tulppaa poistaessa. Toinen tärkeä on oikea kiristysmomentti. Sätkän tulppia ei vedetä naama irvessä kiinni, sillä alumiinikierre ei mahdottomia kestä teräskierteellistä tulppaa vastaan. Kolmas, jota itse harrastan, on tulpan kierteen rasvaus ennen paikalle pyörittämistä. Tämä estää pitkällä aikavälillä tulpan jämähtämistä kanteen. Rasvatessa pitää huomioida, ettei näpeistä jää tulpan posliiniosaan sormenjälkiä tms., sillä likaa pitkin saattaa kipinä mennä väärästä kohdasta omille teilleen. Näillä toimilla olen toistaiseksi välttänyt ongelmat *koputtaa puuta*
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.