Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Tuuletin ilma-aukkoon
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.10.2006, 16:16 #122873
Mites mun käy jos laitan 12v ropellin imuttamaan ilmaa jalkatilassa olevasta aukosta. Nelkun tuottama lehmän henkäys kun ei enää innosta. Onko ihan pee idea.
18.10.2006, 16:25 #137024Ei muuten paha idea, jos laittaa imurin siten että ilma virta tulee kummankin lämmön vaihtimen kautta jotta toinen sylinteri ei käy kylmempänä kun toinen. Ja sitten huolehtii että koneen lämpö suojaus on laitettu siten että kone ei käy liian kylmänä.
😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.10.2006, 16:27 #137025Mulla on tehty noin, kannattaa tehdä polyuretaanilevystä sovite siihen ja muotoilla pellin reunat mahd. pyöreiksi.
Tehokas ja yksinkertainen ja nopea asennettava, ei propellitkaan hajoa niin helposti kuin putkessa.
Eikä se vaikuta toisen kannen lämpötilaan kuin korkeintaa pari astetta, eli ei merkitystä.
Mulla on oikeastaan kaksikin 120mm propellia siinä, pitäisi tehdä vaan tuulilasille konehuoneeseen oma sovite, senkin voi tehdä polyuretaanilevystä.18.10.2006, 16:32 #137026Riippuu siitä minkä tehoisen imurin siihen laittaa, jos laittaa sellaisen joita on tietokoneessa, niin sen vaikutus on hyvin vähäinen?
😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.10.2006, 16:43 #137027Mulla on tehokkaimmasta päästä, mutta ei vaikuta koneen lämpöihin pahemmin.
18.10.2006, 16:44 #137028Miulla oli vuosia Bilteman veneen moottoritilaan tarkoitettu puhallin Dyanessa. Siten että kummankin lämpöputken sai siihen kiinni, eli Dyanen alkuperäisen putkenkiinnitystöttörön paikalla tämä puhallin oli. Toimi sujuvasti, puhalti mielestäni enemmän kuin tarvittu olisi, joten nopeudensäädön rakensin… Luovuin tästä siinä vaiheessa kun ison Eberin konehuoneeseen sain survottua…
Mörköllä tällaisia Bilteman puhaltimia on ollut vuosikausia kaksi kappaletta, kummassakin lämpöputkessa oma. Tuntuvat kestävän uskomattomia aikoja.
18.10.2006, 16:55 #137029Noi venepuhaltimet on vaan suht. hankalia asentaa.
Niissä on sekin että ne eivät päästä ilmaa läpi pahemmin jos ne eivät ole päällä, siksi ne pitää olla päällä.
Enkä yhtään ihmette että olet miettinyt niihin nopeudensäädintä, kun ne pitää niin kovaa ääntä ja vievät tehoakin helposti 50W.
Sätkän laturille se on aika iso kakku varsinkin talvella.18.10.2006, 19:00 #137030@nameone wrote:
Noi venepuhaltimet on vaan suht. hankalia asentaa.
Ei ollut hankala, ei ollenkaan. Tein vanerista välilevyn, jossa oli Dyanen läpiviennin pulttijako sekä puhaltimen kiinnitystä varten upotetut pultit.
@nameone wrote:Niissä on sekin että ne eivät päästä ilmaa läpi pahemmin jos ne eivät ole päällä, siksi ne pitää olla päällä.
Kyllä epäkeskopuhaltimesta ilma läpi tulee ihan kivasti vaikkei pyörikään…
@nameone wrote:Enkä yhtään ihmette että olet miettinyt niihin nopeudensäädintä, kun ne pitää niin kovaa ääntä ja vievät tehoakin helposti 50W.
Sätkän laturille se on aika iso kakku varsinkin talvella.Nopeudensäätö (en miettinyt vaan tein, PWM ohjaus NE555 ajastinpiirillä tehoasteena FET) siksi ettei sitä ilmaa aina tarvitse täysillä sisään tuoda, joskus riittää vähempikin, lisäksi nopeudensäädin oli tavattoman helppo toteuttaa.
Jos paikallaan on alkuperäistyyppinen laturi, siitä irtoaa 25 ampeeria josta saadaan tehoksi 350 wattia. Tästä valot ottavat n. 180 wattia (ajovalot 120w kaukovaloilla, parkkeja+mittarivalo 20w, jarruvalot 42w), joten kapasiteettia jää vielä vajaat pari sataa wattia vilkuille ja tälle 50 wattia ottavalle puhaltimelle…
Ja laturi tykkää talvesta, kuumenee vähemmän kun on tuota jää(h)dyttävää ilmaa ympärillä…
18.10.2006, 20:17 #137031@Jasu wrote:
Jos paikallaan on alkuperäistyyppinen laturi, siitä irtoaa 25 ampeeria josta saadaan tehoksi 350 wattia. Tästä valot ottavat n. 180 wattia (ajovalot 120w kaukovaloilla, parkkeja+mittarivalo 20w, jarruvalot 42w), joten kapasiteettia jää vielä vajaat pari sataa wattia vilkuille ja tälle 50 wattia ottavalle puhaltimelle…
Tosta muuten puuttuu käynnistyksiin tarvittava teho ja akkukin hukkaa 25W täytenäkin, puola vie 20W. En ole myöskään ihan varma onko se 25A speksattu 12V:lle vai 14V:lle? 12V:lla tehoksi tulisi vain 300W, onkohan siinäkään laturin herätevirtaa?
Mutta onhan se käytännössä nähty ettei pakkasella kylmäkäynnistyksessä ole sitä sähköä koskaan liikaa.Toi säädin vaikuttaa kyllä hyvältä…
18.10.2006, 21:29 #137032Eipä äkkiseltään tullut mieleenkään se bilteman moottoritilantuuletin, vaikka kokemusta on siitäkin. Pari vuotta sitten asensin sellaisen vanhaan traktoriin ja hyvin on laulanut siitä asti.
22.10.2006, 04:33 #137033@Jasu wrote:
Ei ollut hankala, ei ollenkaan. Tein vanerista välilevyn, jossa oli Dyanen läpiviennin pulttijako sekä puhaltimen kiinnitystä varten upotetut pultit.
120mm tuulettimen asentamiseen ei tarvitse välttämättä muuta kuin polyuretaanilevyn palasen, puukon, 4-ruuvia ja ruuvimeisselin. Kun sen on asentanut, niin sen olemassaoloa ei edes huomaa, muuta kuin puhalluksesta.
Eikä tarvitse tehdä alkup. systeemiin mitään muutoksia, ei edes lämpöputkiin.
Kaikista fiksuin systeemi sötkässä mitä olen nähnyt, oli niin että oikean putken sisääntulossa oli joku puhallin juuri sisäpuolella ja vasen putkin puhalsi välipuhaltimella suoraan tuulilasille.
Tuulilasin säätö poistuu (sitä voi säädellä osittain puhaltimilla), mutta liitoset vähenee, melu vähenee ja lämmitysteho nousee.
Sätkässä siis.
Dyanessa, jos puhallusta haluaa parantaa, niin varsin hyvä lähtökohta on tehdä toiselle putkelle oma sisääntulo rintapeltiin. Sillä sen huomaa kun vertaa sätkään, että se dyanen haaroitus ahdistaa.
Ylipäätänsä dyaneen on vaikeampi laittaa puhallinta ja venepuhallin voikin olla siihen ihan toimiva ratkaisu. Tehoa tarvitaan enemmän y-haaran vuoksi ja dyaneen ei mitään kovin yksinkertaista ratkaisua ole.
Mutta ahdasta konehuoneessa tulee, että ihan kiinnostaa tarkemmin kuulla toteuttamastasi asennuksesta, esim. miten toteutit haaroituksen ja minkälaiset lämpöputket?@Jasu wrote:
Kyllä epäkeskopuhaltimesta ilma läpi tulee ihan kivasti vaikkei pyörikään…
Kyllä se luultavasti 1/3:lla huonontaa virtausta jos ei ole päällä…
Liiallisesta tehostakaan ei välttämättä ole hyötyä, sillä kun putkiin muodostuu alipainen, niin se rupeaa imemään kylmää ilmaa liitoksista ja muutenkin ilma on kylmempää koska sitä on enemmän.
22.10.2006, 10:55 #137034@nameone wrote:
Tehoa tarvitaan enemmän y-haaran vuoksi ja dyaneen ei mitään kovin yksinkertaista ratkaisua ole.
Mutta ahdasta konehuoneessa tulee, että ihan kiinnostaa tarkemmin kuulla toteuttamastasi asennuksesta, esim. miten toteutit haaroituksen ja minkälaiset lämpöputket?Y-haarassa voi soveltaa kaikkea mitä nurkista löytyy. Hitsaamalla sopivaa metalliputkea haluamiinsa muotoihin, viemäriputkea, leikkaamalla lämpöputket siten että ilma jouheasti kulkee ja sitoo liitoksen esim sopivalla rautalangalla ompelemalla liimaten sisällä olevat superlonit toisiinsa yms… Luovuutta peliin..!
Se totta on että ahdasta tulee. Varsinkin kun sinne vielä Eberin BN-4 on tunkea pitänyt, ja varapyörä tietenkin…
@nameone wrote:
@Jasu wrote:
Kyllä epäkeskopuhaltimesta ilma läpi tulee ihan kivasti vaikkei pyörikään…
Kyllä se luultavasti 1/3:lla huonontaa virtausta jos ei ole päällä…
Onko tämä taas näitä “mutu”-tietoja vai perustuuko johonkin..? Varmasti puhallin estää virtausta, mutta kuinka paljon, se onkin ihan toinen kysymys. Riippuu täysin puhaltimesta, mutta mainitsemani puhallin on rakenteeltaan hyvinkin vastaavanlainen kuin Xm:n puhallin jonka virtausvastusta jouduin käytännössä kokeilemaan. Ajoviiman aiheuttaman patopaineen tuottamassa sisääntulevassa ilmamäärässä en huomannut suurtakaan eroa, jouduin ajamaan pitkähkön pätkän ilman puhallusta (tehoaste otti ja kärähti, alkuperäinen, ei omavalmiste) ja paluumatkalle en laittanut enää puhallinta takaisin koska sen purkamaan jouduin että sain tehoasteen näkösälle. Mennessä puhaltimen siivet tiellä, palatessa ilman, ei siis havaittavaa eroa…
Tuossa vielä kuvatus omavalmisteisesta nopeudensäätimestä puhaltimelle..:
Käyttämälläni puhaltimella ei tuota jäähdytyslevyä edes tarvitsisi, se vain “jäi” siihen kun käytin samaa palikkaa 200 wattisen sähköropelin ohjaamiseen… Eikä se silloinkaan juuri lämmennyt…22.10.2006, 11:17 #137035@Jasu wrote:
Y-haarassa voi soveltaa kaikkea mitä nurkista löytyy. Hitsaamalla sopivaa metalliputkea haluamiinsa muotoihin, viemäriputkea, leikkaamalla lämpöputket siten että ilma jouheasti kulkee ja sitoo liitoksen esim sopivalla rautalangalla ompelemalla liimaten sisällä olevat superlonit toisiinsa yms… Luovuutta peliin..!
Toi ei kyllä kuulosta vaan kovin pienitöiseltä enään.
Mutta niinkuin totesin, ei dyanessa pääse mitenkään kovin helpolla.
Yksi siisti ratkaisu dyanessa on myös että laittaa 12cm tuulettimen y-haaran ja korin väliin, se mahtuu siihen juuri ja juuri eikä se ole tiellä.
Dyanen y-haaran sisään olen saanut ilman adapteriakin mahdutettua 93mm tuulettimen kun olen rikkonut reunat tuulettimesta. Asennus on siis todella yksinkertainen, ei tarvi muuta kun heittää se sinne väliin. Mutta tehohan on pienempi kuin muissa ratkaisuissa ja pieni propelli rupaa jo estämään ilman liiikkumista silloinkin kun se ei ole päällä.
Mutta toikin on huomattava parannus siihen verrattuna ettei olisi mitään, varsinkin kun kynnys asentaa on niin pieni.
Mutta alunperinhän kyse oli sätkän tuulettimesta. Sätkään ei varmasti kannata alkaa y-haaroja tekemään eikä venepuhallinta saa samalla tavalla kiinni koriin kuin dyanessa, ellei riko koria.
Tiedän myös kokemuksesta, että ne konehuoneessa roikkuvat painavat venepuhaltimet on pidemmän päälle aika hankalia.@nameone wrote:
Onko tämä taas näitä “mutu”-tietoja vai perustuuko johonkin..? Varmasti puhallin estää virtausta, mutta kuinka paljon, se onkin ihan toinen kysymys. Riippuu täysin puhaltimesta, mutta mainitsemani puhallin on rakenteeltaan hyvinkin vastaavanlainen kuin Xm:n puhallin jonka virtausvastusta jouduin käytännössä kokeilemaan. Ajoviiman aiheuttaman patopaineen tuottamassa sisääntulevassa ilmamäärässä en huomannut suurtakaan eroa, jouduin ajamaan pitkähkön pätkän ilman puhallusta (tehoaste otti ja kärähti, alkuperäinen, ei omavalmiste) ja paluumatkalle en laittanut enää puhallinta takaisin koska sen purkamaan jouduin että sain tehoasteen näkösälle. Mennessä puhaltimen siivet tiellä, palatessa ilman, ei siis havaittavaa eroa…
Nini kuin mainitsin, on se arvio. Mutta selvähän se on että ensinnäkin siipi jarruttaa ainakin vähän. Mutta estettä aiheuttavat myös mm. ylimääräiset mutkat ja liitokset, mitkä systeemin mukana tulee.
Siihen vaikuttaa myöskin virtausnopeus.
Sun esittämä arviosi ei ota mitään muuta huomioon kuin propellin.
Voi olla hyvinkin että jarrutus on pienemmässäkin suhteessa, riippuu osittain toteutuksesta. Mutta oli se sitten vähemmän tai ei, niin vaikutus on kuitenkin epätoivottava.29.10.2006, 15:53 #137036Toimivimpa puhaltimia ovat ns. “keskipakomallit”, jotka ikäänkuin heittävät ilmaa sivuille joko yhdestä tai kahdesta aukosta ja imevät keskeltä.
Tällainen lämmityspuhallin on vanhassa takamoottori-Skodassa (aika isokokoinen). VW Transporterin joissain malleissa on sopivamman kokoinen vastaava puhallin, mutta se taitaa olla suunniteltu toimimaan kylmällä puolella. Itselläni se on ainakin kestänyt kuumaa naukumatta. Muovisiipisiin puhaltimiin kannattaa aina suhtautua varauksella; saattavat siivet lentää taivaan tuuliin -20 asteessa. Tosin muoviakin on moneen lähtöön.
Citroen GS:ssä oli ennenvanhaan rintapellissä kuin 2CV:hen suunniteltu läpivirtauspuhallin. Mielestäni sen puhallusteho on kuitenkin vaatimaton, mutta meluntuotto kiitettävä.
Joku vuosi sitten Kilta myi saksalaisia (?) pienikokoisia lelun näköisiä puhaltimia, jotka oli tarkoitettu 2CV:n lämpöputkiin. Onko tietoa tai kokemusta?
Lämmönvaihtimen ulkovaipan eristämisellä ja riittävän korkeasta moottorilämmöstä huolehtimisella saa enemmän aikaan kuin puhaltimella. Puhkuja on kuitenkin oiva kaupunkiliikenteessä.
Parannelluilla 2CV:n omilla lämmityslaitteilla olen onnistunut saamaan yli. 50 asteen lämpötilaeron hyvin eristetyn kabiinin ja ulkoilman välille. Siis esim. -20C / +30.
Nimim. “talvisätkäilystä nauttien jo 27 vuotta”
29.10.2006, 16:53 #137037Täytyy kyllä sanoa, että en näe sähköpuhaltimille tarvetta vieläkään.. Hyvin tehostetut lämmönvaihtajat ajaa kyllä asiansa. Ajoin tuossa juuri helsinkiin ja ei ollu takkia edes päällä ja kuuma pukkas (+21 näytti mittari) Styrokseja tms ei oo katossa ja keula ei oo vielä kokonaan tukittu. Öljynlämmöt 60-70 astetta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.