Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tuulilasin asennus_2CV6

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129594

    Emäntä oli sitä mieltä, että tuulilasi pitäisi vaihtaa (samalla luopuisin Sveitsin moottoritietarrasta..prkl) (onhan se varsin kuppasessa kunnossa,tuulilasi siis (tarkennuksena))
    Vaihtoperiaate on jokseenkin tuttu, wikissäkin oli jonkisorttinen ohje.
    Kannattako tehdä itse (samalla voisin sitten kyllä vaihtaa sen tuuletusluukun tiivisteenkin (sekin piti vaihtaa kesällä, mutta operaatioon ei riittänyt se pari tuntia kerrostalon pihassa), haulla en löytänyt, vaihtaako näitä joku itse
    Tuulilasihan tiivisteineen ei maksa paljoakaan. En ole vielä ottanut hintapyyntöä tuulilasiliikkeestä.
    Ohjeita, jos jollakulla olisi, ottaisin kernaasti vastaan.
    Sinikkahan majailee (tai siis on ajossa vielä kuukauden) Tammisaaressa / Suomen eteläkärjessä.

    #175467

    Tuulilasiliikkeestä, jos lasin vielä saa, hoitavat varmaan vaihdonkin liki samaan hintaan.

    Kyllä sen itsekin vaihtaa. Hyväkuntoinen ja kimmoisa tiiviste helpottaa asiaa.

    #175468

    Tämä on käsityöammatti, jossa paranee vuosien harjoittelulla, mutta yritetään nyt tekstimuodossa. 😆 Tuulilasintiivisteen sisäpuolista reunaa vasten löytyy ura, johon pitäisi painella sähköjohtoa tai riittävän liukasta, kestävää ja n. 2.5neliömillin vahvuisen johdon paksuista narua. Riittävä yhtenäinen pituus on sen verran, että se riittää koko tuulilasin ympäri ilman jatkoksia, ja että jää vielä vetopäät sisäpuolelle. Itse kehyksestä kannattaa A-pilareista teipata sähköteipillä umpeen ne reiät, joista kehys on pistehitsattu kasaan. Näistä rei´istä vuotaa vettä sisään.. Kehys kannattaa myös voidella, joko Fairylla tai vaseliinillä, jota itse käytän ihan jo ruostesuojan vuoksi. Jotkut sanovat sen vaseliinin syövän tiivisteen entiseksi, mutta toistaiseksi en ole havainnut moista.

    Yo. toimenpiteiden jälkeen lasi nostetaan kehykseen tiivisteineen sähköjohtoineen ja johdon päät jätetään kabiiniin, mielellään pelkääjän puolen reunaan. Lasia painetaan kehykseen sen verran syvälle kun se vaan menee kevyehkösti. Tämän jälkeen olisi hyvä olla toinen käsipari painelemassa ja kannattelemassa ulkona, kun itse menee sisälle ja alkaa vetämään johdoista. Tuolla johdolla vedetään se tiivisteen huuli kehyksen reunan yli ja pikkuhiljaa lasi painuu syvemmälle. Kannattaa ensin tehdä A-pilarin pystysauma ja siitä sitten varovasti ylä ja alapuolta johdoista vetäen kohti kuskin puolta. Näin menettelemällä välttää lasiin kohdistuvaa jännitystä, eli taipumaa ja ei riko lasia. Laittaisin kuvia selventämään, jos olisi tähän hätään. Kysy, jos et ymmärtänyt.

    PS. Sen vanhankin lasin saa irti ehjänä, kun etenee käänteisessä järjestyksessä ja painelee leveähköllä lattapäämeisselillä tiivisteen sisäpuolisen reunan peltireunan alle. Näin käydään koko tiiviste läpi ja sen jälkeen lasi pullahtaa ulos. Hyvä niksi oli täällä foorumilla aikoinaan, jossa joku oli kekannut laittaa nauloja tiivisteen alle säännöllisin välein ja niitä kääntämällä tapahtui sama reaktio. Varsinkin opperaikkunoiden kanssa kätevä!

    Alkuperäinen tuulilasi kannattaa irrottaa ehjänä ja viedä lasimestarille malliksi. Leikkaa hetkessä samaan kokoon uuden kirkkaan lasin, eikä maksa maltaita.

    edit. typoja

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175469

    Josko tuolta….
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Tuulilasin_ja_sivulasien_asennus.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #175470

    ..tuulilasit ja tiivisteet Killan varaosamyynti Kouvola..

    #175471

    Tällä hetkellä ei ole yhtään 2CV4/6 tuulilasia Killan varaosavarastossa. Pari tiivistettä kyllä löytyy.
    Uusia laseja on tarkoitus hankkia mahd. pian, mutta toimitusaikaa en osaa sanoa.
    Tiinan tuulilaseja on 2 kpl, mutta ei tiivisteitä.

    Pekko P

    #175472

    Noniin,
    ensinnäkin kiitokset kaikille jotka antoivat neuvoja tuulilasin vaihtoa varten.

    Lauantai-iltana ryhdyttiin sitten emännän kanssa toimenpiteisiin (uusi lasi + tiiviste oli jo kotona, Sitroselta, 52,10 + 36,00).

    Aluksi näppäsin tuulilasinpyyhkijät sekä sisäpeilin pois. Aukaisin katon.

    Yritimme ensin muovisilla pyörärengasraudoilla kammeta lasia pois paikaltaan, ei onnistuttu. Otin sitten puukon, ja leikkasin loven tiivisteeseen ulkopuolelta. Siitähän se sitten lähti halkaisukierteeseen koko tiiviste, jonka jälkeen siro 41 numeroinen naisjalkine antoi kyytiä sisäpuolelta, itse toimin kätilönä. Lasi sylissä, ehjänä.

    Putsasimme kehyksen, ja iloiksemme huomasimme, että kehys ja alareuna olivat erinomaisessa kunnossa ilman ruostetta.

    Olin perjantaina paikallisessa halpakaupassa jahkailemassa ostanko 6 vai 8 mm:n köyttä tiivisteen paikalleenvetoa varten (en, enkä emäntäkään ole koskaan vaihtanut tuulilasia), ostin sitten sitä 8 mm paksuista.

    Sitten piti taas funtsia, miten päin se tiiviste sitten tulee lasiin ( ja mihin tiivisterakoon kehys uppoaa)…., jonka jälkeen lähdin tunkemaan köyttä rakoon. Asianpesuaineliukastustapahtuman jälkeen laiton emännän vetomieheksi, ja minä painelin ikkunaa. Totesimme, että köyden alkukohta (vetopää) ei kannata ainakaan laittaa vasempaan alareunaan jos ei ota koko kojelautaa irti. Vaihdettiia alkukohtaa oikeaan alakulmaan jolloin pietä väkivaltaa käyttäen ( työntö ulkopuolelta ja veto sisäpuolelta) lähti tuulilasi tiivisteineen asettumaan oikein, ja sitten olikin ikkuna paikallaan.

    Nyt oli sitten pyörähtänyt puolitoista tuntia. Voin uskoa, että seuraavalla kerralla tuo puolittuu.

    Kuvat löytyvät pärstiksessä rättäripuolella.

    Suosittelen koikeilemaan tuulilasinvaihtoa, ei se näköjään suurta tiedettä ollutkaan.

    #175473

    Moi!
    Killan varaosavarastossa Kouvolan Rautakorvessa on tällä hetkellä(9.11.2015) 10 kpl 2cv:n laseja ja 12 Dyanen lasia.
    Lisäksi 2 kpl 2cv tuulilasin tiivisteitä
    Pekko P

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.