Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tyhmiä kysymyksiä / 2CV 4-AZ-A2 vm. 1974

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 225)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128700

    Uutena harrastajana ja kun tuo rättärin tekniikka ei ole (vielä) ihan hallussa niin mieleen pulpahtelee kuljinta tutkiessa mitä kummallisempia asioita. Olisi hienoa, jos jollain riittäisi malttia vastata muutamiin hassuihin kysymyksiini.

    Kyseinen kuljin siis 2CV4, kutosen koneella, vm 1975

    1.
    Kaivelin lattiamattoja hieman kuivumisen varmistamiseksi ja pisti silmään että kaasupolkimen tangon polkimen puoleisessa päässä noin rintapellin kohdalla on melko terävä mutka. Näyttää tehdastekoiselta. Kuuloko se olla siinä, vai onko joku epätoivoisaan monottanut vähän liikaa?

    2.
    Minkälainen vaihdekepin nuppi tuossa on ollut alkuperäisenä, nyt paikallaan oleva voisi olla jostain tuoreemmasta sitikasta.

    3.
    Vinkit pyöränlaakerin kiristykseen sainkin jo puhelimessa, kiitos Kari!

    4.
    Viikonloppuna tarkoitus laittaa 123-sytkä paikalleen. Jukan tekemän ohjeen mukaan melko simppeliltä vaikuttava homma. Katsotaan kuinka käy…

    5.
    Venttiilin välykset pitäisi säättää. Onko syytä hommata uudet venttiilikopan tiivisteet ennen homman aloittamista, eli onko vaihtotavaraa irroituksen yhteydessä?

    6.
    Suosituksia moottoriöljyksi? Mieluiten Motonetin valikoimasta, kun on tuossa lähellä.

    7.
    Laatikon öljyt, kuinka usein vaihdatte? Edellisestä vaihdosta ei mitään havaintoa, eli ainakin nyt menee vaihtoon.

    #171343

    Loota öljyt vaihtelen ajomääristä riippuen vuoden tai kahden välein. Ja kun hankit sen loota öljyn, niin muistappa katsoa et purkissa lukee GL4 EIKÄ GL5.

    #171344

    1975 oli samanlainen kuin kutonen,mutta nelkun koneella.Lukotkin jo uudenpaa mallia.Nelikulmaiset lamput uutena.
    Kaasuntangossa kuuluu olla mutka.
    Killan varaosamyynnillä kai niitä venttiilikopan tiivisteitä.Vanhat oli parenpia kuin nykyiset.En vaihtaisi jos ei olisi pakko.
    Vaihdekepin nuppi oli musta,pyöreä ,kaksiosainen.Kierre siinä keskellä.

    En ole 36 vuoteen tarvinnut 123:Sta ,enkä ihan heti laittaisikaan.Vaihdan kärjet kerran vuodessa.
    Sätkän pyöränlaakerit eivät ole kiristettävää mallia.Vain jos kiinnitys on löysä.

    Öljynä olen käyttänyt puolisyntteettistä öljyä,silloin kun ei pahenpia öljyvuotoja ole.
    Onnea harrastukselle.

    #171345

    Motonetistä lootaan Red-Line MT-90 ja koneeseen Valvoline Max-Life punainen kannu, varsinkin, jos ei ole hajua mitä öljyä sille aiemmin on syötetty.

    Totta on, että ilmankin pärjää, mutta toisaalta ei se 123 huonokaan vaihtoehto ole. Laatuvaihtelua on, mutta niin on uusissa kärjissäkin. Takuu pelaa hyvin Automecan kautta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171346

    Moro!

    Itse olen käyttänyt sätkissä Redlinen öljyä 10w40 tahi 20w50 ja tuo moottoripyöriin tarkoitettu on parasta. Ne on esteripohjaisia (kaikki redlinet) ja reilusti ZDDP sisältäviä. Samoin vaihteisto öljynä olen Redlineä käyttänyt ja hyvin toiminut ja löytyy motonetistä kumpanenkin. Vaihteisto öljyn vaihdan joka syksy.

    Toisin kuin Seppo, olen parin kondensaattori “räjähdettyä” käyttänyt sätkissäni aina tuota elektronista sytytystä ja pitänyt sitä todella hyvänä ja luotettavana. On helppo asentaa!!

    Mikko

    #171347

    1. Kyllä siinä mutka varmaankin kuuluu olla (pitäisi nähdä).

    2. Musta pyöreä muovinen nuppi, joka halkeaa kahdeksi puoliskoksi

    3. Pyöränlaakerit eivät yleensä ole kiristettäviä, mutta kiinnityskehä ei saa olla löysällä.

    4. 123 sytkä on toimiessaan aivan erinomainen, mutta pienillä ajomäärillä kärjet ovat ehkä järkevämpi valinta. Jos on elektroninen sytytys, on hyvä olla kärjet ym. autossa mukana, jotta voi ne hädän hetkellä palauttaa käyttöön.

    5. Hyvähän ne tiivisteet on vaihtaa, jos vanhat ovat murenevassa tilassa. Jos ovat elastiset, vaihto ei kannata. Voi olla kätevää liimata tiiviste kiinni kopan puolelle.

    6. Kesäkäyttöön käy kaikki moniasteiset mineraaliöljyt. Tehtaan suositus: 20W50, 20W40. Muutkin käy ja talvella 10W30. Synteettinen voi vuotaa helpommin, mutta pakkasilla suositeltava.

    7. Laatikon öljyille tehtaan vaihtosuositus on 20.000 km. Sen voi halutessaan puolittaa.

    #171348

    Ok, kaikki olis mennyt olettamallakin melkein oikein, moottoriöljyt olisi saattanut tulla hieman turhan notkeet.

    Vaihdekepin nuppia pitää alkaa metsästämään, tuo nykyinen on täysin tyylitön. Tuolta 2cvp.com saa ainakin tilamalla, jos suomesta ei löydy.

    #171349

    mulla varmaan on ylimääränen. katon tänään… ja on lähellä eli sahanmäenkadulla

    #171350

    Uusia puutteita…

    123 sytkän asennus onnistui, mutta säksättimestä puuttuu se suojus kärkikotelon päältä. Mitä materiaali se on voisko sen tehdä leikkelemällä itse jostakin?

    Samoin noita M7 pultteja pitää metsästää, ropellin suojus oli vain kahdella kiinni….

    #171351

    Eli siis tuollaistasuojusta kun tuossa kuvassa on ei ollut ollenkaan…

    #171352

    @cee4 wrote:

    Moro!

    Itse olen käyttänyt sätkissä Redlinen öljyä 10w40 tahi 20w50 ja tuo moottoripyöriin tarkoitettu on parasta. Ne on esteripohjaisia (kaikki redlinet) ja reilusti ZDDP sisältäviä. Samoin vaihteisto öljynä olen Redlineä käyttänyt ja hyvin toiminut ja löytyy motonetistä kumpanenkin. Vaihteisto öljyn vaihdan joka syksy.
    Mikko

    Melkein voisin suositella nuiden öljyjen vaihtamista joka kevääksi. Silloin ei talvenaikana pääse kondessio vesi sekoittumaan tuoreeseen öljyyn joka ei sitten pyöri siellä loodassa koko kesää.

    #171353

    Juu, vaihteistoöljyn vaihto keväällä olisi varmaankin järkevää, mut eikö noi moottoriöljyt kannata vaihtaa syksyllä jos kuljin seisoo talven? Ei sitten se likainen öljy syövyttele moottoria?

    Mikko

    #171354

    Olen Mikon (cee4) kanssa samoilla linjoilla. Eli taidan päätyä käyttämään edullisia Motoxin öljyjä sekä moottorissa että laatikossa. Moottoriöljyt vaihtoon sekä keväällä ja syksyllä ja tarvittaessa välilläkin jos (kun) tulee paljon ajeltua.

    Laatikon öljyt nyt kun niistä ei ole tietoa ja syksyllä uudestaan, niin jää puhtailla öljyillä seisomaan. Mahdollisesti keväällä uudestaan, jos tulee talvella ajeltua.

    Nuo Motoxit kun tulee Hollannista eräältä isolta tehtaalta ja samaa tavaraa myydään eri purkeissa toisella nimellä huomattavasti kalliimpaan hintaan. Noilla käyttövehkeillä on tullut nuo moottorissa ajettua useita satoja tuhansia kilometrejä. Oman mielipiteeni mukaan moottori “voi paremmin” kun öljyn hinnan jakaa neljällä ja vaihtovälin puolittaa. Lopputulos edelleen puolet halvempi kun työ tehdään kuitenkin itse.

    #171355

    Se solukumin tapaisesta aineesta tehty suojus siihen kärkikotelon eteen tuli vasta myöhempiin kutosiin.Kuvassa oleva voi olla omatekoinen.On ainakin kiinnityksiltään erilainen kuin mitä viimeksi rassasin.

    Hidastaa hitokseen kärkien vaihtoa.Joku on saattanut tahallaan jättää sen pois.
    Näkyisi ainakin kärkikotelo ja nokka-akselin öljyvuodot helpommin.

    #171356

    Olikohan jollakin tuollaista puhdasta suojaa, jonka voisi skannata ja siitä tulostaa leikkuu mallin. Tuon voinee tehdä tuollaisesta 3 mm kumimatosta.

    Tuon minun kulkimenkaan kärkikotelo ei aivan kuiva ollut. Eli nokkaakselin stefa ainakin tihkuu. Pitää seurata. Olikos tämä nyt niitä ongelmia, mitkä voi johtua toimimattomasta huohottimesta?

    Itse katson tuon suojuksen tarpeellisena, varsinkin jos öljyvuotoa epäillään. Tuo suojus pitää lohkossa olevan kärkikotelon alareunassa olevan kondenssivesi / vuotoöljy reiän puhtaana, joöloin edellämainitut pääsee ulos. Ilman suojaa maantie pöly yhdessä öljyn kanssa tukkii tuon reiän kaiken järjen mukaan helpommin.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 225)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.